Картел трудно се доказва, вероятно не се уговарят в петък вечер. Но не картелът е единственият проблем. Много е важно да знаем дали в резервоара на нашия автомобил е налято гориво като качество и количество, за това, за което сме си платили. Това обясни по Нова ТВ вицепремиерът Томислав Дончев.
Той припомни, че в момента върви акция за препломбирането на бензиноколонките, но отрече тя да е започнала в интерес на големите вериги срещу малките и ведомствените държави.
Просто държавата иска да сложи ред на пазара за горива, където очевидно има нещо нередно. Той трябва да може да бъде контролиран. Препоръчах още преди месец на Комисията за защита на конкуренцията /КЗК/ да направи проверка, която ще отнеме обаче около 6 месеца. Надявам се КЗК, която работи на базата на закони, а не на подозрения и емоции, да направи безпристрастен и професионален анализ, за да стане ясно има или не картел на пазара на горивата. Държавата трябва да си влезе в ролята навсякъде, трябва да се приемат нови мерки, които да отстранят тези нередности и там, изтъкна вицепремиерът.
Той обаче не оспори твърденията на шефа на „Митници“ Ваньо Танов, че е сигурен в съществуването на картел, обяснявайки, че най-вероятно Танов разполага с достатъчно информация и доказателства, за да говори така категорично.
От представена графика на цените на горивата в други европейски държави, стана ясно, че Полша е страната, където литър бензин се търгува за 40 евроцента, а с месечната си заплата един поляк може да закупи 1500 литра гориво. В Дания, където бензинът е най-скъп, с едномесечно възнаграждение датчанинът може да си купи 4500 литра бензин. Тези цифри изглеждат направо абсурдни, съпоставяйки ги със ситуацията у нас – въпреки, че цените на горивата на световните пазари падат, у нас те продължават да държат високи цени. А един средностатистически българин с месечната си заплата може да купи едва 500 литра гориво. Едно от обясненията за това е липсата на конкуренция, смята Томислав Дончев.
"В Полша част от рафинериите все още са държавна собственост. Тя е голям пазар, 40 млн. живеят там. В Дания заплатите са по-високи. Румъния има собствен добив и на нефт, и на газ", коментира Дончев.
Вицепремиерът призна, че при динамичен пазар у нас би следвало да има ефект от това, че цените на горивата на световния пазар падат от месеци. Засега обаче такъв ефект няма.
По този повод Дончев заяви, че очаква реакцията на работодателите и индустриалците, които хем са потърпевши от високите цени, хем търговците са в техните редици.
"Всички търговци, всички производители на горива също са членове на големите работодателски организации. Аз, без елемент на провокация, очаквам да чуя тяхната позиция в разразилия се обществен дебат. Не очаквам огън, бил той приятелски или неприятелски", поясни Дончев.
Що се отнася до работата на кабинета, вицепремиерът подчерта, че няма напрежение в коалицията. Основният фокус на всички колеги в правителството е да си вършат работата. Няма никакви емоции в общуването между различните ведомство, като всеки носи отговорност пред избирателите си – какво е свършил и какво не.
Дончев беше категоричен, че ГЕРБ ще бъде автономен играч на предстоящите избори и не може да се говори за партньорство с ДПС.
Защо смятате, че ДПС са наши коалиционни партньори. Просто има места, на които може да подкрепят наш кандидат за кмет, но ако това е официално решение, не виждам нищо ненормално. Това не значи, че трябва да се откажем от нашия кандидат, обясни позицията си вицепремиерът Дончев.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг