Близо 15 милиона евро са щетите за българските превозвачи от продължаващата вече четвърта седмица блокада на българо-гръцката граница. Това са само преките им загуби: командировъчни, неустойки, гориво, престой на камионите, изчисляват браншовите организации на транспортните фирми. Непреките - развалена стока и пропуснати ползи, никой не може да изчисли, предаде БНТ.
Големият въпрос пред нашите превозвачи сега е към кого и как да предяват искания за обезщетения - гръцката държава, протестиращите фермери или Европейската комисия. Практиката от последните 7 години показва, че български превозвачи и експортно ориентирани фирми не са получили нито лев обезщетение или компенсация нито от ЕС, нито от съдебни дела. А колективните искове стигат до задънена улица. Говорителят на ЕК Лусия Коде заяви за "По света и у нас", че Комисията следи отблизо ситуацията с блокадата.
На 18 февруари Комисията е получила информация от Гърция какви мерки взима, за да осигури свободното движение на стоки. В момента Комисията преглежда отговора. Посланиците на Гърция и България в ЕС са поканени на среща, в която да бъде обсъдена ситуацията и да се потърси дългосрочно решение. Българските превозвачи, които в петък блокираха всички контролно-пропускателни пунктове с Гърция, са твърдо решени да останат там до Великден и летния сезон, ако гърците не прекратят блокадите.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг