Историята на Пепеляшка – момичето, което преминава от слугиня до принцеса благодарение на една изгубена обувка – е една от най-разпознаваемите приказки в световната култура. Въпреки че класическата ѝ версия е записана за първи път в Италия през 1634 г., някои учени вярват, че истинските ѝ корени се крият много по-дълбоко – в древногръцката легенда за робинята Родопис, живяла в Египет.
Един сандал, един орел и един цар
Първото известно описание на историята на Родопис се появява в "География" на гръцкия географ Страбон от I век пр. Хр. След като описва малката пирамида в Гиза, той добавя нещо необичайно:
„Когато се къпела, орелът откраднал един от сандалите ѝ от слугинята и го понесъл към Мемфис; и когато царят раздавал правосъдие на открито, орелът се спуснал над главата му и пуснал сандала в скута му. Царят, поразен както от красивата форма на сандала, така и от необичайността на случката, изпратил хора да претърсят страната за жената, на която принадлежал сандалът; и когато я открили в град Наукратис, я довели в Мемфис, тя станала негова съпруга и след смъртта ѝ била почетена с въпросната гробница.“
Митичният сюжет е изненадващо близък до приказката за Пепеляшка – изгубена обувка, кралска любов, издирване на притежателката и неочакван възход от низините към трона.
Херодот и реалната Родопис
Няколко века по-рано Херодот също споменава Родопис, но с различен фокус. В своята "История" той я описва така:
„Тя беше тракийка по рождение, робиня на Ядмон, син на Хефестополис, самиец, и съробиня на Езоп, писателя на басни.“
Този пасаж потвърждава, че Родопис е реална историческа фигура, робиня от тракийски произход. Херодот също знае за легендата, че пирамида била построена в нейна чест, но отхвърля това твърдение. Той пише:
„Тя се нарича „Гробницата на куртизанката“, построена от нейните любовници — куртизанката, която Сафо, мелическата поетеса, нарича Дориха, любимата на брат ѝ Хараксус, който транспортирал лесбоско вино за продажба в Наукратис; други обаче ѝ дават името Родопис.“
Така се очертава и още една връзка – Родопис е позната и като Дориха, любовница на братa на Сафо, поетесата от Лесбос, и е живяла през VI в. пр. Хр. – дълго след построяването на пирамидите.
Приказка или преживяна легенда?
Съвпаденията между разказа за Родопис и историята на Пепеляшка са многобройни – млада жена, попаднала в подчинено положение; изгубен сандал, който попада у владетел; издирване и щастлив край с брак. Наличието на животно (в случая орел), което предизвиква съдбоносната среща, подсилва магичния характер и на двете истории.
Това не е просто литературно съвпадение. Римският писател Елиан през III век отново разказва легендата за Родопис, което показва, че тази история е продължила да вълнува въображението на хората в продължение на векове.
Разбира се, не можем категорично да кажем, че Родопис е първообразът на Пепеляшка. Но можем да отбележим, че архетипът за младата жена, издигаща се от робство до кралска съпруга, е толкова универсален и дълбоко човешки, че вероятно е вдъхновявал поколения разказвачи.
Дали Родопис е била историческа личност или само вдъхновение за древна приказка, не знаем със сигурност. Но фактът, че нейната история съдържа елементи, които поразително напомнят на най-обичаната приказка в света, ни кара да вярваме, че всяка легенда крие зърно от истина — и понякога една изгубена обувка може да промени съдбата не само на една жена, но и на цял културен код.


Коментари (0)