Кметът на София няма стратегия как да се справи с боклука на столицата. Намираме се в средата на мандата, а все още нямаме нито програма, нито нова структура на администрацията
Реставрирането на „Дом паметника на БКП“ е форма на пропагандиране на обявеният със закон за престъпен комунистически режим, което е съставомерно деяние съгласно чл. 108 от Наказателния кодекс, казва пред Faktor.bg общинският съветник от „Синя София“
Интервю на Мая Георгиева
- Г-н Сотиров, виждате ли краят на сагата с боклука в София, политическа ли е тази криза или мутри рекетират кмета на столицата?
- Без да има ясна стратегия за решаването на проблема със събирането, транспортирането и преработването на отпадъците няма как да се види края на сагата. А такава стратегия няма. От самото начало на този мандат от „Синя България“ настояваме кметът да представи пред общинския съвет конкретна програма за управлението на София. Намираме се в средата на мандата, а все още нямаме нито програма, нито нова структура на администрацията. Вместо управленска програма, кметът внесе в Столичния общински съвет един документ с добри пожелания и красиви обещания, без конкретни идеи за реформи и срокове за изпълнение на поставените цели. Две години слушаме само предизборни лозунги за борба с мутрите, мафията, олигархията, задкулисието и т.н., без да има посочен конкретен план за реална промяна на порочния модел на управление.
- Иван Таков от БСП вещае и по- лош сценарий - до месец още 19 софийски района да останат без сметопочистване през зимата, ако Терзиев не представи конкретен план. Борис Бонев също не вярва на стария си партньор, а вие от „Синя България“?
- Аз вече казах, че ние от “Синя България“ настояваме от самото начало управлението на София да се реализира въз основа на ясна стратегия и план за нейното изпълнение, а не на парче, хаотично и постфактум, да се борим с последиците от кризите, които са предизвикани точно от липсата на ясна визия за управлението на Общината. Публична тайна е, че хора с прякори контролират бизнеса с отпадъците на София през последните близо три десетилетия и за загубите, които понасят софиянци от този начин на управление на тази дейност. Въпросът е - защо още в началото на този мандат кметът и партиите, които го издигнаха, не предложиха ясен план за промяна на този модел и не изнесоха публично цялата информация за това как се формира цената за тази дейност. Ако администрацията на Столична община беше направила количествено-стойнстна сметка, в която да е дадена реалната цена за тази услуга и от която да се види каква е разликата между действителната цена и тази, която се плаща на фирмите извършващи тази дейност, то тогава не само гражданите на София щяха да застанат зад кмета в битката за промяна на този порочен модел, но дори и най-недобронамере партии нямаше да имат алтернатива да не го подкрепят. Има много въпроси, на които нямаме отговор: Защо се направи само прогнозна оценка, като и за нея няма информация как е формирана, за да се прецени доколко и тя е обективна? Защо прогнозната оценка не е определена като пределна в обществената поръчка, след като законът допуска това? Защо обществената поръчка е обявена в последния момент, а не поне половин година преди крайния срок на договора, след като се знае колко големи интереси се настъпват и че почти винаги има обжалване на процедурата?
Докато не получим задоволителни отговори на тези въпроси, ще остане обоснованото подозрение, че не става въпрос за борба срещу обръчите от фирми на старата власт, а за борба или за предоговаряне с тях, или за вкарване на наши обръчи. И трябва да е ясно, че увеличаването на капацитета на общинската фирма, може да даде глътка въздух на общината за решаване на конкретната криза, но това не е решение на въпроса, защо източването на обществени пари към партийните обръчи и каси се реализира успешно и чрез държавнии общински фирми.
- Ще има ли изненади и с топлото на столицата, концесия на „Топлофикация-София“ – това ли е решението?
- Няма изненади, има закономерно затъване на дружеството с около 1.5 милиона лева ежедневно. „Топлофикация-София“ е превърната в столичния „Боташ“. От началото на този мандат на Столичния общински съвет дългът ѝ е нараснал от около 1.8 млрд. лв. на близо 2.8 млрд.лв. Това прави 1 млрд.лв. за две години или по около 1.5 млн.лв на ден. Това дружество е емблематично за резултатите, до които води държавната и общинска намеса в управлението на бизнеса. Партийната намеса обрича всяко управление на едно търговско дружество на провал, защото го превръща в партийна касичка и хранилка за партийна клиентела. Само привличането на стратегически инвеститор, с доказан международен опит в управлението на такава дейност, може да осигури качествено управление на дружеството и необходимите инвестиции за неговата модернизация.
- Партии и общественици търсят проевропейска и антикремълска кандидатура за президент – възможна ли е тази мисия?
- Да, тази мисия е възможна, но само ако президентските избори не се превърнат в битка за партийно позициониране между партиите, които се заявяват като проевропейски и антикремълски. Тази битка е нормална, дори задължителна на парламентарни избори, но за президентските тя ще е пагубна и национално безотговорна. ГЕРБ и ПП-ДБ не трябва да издигат свои партийни кандидатури за президент, дори и чрез партийно инспирирани граждански инициативи, защото по този път получихме Радев 1 и Радев 2, и ако се продължи по същия сценарий - ще получим и Радев 3.
- „Синя България“ има ли виждане как на Дондуков 2 да не се допусне човек, с профила на Радев и Първанов, което да бъде лицето на държавата?
- От „Синя България“ ясно сме заявили своята позиция, че трябва да има обединение около кандидат за президент, който през годините е имал ясна обществена и политическа позиция в защита на българския национален интерес в ЕС, геополитическата ориентация на България и отхвърлящ идеите на левия популизъм, както и опитите да бъдем върнати в кремълската сфера на влияние. Само така можем да имаме гаранция, че няма да бъде допуснат човек, с профила на Първанов и Радев за президент, но за това трябва да има нормален политически разговор. Това не означава да се правят партийни коалиции и компромиси с основни принципи, които са заявили партиите, участващи в този разговор, а напротив - това е заявяване на искрена воля за компромис с дребните партийни сметки в името на изпълнението на декларираните от тези партии геополитически приоритети в защита на националния интерес. Политическото лидерство се изразява в способността да дадеш посока на своите привърженици за постигането на големи стратегически цели, а не в конформисткото заиграване с предрасъдъците на последователите ти, дори и когато ти сам си им ги насадил.
- Казвате, че Радев идва от политическата епруветка на ДС, в която са създадени мафията, уличните банди и политическите марионетки на Кремъл. В тази епруветка ли е и генезисът на политическия проект, който той готви?
- Казах това, защото на лицемерието на Радев, който говори за политическа епруветка, в която е създадена мафията и уличните банди, трябва да се припомни, че той е създаден в същата епруветка. И да, политическият проект, който подготвят около него, ще е замесен в същата епруветка, също като другите прокремълски проекти.
- Политическата ви кариера е свързана с антикомунизма и СДС, но как приемате политиците, претендиращи за десни и демократи, дори да не забелязват скандала, че капището на БКП на Бузлуджа ще се реставрира с милиони от ЕК по програма за развитие на регионите?
- Приемам, че тези политици нито са десни, нито са демократи. Има множество публикации и публични призиви към сегашното правителство, с премиер от ГЕРБ, и към Предишното правителство, с премиер от ПП, срещу това безобразие. Но и двете не само, че не реагират, а напротив - съдействат за него. Само във вашата медия има множество такива публикации, включително и няколко мои призива, лични и от името на сдружение „Достойнство, отговорност, морал“, което представлявам. Призовавахме да бъде спряно това беззаконие, защото реставрирането на „Дом паметника на БКП“ е форма на пропагандиране на обявеният със закон за престъпен комунистически режим, което е съставомерно деяние съгласно чл. 108 от Наказателния кодекс. Пропагандирането на комунистическия режим е в противоречие и с подкрепената през 2008 г. от 40-то Народно събрание "Пражката декларация" от същата година, с която се осъждат комунистическите жестокости и в която се настоява националните парламенти на страните от Европа да признаят комунистическите престъпления срещу човечеството, както тези на нацизма. Но благосклонното отношение на т.н. „десни“ и „антикомунистически“ управляващи партии към процеса на рекомунизация в България е системен проблем. Толерантността на тези партии към пропагандирането на комунистически режим не може да се обясни дори и като компромис към коалиционният им партньор БСП, защото е очевидно, че от ръководството на БСП са готови да преглътнат всичко в името на запазването на няколко министерски поста. Вижте само каква е драмата на лидера на ГЕРБ – той не се възмущава, че Киселова официално е спряла процедурата по премахване на комунистическите символи от фасадата на Народното събрание, а е посещавала празниците на розата, ягодата, чрешета и сливата.
- Кремълските партии и проксита се роят, народът е объркан, виждате ли опасност „лошата“ демокрация да бъде заменена с диктатура?
- Трябва да е ясно, че олигархичният модел на управление на държавата няма нищо общо с демокрацията. Ние имаме олигархично управление, постсоциалистически модел на държавно контролирана икономика, който ни се представя за демокрация. Едноличният режим не е алтернатива на олигархичния режим, а освен това едноличен режим у нас е невъзможен поради три фактора: първо, това няма как да се случи в държава член на ЕС; второ, ние като българи нямаме склонността да последваме един единствен фюрер, независимо, че основните ни партии са фюрерски; трето, самите олигарси ще се борят на живот и смърт срещу това някой да им изземе феодалните права.


Коментари (0)