Комисията за защита на конкуренцията е отхвърлила жалба на фирмата на депутата-бизнесмен Веселин Марешки за монопол на "Лукойл".
"Петролната рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас" има господстващо положение на пазара на производство и внос на бензин и дизелово гориво в България, но не злоупотребява с него. Единственият клиент на рафинерията в страната е "Лукойл България", която пък не е монополист в бранша, като дори среща конкурентен натиск от другите вносители на горива, някои от които са клиенти на дружеството".
Това се казва в решението на антимонополния орган, който стартира проверката през 2016 г. по сигнал, подаден от "Трейднет Варна" - дружеството, собственик на бензиностанциите на Марешки. Според него цените, по които "Лукойл" е продавала бензин на едро, са по-високи от тези за продажбите на дребно и това изтласква конкурентите на пазара.
Проверката на комисията обаче показва, че "Трейднет Варна" не е имала договор за доставка на гориво с "Лукойл България", което прави жалбата й неоснователна, защото няма как да е наясно с ценовата тарифа.
Според КЗК "Лукойл България" е единственият клиент за страната на петролната рафинерия "Лукойл Нефтохим Бургас". Самата рафинерия има господстващо положение, защото държи значителен размер от пазара за производство и внос на бензин и дизел.
Участниците на пазара в България са "Лукойл България", "Еко България", "Шел България", "ОМВ България", "Нис Петрол" и "Петрол".
Другите рафинерии, от които българските доставчици внасят горива, са в Румъния и Гърция. Според КЗК "Лукойл" срещала сериозна конкуренция от тях, защото имат пазарен дял 40-50%.
През март друга проверка на антимонополния орган установи, че няма картел между търговците на горива, а ценови паралелизъм, който не представлява закононарушение в ЕС.
В началото на април Министерство на финансите бе принудено да оповести информация кои са собствениците на данъчните складове за горива в България, след като бившите депутати от "Нова република" Мартин Димитров и Петър Славов заведоха дело в съда.
От разкритите данни стана ясно, че "Лукойл" държи 82% от складовете за дизел и 92% от тези за бензин.
"Ситуацията от вероятно картел се е променила към дружество с ясно изразено господстващо положение, близко до монопол", коментира тогава Славов.
Още от България
Станислав Балабанов, ИТН: Не сме готови да подкрепим Атанас Атанасов
Балабанов присмя на резервите на ДБ, че при управление с „Възраждане“ Путин ще подчини България
Слънчево и малко по-топло
Атмосферното налягане още ще се повиши и ще бъде значително по-високо от средното за месеца.
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит