27 Ноември, 2024

"Kръстопът на надеждите“ – историята за две жени, търсещи себе си в объркания свят, в който живеем

"Kръстопът на надеждите“ – историята за две жени, търсещи себе си в объркания свят, в който живеем

Клара Армандова поставя авторския спектакъл на театрално студио ВИЗИОН в Нов Театър НДК

Елена Рашева

Две човешки същества преоткриват основанията на своето съществуване в едно консуматорско общество, чиито интерес към личността е по-малък дори от любопитството към неодушевените предмети. Героините са: актрисата Бонка от Банско, с прякор Бъни, която е забегнала от родината си и е намерила убежище в „по-студена държава“ (Нона Йотова), и графоманката Финула Мърфи (Явор Костов), която пък е заседнала в своето родно място и не познава друго освен него. Бонка е пълна с ентусиазъм и идеи за филмите, в които я канят да участва, но се оказва хитро подмамена в мрежите на порно индустрията и със закъснение проумява, че е използвана единствено като стръв за сексуални удоволствия. Сблъсъкът между очакванията й и действителността поражда неудържимо смешни ситуации, в които вярващата в романтиката на емиграцията Бонка с порядъчно закъснение усеща накъде я тласкат нейните „продуценти“. Финула пък е обзета от страстта чрез своите писания да защитава (както тя си мисли) „правилните“ неща в живота, без обаче да го познава. 

Чрез съпоставката между пришълката Бонка и аборигенката Финула се избистря един интересен феномен: хората, колкото и да се различават, толкова си и приличат! И двете героини искат да постигнат съвършенство и справедливост, обаче се препъват в една действителност, в която тези ценности липсват.

В постановката на Клара Армандова е втъкана характерната за нейния творчески почерк социална чувствителност, с която се отличават малцина режисьори у нас. Пред очите на зрителите оживява цяла галерия от образи – социални работници, които наблюдават, но не помагат на своите „пациенти“, чиновници, напомнящи на Гоголевите пазители на статуквото, джипита, безразборно предписващи успокоителни хапчета, пастори, в чиито проповеди Бог присъства само формално...

Това е постановка с дълбоко хуманистично послание, което остро критикува и осмива нравите на консумативното общество. Постигната е динамична амалгама от вербатим театър и театър надвижението. Използвано е голямо разнообразие от ритмики, за което заслуга има и музиката на Добромир Кисьов. Тази провокативна и многопластова постановка сваля маските на инерцията в управляващите механизми „тук и сега“ и насочва вниманието към последиците, от които страдат редовите хора. Паралелите между съдбите на Бонка и Финула въздействат на сетивата на зрителите почти като низ от движещи се картини.

Кинематографичната стилистика определя динамиката на сценичното действие и актьорските интерпретации. На сцената има само двама, но се създава реалното усещане, че гледаме филм с множество герои. 

Нона Йотова, която е написала и текстовете на песните, с лекота „влиза“ в образите на всеки от деветте мъже, белязали съществуванието на Бонка, превръщайки я в играчка за удоволствия. А „аборигенката“ Финула (Явор Костов), която е ограничила стихията на своя графомански талант в рамките на родното си селце някъде далеч на север в „студената страна“, пламенно говори и танцува своя смешноносталгичен танц, насочен срещу тесногръдото чиновническо общество.
Посланието на постановката е ясно изразено именно посредством силата на съпоставките – визуални и тонови – между разказите на двете героини, чиито снимки от детските години също предизвикват паралели със състоянието, до което ги е докарало инертното общество. 

Постановката напомня незабравимия филм на Милош Форман „Полет над кукувиче гнездо“, особено във втората част на спектакъла, когато Бонка и Финула се озовават в едно затворено пространство, странно усмихнати, щастливи и „свободни“. Това е особено въздействаща сцена, в която промъкващият се през прозореца лъч светлина акцентира контраста между изолацията, в която се намират героите, и техния неистов стремеж да преодолеят социалните и обществени предразсъдъци. Задълго след края на спектакъла остават в съзнанието на зрителите думите на Финула (Явор Костов): „Аз не знам коя съм.... и дали изобщо съм!....“, като сентенция, изразяваща „организирания хаос и обърканата действителност, в които живеем и в които всеки индивид се бори да намери идентичността си, да се изгради като личност и да развие своите таланти.

Това е постановка, която сочи към бъдещето. По своите художественотворчески качества, тя е сред най-добрите постижения в настоящия театрален афиш на столицата. Един изумителен театрален спектакъл, който не робува на похватите на хронологията, а ангажира зрителите със своя кинематографичен разказ и виртуозен монтаж на движение и слово, зрелищна пъстрота и съвременна театрална чувствителност.

Следващо представление – на 10-ти май 2022 г. в Нов Театър НДК

Сподели:
В Италия  откриха раннохристиянска базилика

В Италия откриха раннохристиянска базилика

Археолозите твърдят, че това откритие вероятно демонстрира по-мащабна византийска строителна програма

С академично тържество СУ „Св. Климент Охридски“ ще отбележи патронния си празник

С академично тържество СУ „Св. Климент Охридски“ ще отбележи патронния си празник

В 11.00 часа Академичният съвет на Софийския университет начело с ректора проф. Георги Вълчев ще поднесе венец пред паметника на св. Климент Охридски

Почина бащата на българския експериментален театър Николай Георгиев

Почина бащата на българския експериментален театър Николай Георгиев

"Изследователят на непознатото, мисионерът, Човекът, Будителят в истинския смисъл на думата"