Руският износ на петрол достигна най-високото си ниво от повече от две години и половина. Все повече от суровия петрол обаче не достига до купувачите и се натрупва в танкери, паркирани край бреговете на Индия и Китай.
Според Bloomberg обемът на руския петрол, оставащ в морето, се е увеличил с почти 50% от края на август. Въпреки рекордния износ, най-малко 20 танкера, превозващи руски петрол, чакат разрешение за акостиране в китайски и индийски пристанища, докато други са прекарали месеци в доставка на товарите си.
Общо над 185 милиона барела руски петрол са се натрупали в танкерите. Според оценки на Bloomberg, Русия е превозвала 3,87 милиона барела на ден през четирите седмици до 21 декември. Това увеличение се обяснява с възобновяването на доставките от балтийското руско пристанище Приморск.
Допълнителните обеми на износ се дължат отчасти на намаленото вътрешно рафиниране. Работата на рафинериите остава под сезонните нива поради атаки от украински дронове. Един от тези удари повреди завод в Ярославъл, който се смята за един от най-големите производители на горива в Русия.
Трудностите за Москва се утежняват и от падащите цени. Цената на руския петрол пада по-бързо, отколкото на световните пазари. Необходимостта от предоставяне на големи отстъпки е понижила цената на суровия петрол Urals с около 25 долара за барел, или с около 40% от пика му в средата на юли, а самите цени са паднали до 34 долара за барел.
Натрупването на руски петрол в морето съвпада със засилените действия на САЩ срещу танкери, превозващи санкциониран суров петрол от Венецуела, ход, който може да предизвика безпокойство сред товародателите и купувачите на руски петрол, които се опасяват, че техните товари също могат да бъдат обект на атаки.
Въпреки че доставките на руски суров петрол за Китай и Индия формално намаляват, това се компенсира от ръста на петрола на кораби без посочена крайна дестинация. В морето вече има повече такъв „неадресиран“ петрол, отколкото в танкери, пътуващи за Китай, Индия или Турция взети заедно.


Коментари (0)