Тракийската изложба в "Лувър"-а развихри много български страсти и най-вече в посоката - как изкуството легитимира властта и как властта рекламира измислени, но удобни творци. Освен официалната държавна делегация и придворни творци и журналисти, в събитието се включиха и наши артисти, които живеят във френската столица.
Ето как известният модернист Николай Панайотов, който от години работи в Париж, видя българската суетня в коментар за Faktor.bg:
"Като ,,съпътстваща изложба,, на Тракийската, в същия ден се откри в Българския културен институт и ,,33 автопортрета на съвременни бг художници,, Основно участниците идваха от България, но към тях бяхме поканени и част от тук живеещите с български произход автори. Ето тук е и моята работа - Триптих-инсталация- ,,Розово-черен автопортрет,,.
Откриването стана с големи написани предварително речи, мисля, че пак на Св. Русев, Веждю Радишов, Ирина Бокова, Валерия Велева, Антон Дончев,,,,,,,и вероятно още. За моя изненада нашата изложба беше използвана и за представяне на книга на журналистка....явно приятелка с властта и беше безкрайно дълго и размито в общ политико-историко-художествено-личностно надскачане на взаимни възхвали и благодарности. Това ми заприлича на познато забъркан, постоянно претоплян, наш си много роден гювеч! Стоеше доста контрастно, още повече, че тук обикновено няма речи при откриванията в галериите.
Ние се изтеглихме с френски приятели на чист въздух на терасата в съседното кафене и
чакахме със съчувствие и разбиране
Затова, може и като предчувствие, съм дал в изложбата тази плезеща се глава в центъра, обградена от плътно и безнадеждно черно, напръскано върху розовите наши рози......било е случайна моя интуиция, потвърдила се от бесните страсти, развихрили се у нас покрай изявата в Лувъра и нейното национално политическо поделяне.
Тези събития тук бяха ,,надминати,, от инвазията от София.....всички да се покажат, изявят и самоизтъкнат, но главно за пред нас си....така обикновено командированите журналисти снимат, вече сниманите.....по инерция и за ,,сигурност,,, И затова се създава привкус на тотална и тоталитарна непроменимост.
Но Париж е огромен и музейно безразличен ....може всеки да дойде и изяви, а и за да предизвика чужда завист и за собствено величие - тук е имало, и ще има място за всички!
Гледайки изложбата за Траките в Лувъра, ме обзе спокойно удоволствие, което само тук, в съотношение на всички други постижения, може да бъде мирно осъзнато и освободено от съвременните провинциални страсти на онаследилите тези територии днес."
Още от Култура
Георги Господинов присъединява към дългия си списък международни отличия още една награда
Писателят получи Голямата награда за литература на Софийския университет
Бурни аплодисменти за Джон Малкович, залата в Народния театър е пълна
Благодаря ви за подкрепата, сподели преди това директорът Васил Василев пред събралите се около театъра
Камбаните на "Нотр Дам" отново огласиха Париж - за първи път след пожара през 2019 г.
От 7 до 8 декември ще се проведат церемонии за повторното откриване на катедралата