Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) призовава лидерите на ЕС да въведат противоречивите „ваксинационни паспорти“, за да рестартират болния сектор на въздушното пътуване. Това показва изтекъл документ, видян от Евроактив.
В писмото, предадено на Евроактив от източници от ЕС, се призовава за „прилагане на основани на доказателства гранични ограничения“ в цяла Европа, и се призовават страните от ЕС да „постигнат съгласие относно решаващата роля на сигурните дигитални решения, като IATA Travel Pass“.
То е подписано от вицепрезидента на IATA за Европа Рафаел Шварцман и адресирано до председателя на Европейския съвет Шарл Мишел преди виртуалната среща на лидерите на ЕС днес.
В писмото IATA твърди, че нейната карта за пътуване ще предостави на „правителствата и властите, но също така и на пътниците и екипажа, необходимото доверие в здравословното състояние на всеки пътник“.
Дигиталната карта за пътуване, предложена от IATA, ще съхранява подробности за ваксинационния статус на пътуващите, както и последните резултати от тестове за COVID-19, позволявайки на пътниците бързо да споделят здравна информация с правителствата преди да влязат на тяхна територия, се казва в писмото.
Пропускът допълнително се рекламира като начин за информиране на пътниците за бързо променящите се законови изисквания.
„Това дигитално решение може да проверява приложимата правна рамка при юрисдикциите при заминаване и пристигане, като гарантира, че пътникът ще знае всички приложими мерки и условия“, се казва в писмото.
Строгите изисквания за проверка също ще се борят с измамници, които прокарват фалшиви сертификати за ваксина, твърди IATA.
Европейският съвет трябва да се срещне днес (25 февруари), за да оцени ситуацията с COVID-19 и да планира следващите стъпки за разпространение и движение на ваксини в 27-членния блок.
IATA, която представлява около 290 авиокомпании от цял свят, казва, че граничните ограничения могат да бъдат облекчени поетапно, като се оценят съответните здравни показатели за всеки регион, като процент на ваксинирано население, нива на инфекция и смъртност. Авиоасоциацията предлага да работи с националните правителства, за да подпомогне изготвянето и внедряването на пътни карти, които да доведат до възобновяване на свободното движение на европейците.
Държавите-членки на ЕС трябва да възприемат „разумен“ подход за отмяна на налагането на международни ограничения, като постигнат „постижим баланс между риска и финансовата устойчивост на хората/икономиките“, се твърди в писмото.
Предоставянето на сертификат за тези, които са получили ваксина за COVID-19, за възобновяване на пътуването - т. нар. „ваксинационен паспорт“ - се оказва противоречиво, като страните от ЕС са разделени за идеята. Страните с големи туристически сектори са по-благосклонни към концепцията, като Италия, България, Португалия, Словения и Испания.
През януари гръцкият премиер Кириакос Мицотаки призова за въвеждането на сертификат за ваксинация, за да се позволи пътуването да се възобнови. По подобен начин Кипър настоява ваксинираните пътници да се откажат от тестване и карантина, когато се движат между страните от ЕС.
Естония, Финландия, Дания, Швеция, Унгария и Полша също подкрепят паспортите за ваксинация.
Франция обаче отхвърля концепцията с аргумента, че дискусията е „преждевременна“, докато ваксината не бъде разпространена по-широко сред населението. Френските власти също смятат, че са необходими повече данни за скоростта на предаване след ваксинация.
Белгия, Нодерландия и Румъния също изразиха резерви по отношение на предложението.
В Европейския парламент и дясноцентристката Европейска народна партия (ЕНП), и центристката група „Обнови Европа“ подкрепят паспортите.
Прекъсването на международните пътувания, причинено от пандемията от COVID-19, разтърси авиокомпаниите, което доведе до най-ниските нива на пътници от 1995 г. Според IATA въздушният трафик тази година ще намалее наполовина в сравнение с 2019 г.
Писмото е подписано от вицепрезидента на IATA за Европа Рафаел Шварцман
Фактор Фактор
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг