16 Декември, 2025

Да се изгаврАиЛиш с вярващите или религиозният цинизъм

Да се изгаврАиЛиш с вярващите или религиозният цинизъм

Не можа ли един митрополит да се смири пред лицето на смъртта?

Христо Стоянов*

Твърде цинично ми прозвучаха от устата на Ловешкия митрополит Гавраил думите: "Починалите от коронавирус в Ловеч не са взели светото причастие и не са ходили на, той каза "църква", а всъщност трябва да се каже "черква"... Господи, не виждаш ли, че един твой наместник спекулира с името ти. Нали ти, Господи, бе казал: "Не произнасяй напразно името господне"... Това ли е най-сериозният аргумент по Великден - черквите да отворят врати. За съжаление там ще влязат всички тези, които използват Бог за джипи, подкокоросани от Гавриил. Страшно ми заприлича с тези си думи на Милко Калайджиев: "Я елате, кротки агънца, при батко"... Не можа ли един митрополит 

да се смири пред лицето на смъртта 

И ако Господ се гневи за нещо на човечеството трябва ли, изпращайки ни тази пандемия, Божият му наместник на земята да бъде рупор, увеличаващ яростта му? В Наказателния кодекс подобно деяние се нарича "склоняване към самоубийство" - чл. 127 от НК. Понякога религиозността е по-скоро тест за психичното здраве на някого. В началото на двадесет и първи век да се изгавриилиш (няма грешка, думата не е "изгавриш", а "изгавриилиш") с вярващите е 

повече от цинизъм

 Това е масово убийство. Или поне замисъл за такова. Вярата е дълбоко интимен акт. В черквата показваш смирението си пред Бога. Тя не е масово чудо. Вярата е уединение с Бога. Аз лично влизам в черквата сам. И не когато съм болен. Когато съм болен имам личен лекар и ходя при него. Пред личния лекар разголвам тялото си, пред Господ разголвам душата си. С една дума - мисля че 

Църквата стори грях, непростим грях пред Бога,

 манипулирайки религиозната част от хората да се стълпят в черквите по време на Великденските празници. Лошото в случая е, че Държавата, която е отделена от Църквата - по-скоро Църквата е отделена от Държавата - влезе в тона на един  митрополит. И мисля, че Бойко Борисов в качеството си на премиер

 не трябваше да взима греха на Църквата

 Тука трябваше да проличи държавникът. А той, по подобие на държавата, трябваше да се отдели от вярващия и като Премиер да спре хората на Великден да посещават черквите. Бойко Борисов трябваше да отдели държавникът от вярващия така, както държавата отдели църквата от себе си... Не може с личния си пример само, казвайки, че няма да отидеш на черква по празниците, да спасяваш една част от народа си, а другите... А другите... А вярващите... Пред смъртта всички сме равни - и вярващи, и невярващи.. . И да се спекулира с Бог преди празниците е недостойно... Ами, това е...

*Текстът е публикуван на фейсбук страницата на автора.
Сподели:

Коментари (0)

София няма право да се върти като фурнаджийска лопата според кефа на силните – опасно е!

София няма право да се върти като фурнаджийска лопата според кефа на силните – опасно е!

Вместо визионери, на власт в Прага, Будапеща, Белград и София дойдоха популистки мошеници и тарикати, чиято основна грижа бе „да сучат от гърдите” както на Изтока, така и на Запада

Протестите – вода в мелницата на Румен Радев и Възраждане!

Протестите – вода в мелницата на Румен Радев и Възраждане!

В хаоса около приемането на еврото президентът ще получи златна възможност да яхне масовото недоволство като го припише на лошата еврозона, а пропагандата в Кремъл ще говори за провалената власт в България като за негативен пример - как една държава, влизаща в еврозоната въпреки волята на своя народ, се превръща в пародия на държава, но и как ЕС е пред разпад 

 За фройдисткия копнеж на Радев - протестиращите да го припознаят като свой лидер, вожд и учител

 За фройдисткия копнеж на Радев - протестиращите да го припознаят като свой лидер, вожд и учител

Сервитьорът Петър Ангелов може да бъде емблема на бъдещата партия на българския президент – ще се случи, когато най-малко очакваме