22 Декември, 2025

Редовното правителство е сигурно, хоризонтът му се мери в месеци

Редовното правителство е сигурно, хоризонтът му се мери в месеци

Скандали и обедняване – това ни чака в близко бъдеще

Димитър Попов

След избора на председател на парламента вече е ясно, че четирите партии единодушно са се договорили за мнозинство в парламента. Интересния нюанс е гласуването на ДПС „за“, което е обичайния подход на движението да се гушне и с това управление като скрит партньор тип „Пеевски”. Но това е само заявка, естествено. Гласуването на Никола Минчев за председател е сигнал, че формирането на редовно правителство вече е сигурно.
Очаква се новото управление да е разклатена конструкция, която ще съвместява огромни идейни разлики между партиите, липсата на опит и на управленски кадри, апетитът на върналите се във властта сини и червени корумпирани динозаври, както и импулсивните характери на Слави Трифонов и неговите клоуни. На върха на тази конструкция ще е премиер, който тепърва ще учи азбуката на държавността  и особеностите на българския национален характер.
Иначе казано - след близо 12 години политическа и икономическа стабилност, България ще има слабо, неопитно правителство, изправено пред 

три кризи едновременно:

Първата е епидемията,
 която се развива според ясно очертаната идея на здравния министър Кацаров: „Имитираме мерки и който ще мре, да мре.”  Служебното правителство не се опита да въведе ограничения – не затвори дискотеки и ресторанти, нямаше строг контрол за зелените сертификати, а затварянето на училищата даде половинчати резултати. Благодарение на това решение 2 месеца държим рекорда за най-висока смъртност в света и края на четвъртата вълна още не се вижда. Броят на болните отново върви нагоре, а смъртните случаи не падат под 120. Дори новия щам Омикрон не уплаши министъра и той обяви, че няма да затваря страната заради него, което е възможно да доведе до затваряне на чуждите граници за всички българи. Такъв намек от ЕК вече имаше заради ниския процент на ваксинираните.

Втората е инфлационната криза
 Тя става все по-осезаема не само заради цената на енергоносителите, но и заради опитите на бизнеса да се презастрахова срещу политическата несигурност. Това доведе до рязък скок на всички хранителни стоки, на тока, на горивата, както и на промишленото производство. Увеличението на хляба е почти с 30%, за олиото двойно, за млечните продукти и саламите също. Служебното правителство не само не овладя тази криза, но и я задълбочи, като сега никой не прогнозира докъде ще стигне инфлацията, макар всички да знаят, че тя няма да бъде преборена с по-високи пенсии и детски надбавки.

Третата, най-опасната криза, е политическата
 В България от миналата година насам се води гражданска война. В нея бяха включени държавни институции, изборна администрация, медиите, посолствата в София, футболните агитки, децата в училище и техните родители, експертите по пътна безопасност, болниците и лекарите. Нейният мащаб засегна дори семейните отношения. Резултатът е тотално недоверие на гражданите в институциите и държавата, която в България без друго не се ползва с голям авторитет. Имам основания да смятам, че при 7% доверие в парламента, под въпрос може да бъде поставена самата управляемост на държавата. И това няма да бъде голяма изненада, а е логичен резултат от гражданската война, която още не е завършила.Рискът бъдещото правителство да я продължи срещу ГЕРБ и ДПС, в полза на Румен Радев, може да завърши с истинска улична трагедия. 
Един от потенциалните рискове в бъдеще са отношенията на президента, който вече е политическа фигура и участва активно в оперативното управление на страната, с бъдещия премиер и лидерите на новото мнозинство. Като изключим Кирил Петков, който има самочувствие на изборен победител, останалите лидери са депресирани и са в оставка. Това ги поставя в слаба позиция и дава шанс на президента да им налага свои кадри или политики.
Преди дни  стана известно, че Радев иска служебни министри да бъдат припознати от коалицията и да останат в редовното правителството. Негова била идеята парламентът да гласува служебния му кабинет, ако ПП не осъществи мандата. В частност той държал особено много на министерството на отбраната и на МВР, като предлагал Бойко Рашков и Стефан Янев да останат министри. 
Ясен сигнал за намеса в управлението

 е бюджетът за 2022 година, който неговия служебен финансов министър изпреварващо и ни в клин, ни в ръкав, предложи в парламента. Радев иска участие и в определянето на приоритетите на бъдещото правителство, като намекна, че очаква пари за превъоръжаване и за отваряне на база на НАТО във Варна. Очевидно бъдещото правителство ще е под непрекъснат натиск от своя ментор президента да следва политики, които той лично задава.
Същите опити Радев прави и с партиите в парламента. В БСП се стигна до оставка на Нинова заради силния натиск на опозицията, предана на президента. Самата Нинова се оплака, че е атакувана пряко от президентството. Изглежда за неин заместник Радев е избрал Крум Зарков, чиято майка беше в предизборния му щаб. Идеята е прозрачна – също като ПП, БСП да стане президентска партия. 
Събитията в ДБ и оставките на Иванов и Атанасов също имат връзка с Радев. Разколът между двамата дойде заради президента. Сега ДБ е разделена на две, като някои партии в коалицията смятат подкрепата за Радев и преговорите с БСП за предателство към идеите им, а другата част твърдят, че целта оправдава дори 

сношение с човека на Кремъл

 Ако конфликтът в ДБ доведе до разцепление, то може да раздели и парламентарната им група на две части, едната от които ще е предана на Радев.
Говори се също, че парламентарната група на Продължаваме промяната е кадрувана от съветници на президента с опит в бившата ДС. Те са използвали пълното неведение на Кирил Петков в партийното строителство за да подберат бъдещите му депутати така, че да са лоялни на Радев, а не на харвардците. Повечето от тези депутати са млади хора, които нямат никакъв политически опит и с които самият Кирил Петков най-вероятно ще се запознава в парламента. Силното влияние на Радев върху тях повдига съществен въпрос -  кого тези депутати ще защитят при бъдещ конфликт между Петков и Радев.
Това означава, че без друго твърде многолюдната управляваща коалиция става още по рискована, защото партньорите в нея няма да са четири, а пет, като броим и президента. Това оформя 

нов триъгълник на властта,

 затворен между Парламента, Правителството и Президентството. 
Такъв политически триъгълник на властта не е предвиден в конституцията, както знаете. Според нея основният орган в държавата е парламентът, той твори закони, избира правителство и го контролира. Реалната власт е в ръцете на премиера и министрите, които я упражняват оперативно. Президентът не е власт, а церемониална длъжност, която символизира единството на нацията и нищо повече. 
Сега се намираме в особена ситуация, в която Радев е реална, макар и нерегламентирана власт, а Конституцията, която забранява това, на практика е суспендирана. 
Радев управлява страната вече от 8 месеца и успя да натрупа кадрови назначения, които му гарантират контрол върху не малко държавни институции. Освен това, както е обичайно в българските условия, около Радев се оформи явен олигархичен кръг. Божков, Прокопиев, Цветан Василев, Гергов, групата около ТИМ и други олигарси финансираха изборната победа срещу Борисов и ще очакват „възвръщаемост“ от бъдещото управление, което също е обичайна практика у нас.
Сериозен аргумент за намеса в другите власти президентът вижда в изборния си резултат. В своята неизчерпаема мъдрост, българското население му присъди всички властови механизми с ясното послание, че го произвежда в

 едноличен Месия с „твърда ръка“,

 който ще оправи положението. От него чакат да осигури висок жизнен стандарт, нулева корупция и изчегъртване на Иван Гешев. От него, а не от неговата креатура Петков…
Така че ако Радев запази свои кадри в бъдещото правителство, както и влияние върху политиката на партиите в парламента, той ще остане най-важният политически фактор в България. Едва ли ще се върне доброволно към задълженията си на церемониален президент, който кротко стои отстрани и спазва конституцията. Това ще се случи само с цената на нова институционална война, която слабото бъдещо правителство едва ли ще посмее да започне. По-скоро в следващите месеци ще виждаме министри, които се отчитат и в парламента, и в президентството, което ще постави ребром въпроса за конституционно установената политическа система в страната. 
В тази ситуация е съвсем нереалистично да очакваме управление на новото мнозинство за целия мандат от 4 години. Много по-вероятно е самите лидери на „промяната“ да си дават сметка, че техният хоризонт се измерва в месеци. За този срок партиите в коалицията ще изчерпят търпението си едни към други и предсрочните избори догодина ще станат задължителни. Може да гадаем дали ще са през пролетта или през есента, но ако подходим математически и отчетем рисковите фактори, по вероятни са избори още през май или юни. 
Но и това е приемлив вариант. Иначе, в случай че и този парламент се провали, ни чакат избори през януари и служебен кабинет на Радев. Такова нещо май не иска никой. Ето защо в следващите 5-6 месеца ще трябва да стиснем зъби и да се надяваме, че новото правителство няма да роди прекалено много нови кризи. Със старите без друго вече свикнахме...

Сподели:

Коментари (0)

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

Тръмп се опитва да "отмени" целия напредък на дипломацията от последните няколкостотин години, връщайки се към споразуменията, основани на лични пазарлъци, към „частната дипломация“

САЩ са пред голяма опасност...

САЩ са пред голяма опасност...

Тръмп е всичкото онова, което САЩ някога не бяха и срещу което САЩ се бореха с всички възможни средства...

Американската омраза към Европа не е нищо ново

Американската омраза към Европа не е нищо ново

За да разбираме „днес“, първо трябва да разберем „вчера“ – каква беше тайната операция на САЩ за убиване на еврото