Мюсюлманите бягат и идват в Европа, в страните на "неверниците", а не в Мека, в самия център на исляма, казва авторът на "Ислямския фашизъм"
Египетският писател и публицист Хамед Абдел-Самад призовава мюсюлманите критично да оценят своята религия и да анализират възприеманите като свещени структури и да ги преосмислят. Неговата позиция му създаде многобройни врагове. След излизането на книгата му "Ислямският фашизъм" беше издадена фетва, тоест религиозна смъртна присъда, според която всеки мюсюлманин, където и да се намира е длъжен да го убие. Сега 43-годишният писател живее под постоянна полицейска охрана.
В неговата нова книга, обект на критика е самият пророк Мохамед - за гордостта, параноята, религиозното безумие и гигантското влияние на човека, умрял преди 1400 години.
- Вие пишете, че с огромно удоволствие бихте погребали ислямския пророк Мохамед. Какво искате да кажете с това?
- Макар че Мохамед е умрял преди 1 400 години, той всъщност, така и не е погребан. И досега той е сред най-могъщите хора на 21 век. Той все още продължава да управлява и е авторитет за 1,4 милиарда мюсюлмани-както миролюбивите, така и тези, които използват насилие. И всички те получават легитимност от неговите текстове и достигналите до нас описания на деянията му. Дори немюсюлмани следват неговите правила-той не трябва да бъде изобразяван и не трябва да бъде критикуван. И всички ние участваме в това. Аз не мога да го разбера. Самият Мохамед и неговите постъпки не могат да бъдат подлагани на критично осмисляне. Никой не се осмелява да го разглежда като човек от своето време с всичките му слабости, болести, съмнения и съмнения дори спрямо себе си.
Дошло е времето да се разчистят сметките с него и той да бъде погребан в своето време. Той не заслужава съществуващото почитание и не заслужава властта, която притежава в 21 век.
- Вие сурово критикувате Пророка, наричате го "болен тиранин", "нарцис", "параноик" и дори "масов убиец". Това няма да се хареса на умерените мюсюлмани...
- Аз изхождам от многобройните болести, от неговата лична история , която мюсюлманите са попили в себе си. Причината за нарцисизма и параноята често е комплекс за малоценност, неприемане от околните, отхвърляне. Той не е познавал баща си, майка му починала, когато той бил на шест години. Той не е имал примери за подражание, не е получавал любов и нежност, нито признание. В такива условия се формира личност, страдаща от потребност за контрол, страдаща от страх от загуба и параноя. Това обяснява защо Мохамед е имал толкова жени и ги е колекционирал като кукли. Неговото честолюбие първоначално се е проявявало до това да получи божествено откровение. Може определено да се каже, че първоначално той не е лъгал и не е заимствал от никого. Той действително е изпитвал озарение, но не е бил в състояние и да го възприеме, тъй като е бил неуравновесен. Той превърнал необходимостта в добродетел.
- Но първоначално, когато започнал да разказва на хората за полученото от него откровение, Мохамед не е имал особен успех.
- Точно така, отначало успехът не го е съпътствал, макар че първите глави на Корана са кротки и миролюбиви. Съвместно живеене, търпимост, уважение, но това не правело впечатление на никого. След това променил стратегията си, и речта му също започнала да се променя. Мохамед започва да сключва военни съюзи и под сянката на меча при него дошъл и успехът.
Едва когато се появява перспективата за получаване на военна плячка, ислямът се превръща и в икономически проект, и започват да се появяват все повече привърженици. Много местни военни управници, с които преди това Мохамед е воювал, започнали да преминават на негова страна, защото искали да заложат на печелившия кон.
- Това е Вашата лична представа за Пророка. Вие използвате и интерпретирате същите източници, които, по същество, критикувате. Това не е ли противоречие?
- Всичко се съдържа в източниците-някои неща са поприкрити, други се мистифицират, а трети са добавени. Аз само се опитвам да отделя зърното от плявата. Това са такива истории, които не могат да бъдат измислени или измислянето им няма никакъв смисъл. И от тях правя изводи за това, с което, вероятно, се е занимавал Мохамед, какво го е тревожило, какво го е плашело. А като краен резултат се появява един много човечен образ на Пророка.
- Мнозина ще Ви обвинят в светотатство...
-Това е нормално. Фундаменталистите и консерваторите призовават именно към това... Но аз го наричам разумен подход, историко-критично тълкувание. На останалите не им достигна смелост и те предпочитат да го оправдават и украсяват. Те казват: "Да, Мохамед може и да е убил за един ден 900 евреи, но тогава това е било нормално". Така ли е било наистина? Кое племе в онези времена е убивало 900 души за един ден? Нито едно, тъй като тогава е бела разпространена практиката да се освобождават пленниците след плащане на откуп. Женил ли се е пророкът за дъщеря си, когато тя е била на шест години? Едва ли? На много неща от тези, които се разказват за него, не вярвам? Аз се опитвам от многобройните късчета да съставя цялостна картина.
- Но в момента ситуацията е такава, че всеки по своему си представя Пророка и взема само това, което му е изгодно. Непрекъснато се твърди, че терористичната организация "Ислямска държава" няма нищо общо с истинския ислям-така ли е наистина?
- Подобни твърдения не само въвеждат в заблуда, но са и опасни. Това би означавало, че ние можем да оставим исляма такъв, какъвто е. "Ислямска държава" не прави нищо, което преди не е правил Мохамед. Привържениците на "Ислямска държава" намират в историческите текстове религиозно оправдание за всяко свое действие-независимо дали са отрязани глави, робство, изнасилване, брак с непълнолетни, прогонване на евреите и християните-за всичко това спокойно може да бъде намерено оправдание в Корана или хадисите (предания за действията и възгледите на Мохамед).
- А какво можем да кажем за масовите убийства на братя по вяра? Къде в традиционните текстове може да се срещнат такива примери?
- Никъде, но "Ислямска държава" разглежда своите мюсюлмански жертви не като братя по вяра, а като отстъпници от истинското учение на пророка.
- В такъв случай те могат да интерпретират всичко в своя полза, като се позовават на Пророка и така да оправдаят всичко, което извършват?
- Аз бих могъл да кажа, че терористите от ИД неправилно са разбрали Мохамед и го интерпретират неправилно, ако от автентичните източници става ясно, че Мохамед е бил монах, който е провъзгласил своето послание под палмата, а след това мирно си е починал, а хората, след смъртта му основали религия, от която някой се възползва. Но не е било така. Мохамед е бил местният военен управител и той е вършил същото, което сега вършат терористите от "Ислямска държава".
Мохамед е бил човек, който не се е доверявал на хората, той е страдал от нарцистична мания за величие, сам е определял кръга на последователите си, а всички, които са извън него са били разглеждани като врагове и трябва да бъдат унищожени.
"Ислямска държава" е законно дете на Мохамед и на думи, и на дела.
Никой не разбира така добре Мохамед, както членовете на "Ислямска държава". Същото може да се каже и за регионалната полиция на Саудитска Арабия, за фанатиците от Индонезия, за "Боко Харам" в Нигерия, за "Ал Шабаб" в Сомалия и за ХАМАС в Сектора Газа.
Те са възникнали в различен културен контекст, но все още се позовават на едни и същи многобройни болести на Пророка и по този начин-и на неговата религия.
- Вие искате да предизвикате хората към откровен разговор и успявате - чрез Вашите книги. Но сега директно критикувате Пророка. Не се ли опасявате, че по този начин ще отблъснете от себе си всички тези хора, които биха се отнесли с разбиране към Вашата концепция?
- Аз имам съвсем друго впечатление. Основните тези на книгата са записани и публикувани в YouTube лекции. Само за последните три месеца те са гледани от 1,1 милиона души в арабския свят. Аз вече свикнах с обидите и заплахите. Но, признавам, че бях изненадан от броя на хората, които са гледали лекциите. Съществува определен дискурс, който свидетелства за това, че мюсюлманите в арабския свят са готови за открито обсъждане на своята религия и своя Пророк. В диаспората, привикнала към разкоша, свързан с романизирания образ на исляма, потребността от подобна дискусия не е толкова голяма. На Запад все още смятат, че ислямът трябва да бъде защитаван.
- Тоест, Вие се опитвате да постигнете пробуждане и реформация, които трябва да се случат заедно с разрушаването на табутата?
- Съществува феномен - просвещение чрез разрушаване на реда.
Аз искам критиката на исляма и Пророка да стане нормално действие. Никой не би задавал на християнин подобни въпроси, ако той напише книга със заглавие "Исус - разчистване на сметките". На никого не би хрумнало да пита автора не се ли страхува да не оскърби 2 милиарда християни. Самият факт, че на мен ми задават такива въпроси е най-добрата легитимация на моята книга.
Искам да постигна това, че нито един автор или художник да не се страхува за живота си само защото критикува човек, умрял преди 1400 години.
- Но съществува масов страх от насилие от страна на ислямистите, заради масовото преселение на хора в Германия.
- Германия е заплашена да повтори същата грешка, която направи по отношение на гастарбайтерите и техните деца. Тогава никой не се осмеляваше да се намеси и да "опекунства" преселниците, проявявайки по този начин културна деликатност. Но днес трябва да си зададем въпрос - от какво бягат тези хора?
Те бягат именно от ислямското мислене, от ненавистта към другомислещите и неверниците, от идеология, която е укрепвана в продължение на векове. И ето, те идват в Европа, а ние не сме в състояние да им кажем, че не могат да възраждат това, от което са избягали. Защото това е една от причините, заради която тези хора бягат и идват в Европа, в страните на "неверниците", а не в Мека, в самия център на исляма. Причината е в това, че Германия е свободно и отворено общество, в което хората могат свободно да се занимават с изследвания и свободно да мислят. Именно затова Германия е безопасна и благоденстваща страна.
- Къде е грешката на европейската политика?
- Тя разчита на ислямските организации, които с пари от държавата строят ислямски детски градини, училища и джамии, а също така индоктринират децата на бежанците. В някакъв момент тези вече възрастни мюсюлмани ще решат, че не могат пълноценно да изповядват религията си в страните на греха, където хората пият алкохол. И тогава те ще се окажат във властта на идеолозите от "Ислямска държава".
- Вие искате имигрантите безусловно да приемат европейския начин на живот?
- Да, бежанците имат нужда от помощ, но от самото начало трябва да им бъдат зададени и ясни правила. "Скъпи бежанецо, участвай активно в живота на обществото, в противен случай за теб нещата ще бъдат трудни. Следи децата ти да ходят на училище и да учат немски език. Ако ти не искаш да учиш или спортуваш, разреши това на дъщеря си, тъй като тази страна е поела отговорност и иска да помогне за развитието на личността на твоето дете.
Ако не искаш всичко това, то качвай се на влака и се връщай в Унгария.
Всичко е много просто, ако те не го разберат сега, никога няма да го разберат. Ето какво трябва да бъде посланието: тази страна у хубава, защото е свободна, гражданите и иимат възможност да се развиват, а религията си е лична работа. Затова в тази страна се живее добре и затова тя трябва да бъде обичана. Сега ти се възползваш от всичко това, затова престани да се оплакваш и започвай да се приспособяваш.
А ислямът има нужда от честност. Това означава, че Мохамед трябва да бъде лишен от своята святост. Божественото послание е неговият имунитет, неговият трик. Аз не мисля, че ислямът е реформиран. Мюсюлманите трябва да реформират своето мислене, да осъвременят отношението си към религията и в резултат да стигнат до извода, че религията е лична работа.
Трябва да се започне най-напред с демистифицирането на Мохамед и създадената от него религия. Ще се наложи да се откажат от част от автентичния ислям, от принудата, от легитимирането на насилие.
Контрпродуктивно е постоянно да се представят арабите като жертва на Запада. По този начин се циментира тяхното самовъзприятие като жертви. Това е почти расистки подход. Някой трябва да разбие натрупания лед и аз искам да стана един вид ледоразбивач.
"Mohammed war ein Massenmörder und ein kranker Tyrann
Превод: Faktor.bg
Още от Интервю
Владислав Иноземцев: Путин превърна смъртта в доходоносен бизнес
В момента Русия е империя на кръвта и то в пълен мащаб
Иван Анчев: Изборите в Щатите няма да повлияят по никакъв начин върху формирането на правителство в България, политиците да си свършат работата
На Америка липсва политикът, лидерът – обединител, какъвто беше Роналд Рейгън
Ростислав Мурзагулов: „Южна Корея е гневна на Кремъл, с голямо удоволствие би предоставила на Украйна „отрезвител“ за Путин
Путин нае друга държава да воюва за него на територията на чужда страна - това е скандално и напълно необичайно събитие за международната дипломация