12 Декември, 2024

Провал на МОН във втория ден на е-изпита по природни науки

Провал на МОН във втория ден на е-изпита по природни науки

Днес общо над 16 500 деветокласници все пак са преминали през теста и са го предали

МОН се провали във втория ден на първото по рода си изследване на уменията по природни науки за 9-класниците, сигнализираха директори.

Вчера тестът се е провел през една платформа (СмартТест). Днес учениците е трябвало да достъпят теста през друга (Ведамо), използвайки акаунтите си за е-системата на МОН - НЕИСПУО (Национална електронна информационна система за предучилищното и училищно образование), което става с имейл и парола (същите акаунти се ползват и за вход в Дигиталната раница на МОН, разказват директори). Системата обаче е блокирала и на някои места учениците са си тръгнали след 30 минути чакане, пише "Сега". 

"Вторият ден от “Демо бг пиза” за 9 клас се провали. Причината - невероятните акаунти на МОН! Същите, които държавата ги правеше годиииниии! И уж всичко работеше… Е, какво са 13000 чакащи за нещо като експеримент за изпит! Тишина на екранa", написа ядосан пост Диян Стаматов, директор на 119-то училище и председател на Съюза на работодателите в системата на народната просвета.

По думите му явно системата се е сринала при опита на 28 000 ученици да влязат в нея, което говори, че системата и е-дневниците на МОН, които са е нея, не се ползват почти от никой. В 8:50 ч. системата е тръгнала, но учениците са си тръгнали. "Вие ще чакате ли 50 минути за изпит", пита Стаматов. Той разказа, че с него са се свързали още няколко гимназии, които са се натъкнали на същия проблем. Източници на Сега" споделиха, че ученици в Хасково също са чакали 1 час, за да проработи системата.

"Ако изпитът беше истински, а не пробно тестване на уменията, щеше да е пълен провал - нямаше да покаже реални резултати. Представете си психическото напрежение за децата, които трябва да чакат 1 час за изпит, те просто няма да могат да покажат способностите си", коментират родители.

От МОН излязоха с прессъобщение, в което заявяват, че правят "детайлен анализ на всички технически проблеми, възникнали по време на първия онлайн тест в системата на образованието". 

"Подобен формат се организира за първи път в системата и цели да провери и готовността ѝ за организиране на различни изпитни формати изцяло на електронни устройства. Изпитът се провеждаше в два поредни дни на две отделни електронни системи, за да се тестват и различни технически решения. През предходния ден (14.10) тестът премина безпроблемно в близо 800 държавни, общински и частни училища. В днешния ден са възникнали различни технически проблеми, които са забавили и неговото започване. В момента се прави детайлен анализ за всички постъпили сигнали от училищата. През вчерашния ден входът в системата се осъществяваше през генериран QR код, а в днешния - чрез въвеждане на потребителско име и парола. Това е довело до трудности при влизане и допълнително натоварване на системата", поясниха оттам.

Днес общо над 16 500 деветокласници са преминали през теста и са го предали. Останалите около 10 хиляди ученици са се отказали или са срещнали технически проблеми в хода на решаването му. За тях ще бъде организирана допълнителна дата, в която по желание могат да се явят отново на онлайн теста. Общо в двата дни от провеждането му са участвали 45 000 ученици.

Резултатите от теста дават само информация за нивото на придобитите умения за ученика и не са свързани с оценяването му. Дадена е възможност резултатите от него да бъдат вписани като текуща оценка и да заместят провеждането на входно равнище по съответния предмет. Това се случва по преценка на преподаващия учител и само при желание на ученика, напомниха от МОН. 

Сегашното изследване поставя фокус върху важни теми от изследването PISA 2025, като типът задачи и средата се доближават до тези в международното проучване. От друга страна се подпомагат и учителите в задаването и оценяването на такъв тип задачи.

Какво е експертното обяснения на провала

Университетски преподавател обяснява, че за теста по природни науки учениците е трябвало да разчитат на акаунтите си за влизане в Дигиталната раница на МОН (според директори това са същите акаунти, с които се влиза и в електронните дневници на НЕИСПУО). Дигиталната раница обаче се ползва много рядко, поради което и много ученици са забравили паролите си. "Но има голям проблем - срам не срам (от МОН - бел. ред.) се сещат, че повечето хора толкова отдавна са се регистрирали и не са влизали в заветните акаунти, че със сигурност голяма част от тях са си забравили паролите. Затова нулират всички акаунти и раздават нови пароли, които учителите да нарежат на малки листчета и да раздадат на учениците по време на изпита. Така съсипват настройките на Windows акаунтите за много купени и раздадени от МОН лаптопи, но това е страничен проблем", посочва той.

По думите му от СмартТест - платфромата, използвана вчера, предугаждат, че учениците масово няма да успеят да си влязат в акаунта, затова измислят работещ начин за автоматичен вход с QR код. Днешната платформа Ведамо обаче изисквала вход с имейл и парола, което е довело до драматичната ситуация с невъзможност масово ученици да не могат да си влязат в акаунтите. По-големият проблем в случая обаче е бил именно сривът в системата.
Сподели:
Поради ремонтни дейности на ЕСО са възможни прекъсвания на тока в община Белоградчик

Поради ремонтни дейности на ЕСО са възможни прекъсвания на тока в община Белоградчик

Реконструкцията ще се осъществи в периода 16-19 декември 2024 г.

София пред колапс заради критичното състояние на столична "Топлофикация"

София пред колапс заради критичното състояние на столична "Топлофикация"

Съветниците поставят конкретни въпроси към ръководството на топлинното дружество, на които очакват отговор и решения на проблемите по време на извънредното заседание

Българин поиска Всеобщата декларацията за правата на човека да защитава от проклятие душата

Българин поиска Всеобщата декларацията за правата на човека да защитава от проклятие душата

Ваклуш Толев апелира в декларацията да се включи клауза за забрана на анатемата, ползвана в религии и на думата „враг“, употребявана в социалните отношения