17 Юли, 2025

Не бъркайте Църквата с Комсомола

Не бъркайте Църквата с Комсомола

Снимка: Архив на Faktor.bg

Когато кръстът се превърне в лозунг, а благодатта – в билборд

Лалю Метев

В последното десетилетие в православното публично пространство наблюдаваме тревожна тенденция: Църквата се използва не като дом на духовното възраждане, а като инструмент за идеологическа мобилизация. Под привидната защита на „традиционните ценности“ се разгръща кампания, в която православието все по-често се свежда до символи, лозунги и митингова реторика. Кръстът се превръща в политически транспарант, а иконата – в реквизит на културна контрареволюция.

Парадоксално, но в този процес духовното свидетелство за Христа бива подменено с моралистичен активизъм, който повече прилича на комсомолска ревност, отколкото на евангелска обич. Възклицания като „Горди сме с нашия християнски морал“ звучат не като плод на вътрешно преобразяване, а като външно изискване – ултимативно, контролиращо, и най-често насочено не към себе си, а към „другите“.

Но нека си припомним: Църквата не е организация, а организъм – Тялото Христово, което се изгражда не върху лозунги, а върху литургия, не върху гняв, а върху покаяние. Християнският морал не се прокламира с мегафон, а се живее в тишината на личната съвест и в тайното делание на сърцето. Колкото по-силно моралът се издига като знаме, толкова по-голям е рискът той да се превърне в празна реторика, прикриваща духовна несигурност или политическа амбиция.

Истинският християнски път не е война срещу греха на другия, а непрестанна битка със собствената гордост, с вкорененото осъждане, с неумението да обичаме. Църковността не се доказва чрез участие в походи и контрашествия, а се разпознава в способността да понесеш слабостта на ближния – не с превъзходство, а със състрадание.

Да си православен не значи да маршируваш – значи да се смириш. Да отидеш на Литургия в неделната утрин – не защото някой те снима, а защото сърцето ти търси Хляба на живота. Да говориш по-малко за „враговете на християнството“ и повече за онова, което ни прави неспособни да обичаме като Христос.

В историята сме виждали достатъчно зло, извършено „в името на Христа“: инквизиции, гонения, кръстоносни походи. Днес дори ставаме свидетели на войни, благословени от патриарси и обвити с „православен език“. Но това не е християнство. Това е идолопоклонство под формата на традиция, политически православизъм, който замества Христос с кауза.

И затова: не бъркайте Църквата с Комсомола. Не я използвайте като говорител на вашия страх от света. Не я правете трибуна на колективна тревожност, която търси спасение не в Светия Дух, а в конформизма на „правилната позиция“. Църквата не е барикада. Тя е врата – отворена за всички, които са готови да се разпнат на Кръста на любовта. Без шум. Без лозунги. Без комсомолски тон.

Църквата – не съд, а рана, която лекува

Съществуването на Църквата в историята не е резултат от човешка инициатива за социално инженерство или нравствена регулация. Църквата не е създадена, за да упражнява контрол над сексуалната, политическата или социалната идентичност на човека. Тя не е институция на надзора, а Тяло на Въплътения Логос, в Когото човешкото и Божественото се събират не в принуда, а в свобода и любов.

В сърцето на Църквата не стои нормативната система, а Евхаристията – тайнството на реалното и състрадателно присъствие на Христос, Който се дарява на всички, без да поставя предварителни условия за достъп. В Евхаристията не се изисква съвършенство, а жажда за живот; не се търси идеологическа лоялност, а отворено сърце. Именно затова Църквата не събира „чисти“, а гладни за истинност и прошка.

Макар и често използвана като лозунг, фразата „Не съдете, за да не бъдете съдени“ (Мат. 7:1) не е банален морален съвет. Тя е есхатологично предупреждение и дълбока духовна логика: всяко осъждане на другия разрушава възможността за общение и ни откъсва от самия Христос, Който се идентифицира не със „справедливите“, а с отритнатите, с презрените, с ония, „които нямат човек“ (Йоан 5:7).

Христос не основа комитет, не води митинг, не издигна транспарант. Той не организираше контрашествия срещу греха, а търсеше лицето на човека дори зад най-дълбокото му падение. Той седеше на трапеза с бирници, защитаваше блудници, разговаряше с самарянки и прощаваше на кръстници. Всяко негово действие беше акт на възстановяване – не на социален ред, а на екзистенциална цялост. Той не утвърждаваше греха, но и не превръщаше грешника в обект на публично заклеймяване.

Ако днес Христос вървеше по улиците на нашите градове, бихме ли Го разпознали в шествието на различните, или бихме Го осъдили за „неподходяща компания“? Защото Той би бил там – не за да легитимира каузи, а за да върне човешки лица на онези, които сме редуцирали до етикети. За да напомни, че грехът не е маркер за изключване, а шанс за среща с милостта.

Църквата, вярна на своя Господ, не може да бъде институция на морална хигиена, чиято задача е да филтрира „достойните“ от „недостойните“. Нейната мисия не е да марширува в обществения дискурс, а да бди край раните на човека, там, където болката не може да се обясни с нормативен речник. Защото Църквата не е съд. Тя е рана, която лекува – рана от Кръста, в която се влива живот.

Морализмът е евтин заместител на духовността

Историята на християнската цивилизация изобилства с примери, в които „християнският морал“ е бил инструментализиран като параван за властови амбиции, културна хегемония и насилие, скрито под покрова на догма. От кръстоносните походи до инквизицията, от религиозните гонения до съвременни теократични оправдания на военна агресия – зад благочестивия език често се разкрива дълбока антитеза на духа на Евангелието.

Тази опасна тенденция не принадлежи само на миналото. Днес сме свидетели на аналогична подмяна, само че в по-мека, културно адаптирана форма: вярата се редуцира до лозунг; Бог – до символ, използван в културни войни; Христос – до реторическа трибуна, от която се произнасят осъждания, вместо да се предлагат изцеления; Църквата – до културен резерват за национална или политическа идентичност, лишена от мистичната си същност.

С особена ирония се откроява фактът, че мнозина от най-гръмогласните „защитници на християнските ценности“ не познават Символа на вярата, не са докоснали екзистенциалната дълбочина на Покаянието, не се черкуват, не се причастяват. Те не са преживели Църквата като живот, а я употребяват като удобен инструмент за моралистична репресия спрямо другия. Така духовната борба със собственото сърце – най-трудният и единствен автентичен подвиг на християнството – се заменя с идеологическа офанзива срещу „чуждия грях“. И това, нека бъдем ясни, не е духовност, а моралистичен активизъм; не е християнство, а светска идеология в литургична опаковка.

Тук следва да се припомни ясната разлика между евангелска правда и фарисейска самоправедност. Христос не създаде движение за морална корекция на обществото, а въведе Царството Божие като вътрешна реалност, започваща в сърцето. Спасението не е колективен проект по налагане на ценности, а личен процес на преобразяване. В този смисъл, всяка подмяна на духовността с морализъм представлява не просто теологическо неразбиране, а антропологическа и еклисиологична измама – екзистенциална подмяна на благодатта с идеология.

Когато Църквата бъде сведена до трибуна на политически или културен натиск, тя престава да бъде общност на спасението. Когато моралът се превърне в оръжие, а не в плод на любов, той губи своята истина и се превръща в лъскав фалшификат – евтин заместител на истинската духовност.

Затова днес повече от всякога е нужно да си припомним: Христос не дойде, за да наложи контрол, а за да възвърне свободата. Не за да разграничи, а за да обедини. Не за да заклейми, а за да прегърне. И всяко „християнство“, което забравя това, престава да бъде благовестие и се превръща в идеологическа имитация.

Църквата не е на повечето, а на Въплътения

В едно демократично общество е естествено да чуваме фрази като: „Имаме право на мнение!“. Това право е безспорно – то е основа на гражданската свобода. Но когато се пренася върху Църквата, то често се прилага неадекватно. Църквата не е демокрация, а Тяло Христово. Тя не функционира чрез волята на мнозинството, а чрез благодатното ръководство на Светия Дух. Тя не е подчинена на обществен натиск или на културни конюнктури, защото нейният Глава е Христос – не идеологията, не народното одобрение, не традиционният рефлекс, а Въплътеният Логос, Който „е същият вчера, днес и во веки“ (Евр. 13:8).

Истинската еклисиология – учението за Църквата – е неразривно свързана с мистичното ѝ естество. Тя не е клуб на нравствени съмишленици, нито трибуна за морална поправка на обществото. Тя е икона на Царството Божие, събрана около Чашата на Живота, където няма „юдеин, ни елин... ни мъжки пол, ни женски“ (Гал. 3:28), защото всички са едно в Христа. Когато свеждаме Църквата до арена на публично противопоставяне – било срещу „прайда“, било срещу какъвто и да било социален феномен – ние подменяме нейното спасително предназначение с културна битка, която няма нищо общо с духа на Евангелието.

Да бъдеш християнин не означава да се бориш с прайдове. Това означава да се бориш със самия себе си – с гордостта, с осъждането, с склонността да сведеш другия до обект на морален анализ. Най-големият грях е да се поставиш на мястото на Бога, като произнасяш присъди, където си призван да проявяваш милост. „Не съдете, за да не бъдете съдени“ (Мат. 7:1) не е пожелание, а предупреждение с есхатологичен хоризонт.

Истинската църковност не се доказва с присъствие на контрашествия, а с присъствие на Литургия – тихо, смирено, без лозунги, без камери, без нужда от медийно одобрение. Там, в тайнството на Евхаристията, човекът не е моралист, а грешник, който се осмелява да каже: „Господи, помилуй ме!“ Там не се размахва пръст, а се простира ръка за прошка. Там не се воюва, а се съединява. Не се марширова, а се коленичи.

Църквата не е трибуна за светско влияние. Тя е ковчег на спасението. И ако не я пазим от духа на този свят – от страстите, които се маскират като „праведно негодувание“, – рискуваме да я превърнем в пародия на самата себе си.

Църквата е на Христос – не на традицията, не на културата, не на повечето. А Христос не марширува – Той страда. Не вика – Той мълчи пред Пилат. Не налага – Той се принася в жертва. И който Го следва, не търси победа, а спасение.

Христос не беше моралист – беше човеколюбец

В едно време на идеологически напрежения и морални противопоставяния, все по-често се опитваме да въвлечем Христос в битки, които не са Негови. Забравяме, че Спасителят не дойде, за да утвърди система от нравствени регламенти, а за да ни върне към живото присъствие на любовта, която „не държи сметка за зло“ и „никога не отпада“ (1 Кор. 13:5–8).

Христос не подмени състраданието със закон, нито милостта с догматичен контрол. Той не отстояваше „ценности“ под формата на лозунги – Той докосваше рани, прощаваше, изслушваше, мълчеше, когато всички викаха. Той никога не използваше човека като повод за кауза. Напротив – всяка Негова среща бе уникално събитие на признание и изцеление, а не акт на социално или морално дефиниране.

Църквата, ако наистина е Негово Тяло, не е морална сцена, а литургично пространство за благодат и прошка. Тя е трапеза, на която се събират грешници, не подиум за праведници, които раздават присъди. Онзи, Който каза: „Който от вас е без грях, нека пръв хвърли камък“ (Йоан 8:7), не постави условие за достъп до милостта, нито превърна духовния живот в идеологически маркер за „правилна позиция“.

Да се обосновава „християнски морал“ в обществена кампания, откъсната от духа на Евангелието, означава да се изпразни от съдържание самото понятие „християнство“. Християнският живот започва не със заклеймяване на греха у другия, а със съзнанието за собствения грях и за нуждата от благодат. Истинската вярност към Христос не се изразява в идеологическа непримиримост, а в способността да обичаш – без „ако“, без „но“, без нужда да бъдеш прав.

Ако искаме да останем верни на Него, да започнем от Неговите думи: „да възлюбиш Господа... и ближния като себе си“ – „в тия две заповеди се съдържа целият закон и пророците“ (Мат. 22:37–40). Всичко останало е добавка – и често заблуда.

И когато отново се изкушим да направим от Църквата инструмент за културна борба или морална репресия, нека си зададем въпроса:

Не сме ли я обърнали в Комсомол? И не е ли това по-голямото отстъпление от вярата, отколкото всеки прайд?

 21 юни 2025 г.

Сподели:

Коментари (0)

Рязката промяна в говоренето на Тръмп е просто маневра, той не иска Кремъл да загуби войната

Рязката промяна в говоренето на Тръмп е просто маневра, той не иска Кремъл да загуби войната

Европа търси спасение, изправена между Сцила и Харибда на едно възможно руско-американско приятелство.

Тръмп прави опит да се съюзи с Путин в усилията му да разруши световния ред - въпросът е защо

Тръмп прави опит да се съюзи с Путин в усилията му да разруши световния ред - въпросът е защо

Изявленията на Тръмп за пореден път развенчаха налагания у нас мит, че войната в Украйна била прокси конфликт между Русия и Америка, а Европа трябвало да се еманципира от Вашингтон

Мицкоски си бара идентитетот, но нема да го найде во Брисел...

Мицкоски си бара идентитетот, но нема да го найде во Брисел...

Македонците имат идентитет, но той не е там, където вие и вашите предшественици "мормони"- сърбомани го барате вече 80 години