73 на сто от учителите искат нова структура в образованието. Всеки 6-и от анкетираните настоява за новикадри в училище. Cпоред учителското съсловие реформите в образованието се нуждаят от продължителна разяснителна кампания. Гилдията е готова да приеме подмладяване на състава, както и да понесе новите отговорности.
Това са част от изводите след експресен сондаж на “Галъп интернешънъл”, проведен на 24 и 25 юни сред 716 учители от различни степени, учебни заведения и населени места в цялата страна. Допитването е част от изследователска програма на МОН, която цели получаване на обратна връзка, посочват от “Галъп интернешънъл”. Изследването е в две части, резултатите от първата анкета (на 11 и 12 юни) показаха най-общо, че учителите декларират увереност в силите си, но не усещат подкрепа от обществото. Илюстрация за този извод са данните от въпрос към учителите: “Усещате ли подкрепа от родители и ученици?”, на който 40% отговарят с “да”, 52% - с “не”. Данните от втората вълна на изследването потвърждават получените седмици по-рано данни на “Галъп интернешънъл”, според които учителите не чувстват достатъчно подкрепа нито от обществото, нито от родители и ученици.
Почти единодушно съгласие от около 90% има с идеите за провеждане на специални обучения за учителите в страната, а също и за разяснения сред родители и ученици. Анкетираните учители бяха помолени да изберат между две опции: “По-добре е да има повече по-възрастни учители, защото те имат повече опит” или “По-добре е да има повече по-млади учители, защото те имат повече енергия”. 17% избират първата опция, 57% – втората, а останалите 26% се колебаят. Както може да се очаква, по-възрастните отговарят с повече симпатия към опита, но и сред тях по-чувствително е желанието за нова енергия.
Три четвърти пък смятат, че е по-добре учителите да могат сами да избират учебници, методи, програми, за да бъдат учителите в центъра на образователния процес. 1/4 обаче смятат, че е по-добре учителите да не могат сами да избират учебници, методи, програми, за да има ясен стандарт и критерии в образователния процес. Резултатите от тестваните твърдения пораждат любопитни хипотези. Очевидно, когато има проблеми, те са мислени като проблеми на системата, а не на човешкия капитал. И тук, както и в първия етап на сондажа, личи вярата в собствените сили на учителите, както и желанието за навлизане на млади хора. Масовите нагласи са за разрешаване на структурни проблеми в системата, като учителят се постави във фокуса на реформата.
Още от България
Вигенин: Невъзможно е да влезем в политическа коалиция с ГЕРБ
"Изборът на председател на Народното събрание е тежко повлиян от перспективата председателят да е и евентуален служебен премиер"
Хамид Хамид, ДПС-НН: Не очаквайте да дадем подкрепа, ако не бъдем потърсени за това
ДПС-Ново начало би подкрепило мнозинства, които ще отстояват евроатлантически ценности и ще работят по проблемите на хората
Дянков: За да влезем в еврозоната, ни трябва редовно правителство с редовен премиер
Без ГЕРБ не може да се състави редовно правителство