Парламентът прие окончателно на второ четене текстовете от новия Закон за управление и функциониране на системата за защита на националната сигурност. Според текстове от закона управлението при кризи се осъществява от Министерския съвет чрез Националната система за управление при кризи.
Положение на криза се обявява и отменя с решение на правителството, посочват приетите текстове. В закона беше записано, че Народното събрание осъществява контрол върху дейността на Държавна агенция "Национална сигурност" /ДАНС/, Държавна агенция "Разузнаване", служба "Военна информация" и на Националната служба за охрана /НСО/ чрез своя постоянна комисия. Ръководителите на службите трябва да представят на Министерския съвет ежегодно годишен доклад за дейността на подчинената им структура.
Докладите ще се внасят в парламента от правителството и ще се приемат с отделни решения. Чрез своя постоянна комисия Народното събрание ще осъществява наблюдение и контрол върху дейността по управлението и разходването на средствата, предоставени на ДАНС, Държавна агенция "Разузнаване", служба "Военна информация" и НСО. Законът ще влезе в сила от 1 ноември 2015 г.
ПГ на "БСП лява България" излезе от пленарната зала още в началото на гласуването на законопроекта за НСО на второ четене, защото мнозинството отхвърли предложението им НСО да е на подчинение на Министерския съвет, а не на президента, както е записано в текста. Депутатите приеха Националната служба за охрана да бъде специализирана военизирана държавна служба към президента.
Преди да напуснат залата в изказването си от трибуната социалистът Филип Попов попита защо се военизира службата и защо тя да е подчинена на президента. Няма причина НСО да бъде най-специалната сред специалните служби, тъй като има охранителен характер и не може да се сравнява по важност с двете разузнавателни служби, аргументира са той. От левицата смятат, че това не е истинска реформа.
Депутатите решиха основните структурни звена и общият числен състав на НСО да се утвърждават от президента по предложение на нейния началник. Функциите и задачите на структурните звена, включително и на тези, които осъществяват финансов контрол по формирането и разходването на бюджета на службата, се определят с правилника за прилагане на закона.
Още от България
Главчев към РСМ: Въпросът с евроинтеграцията е решен, няма тема за разговор
"Може да съм избран по домова книга, но аз не съм домоуправител, а Министерският съвет не е домсъвет"
Йордан Цонев: Санитарен кордон от партия, която чрез ала-бала прави процентите си от 8 на 26? Не!
Той отхвърли обвиненията в изборни нарушения - партията е имала 30 листи, всяка от които е провеждала средно по пет събития на ден
Ахмети в Швейцария: Без албанците Северна Македония няма бъдеще
Той предупреди и за опасността от руско влияние в Северна Македония.