Един литър гориво в почти всички бензиностанции в страната ни излиза по около 3,50 лв., а не 2,50 лв., както пише на колонките. Това показват изненадващите масови проверки на Агенцията по метрологичен и технически надзор, които тя прави в цялата страна. Освен че караме колите си с корабно гориво вместо бензин или дизел, се оказва, че и литрите, за които си плащаме не малко пари, не са толкова, колкото искаме. Все повече зачестяват случаите, в които шофьори искат да напълнят 50-литровия си резервоар догоре, а бензинджията им казва, че е заредил колата им с 60 литра гориво. Именно така хората разбират за далаверите, които се въртят по бензиностанциите, пише в. "Новинар".
„Така в резервоари от 50 литра "влизат" 55-60 литра бензин или дизел, а в газови инсталации - 47-48 литра газ”, каза шефът на ДАМТХ Стефан Цанков. Има електронни устройства, които се монтират и дистанционно управляват колонките. Заради тези разминавания, за които хората не могат да разберат на момента, защото на колонката пише точно толкова, колкото са поръчали, една бензиностанция прибира между 10 000 и 20 000 лв. на ден. Инспектори от страната пък разказват, че са попадали на цели пултове, които контролират бензиностанцията и благодарение на които една кола, която в Германия харчи 9 на сто, у нас излиза, че дава разход от 11 на сто.
Една от последните схеми, по която агенцията ще следи за качеството и количеството на горивата по родните бензиностанции, е „таен клиент”. Въпросният клиент иска да му сипят 20 литра бензин в туба, след което тя се пресипва в специално разграфен съд, който показва дали има разминаване, като допустимото е 0,5% или 100 мл на тези 20 литра. Ако се изследва качеството, то тогава пробата се носи в лаборатория, а резултатите са налице до 2-3 дни.
За още по-ефективен контрол агенцията предвижда да се пуснат и коли със специални резервоари, които да зареждат като обикновени граждани. Разликата обаче ще е в това, че сипаното гориво ще отива в специалния резервоар, от който ще се изследва.
При установяване на нарушение в качеството на горивото санкциите са от глоби между 50 000 и 70 000 лв. до затваряне на обекта. Ако разминаването е в количеството, което сме поръчали и получили, тогава инспекторите запечатват колонката, докато не се коригира, и сигнализират в полицията или прокуратурата.
„Един от най-големите проблеми, тъй като не може да бъде контролирано, е зареждането на коли с газови инсталации”, допълни Цанков. По думите му, много често на газстанциите плащаме за чист въздух. „Съвсем скоро и това ще бъде решено, след като агенцията закупи уред на стойност 600 000 лв., с който да извършва проверки”, допълни Цанков.
Освен в София проверяващи в четвъртък имаше и във Враца, където пък са следили за качеството на бензина и дизела. Резултатите от тях ще станат ясни в понеделник.
Още от България
Защо в България националконсервативните партии са в разцвет
В българския парламент неизменно се озовава по една партия спасителка, центрирана около лидер, който промотира ред, стабилност, уникален български код и национална гордост. Защо тези формации са в разцвет?
Кой каквито и сметки да си прави за предсрочни избори у нас, едно е сигурно - грешни са
И резултатът ще е по-лош от страховете ни, ама дори не знаем в каква посока
Едната от статуите от Хераклея Синтика вероятно е на внук на император Октавиан Август
Вероятно нейн автор е световноизвестният през 3 в. преди Христа скулптор Праксител,