Продажбите на безалкохолни напитки на най-големия им пазар в света – този в САЩ, намаляват стремглаво, а гигантът Coca-Cola търси нови места, където да привлече потребители. Боговете сигурно са полудели, но един от регионите на фокус е Африка. През 2014 г. компанията обяви, че до края на десетилетието ще инвестира общо $17 млрд. в континента – цифра, тройно по-голяма от похарчената между 2000 и 2010 г.
В края на януари Coca-Cola обяви най-голямата си придобивка зад граница от 2012 г. Тя купи 40% дял в най-големия производител на натурални сокове в Нигерия TGI Group Chi, който продава напитки като Chivita 100% и Chi Ice Tea. Очакванията са нигерийската компания да бъде изкупена на 100% през следващите три години.
„Изключително оптимистични сме за за продължаващия икономически и социален растеж в Африка и осъзнаваме колко е важно да останем стъпка напред в еволюиращите потребителски вкусове, като разширим портфолиото си и въведем нови продукти“, каза президентът на Coca-Cola за Африка Келвин Балогън. И докато американците започват да обръщат по-голямо внимание на здравословния живот и намаляват консумацията на безалкохолни, в Африка все още има много място за растеж на Coca-Cola. През третото тримесечие на 2015 г. основната фирма, която бутилира продукти на компанията в Африка, отбеляза 13-процентов растеж на поръчките. В Южна Африка увеличението беше 21%. В същото време консумацията на газирани напитки на глава от населението в САЩ е спаднала с 25 на сто в периода между 1998 и 2015 г.
Гигантът на безалкохолните напитки печели нови територии не само като рекламира класическите си продукти пред африканските потребители, но и като навлиза на пазара с напитки, приемливи за местните вкусове. Coca-Cola произвежда продукти като Sparletta Stoney Tangawizi и Krest Bitter Lemon и ги доставя на местните търговци. Това са напитки, които няма да се продават никъде другаде по света, но трябва да направят Coca-Cola най-важният производител в региона.
„Темпът на растеж в Африка е по-висок, отколкото в западните пазари и други части на света, така че континентът ще продължи да става все по-голяма част от приходите ни“, каза изпълнителният директор на компанията Мухтар Кент. Това означава също, че Coca-Cola може да разшири производството си отвъд безалкохолните напитки.
Докато компанията диверсифицира набора си от продукти в САЩ с овкусени минерални води, тя работи и върху негазирани напитки в Африка. Освен с натурален сок, марките на Chi ще допринесат с млечни продукти и десерти. Инвестициите, които не са свързани с безалкохолни, са важни и заради променящите се тенденции в храненето. Наскоро Coca-Cola беше подложена на серия от критики заради приноса си в затлъстяването в световен мащаб.
През януари Световната здравна организация препоръча на правителствата по света да въведат допълнителни такси върху подсладените напитки. Първо това стори Мексико с 10% данък, който доведе до 12-процентно намаление в потреблението. Като инвестира в местни негазирани напитки и увеличава потреблението на глава от населението, Coca-Cola опитва да се превърне в първия избор за африканците. Компанията не се интересува дали клиентите ѝ пият натурален сок или диетична кола, стига марката на бутилката да е Coca-Cola.
Още от Свят
60% от разходите на Украйна ще са за отбрана - Зеленски одобри бюджета за 2025 г.
В абсолютни числа Русия харчи два пъти повече
Кирило Буданов: Към победата е по-добре да вървим заедно
"Нашата война все още продължава, но дори след победата нейните последствия ще ни преследват още дълго време", заяви той
Путин лъже и маже: Няма причина за паника относно спада на руската рубла
На 27 ноември Руската централна банка определи официалния си обменен курс на валутата на 108 спрямо щатския долар. Това е с около 10% по-малко, отколкото преди седмица.