В коментар пред БНР на ситуацията в Турция след поредния атентат балканистът от БАН Мариян Карагьозов отбеляза, че конфликтът между турската държава ПКК се задълбочава:
Наблюдаваше се едно постепенно ескалиране и разширяване на обхвата на сблъсъците между турските сили за сигурност и кюрдските бойци. Първоначално те бяха в районите на Югозтока, където живее мнозинството от кюрдското население.
ПКК прилага няколко стратегии. Едната е на бой в отдалечени планински местности - примерно срещу постове на турската армия или някакви отдалечени бази на силите за сигурност. Втората тактика беше на градски боеве, което доведе до много тежки разрушения в редица кюрдски райони. В Диарбекир някои квартали бяха напълно разрушени.
Следващата степен на ескалацията беше началото на атаки чрез бомби и други методи в райони на Западна Турция, които са отдалечени от Югоизтока. Например това беше атаката в Истанбул, при която загинаха предимно полицейски служители, и сега град Кайсери. Това е един град в Централна Турция - древната Кесария или Цезарея. Един град, който е сравнително ново поле на сблъсък между кюрдски бойци и турската държава, защото пак казвам, това е един анадолски град в сърцето на Турция, който е известен със своите бизнесмени.
Анализаторът припомни, че инициативите за сближаване на позициите и за намиране на политическо решение на проблема са останали в миналото:
В миналото Партията на справедливостта и развитието на президента Реджеп Ердоган се опитваше да разреши кюрдския въпрос. Тя стартира една кюрдска инициатива, която стана популярна като "кюрдското отваряне" през 2009-та година, но впоследствие, в последните години - както вътрешнополитическата ситуация в Турция, след изборите и около изборите през 2015-та, така и ситуацията в Сирия, доведоха до прекратяване на този мирен процес.
Карагьозов отбеляза като важна политическа промяна в югоизточната ни съседка промените в Конституцията, които трябва да дадат повече власт на президента на страната:
До момента президентът има възможност за два мандата, но той е по-скоро един президент, който е с по-ограничени правомощия. Не е тип президент като във Франция или като в САЩ, тоест една полупрезидентска или чисто президентска система. Предвижда се в новата Конституция той да има много по-засилени правомощия, включително пряко назначаване на ректори на университети, на висши чиновници в съдебната власт, в армията, в разузнавателните служби, в редица други граждански агенции. Също така, като се има предвид, че най-вероятно президентът ще бъде човек, който има силно влияние в собствената си партия, това ще означава, че той ще има възможности да влияе и на законодателния процес на парламентарната власт, а и на изпълнителната власт - доколкото в крайна сметка партията, която има мнозинство, съставя правителство. Така че опасенията на критиците са, че това би означавало твърде голяма концентрация на власт
Още от Свят
Румъния избира президент
Кандидатите за президентския пост са 13
Британският министър Пат Макфадън: Русия е агресивна и безразсъдна в киберпространството
Кремъл е дал на „неофициални хактивисти“ картбланш за безнаказаност
Конференцията по климата: ООН одобри 300 млрд. долара за бедните страни
Споразумението от Баку увеличава сумата, която развитите страни трябва да предоставят - сега тя е не по-малко от 300 милиарда долара годишно до 2035 г.