24 Ноември, 2024

ЕС създава рускоезични медии, които да борят "кремълската пропаганда"

ЕС създава рускоезични медии, които да борят "кремълската пропаганда"

ЕС създава рускоезични медии, които да борят "кремълската пропаганда". Това стана ясно след срещата на правителствените ръководители на държавите-членки на Съюза. Върховният представител на ЕС по външната политика Федерика Могерини обещала до юни да завърши първата фаза – дискусионната се очаква да бъде завършена до юни, а детайлите и предложенията ще бъдат разгледани на срещата на върха в Рига на 21-22 май.

Основният довод за решението е, че противопоставянето на руската пропаганда с нейното собствено оръжие ще е "неефективно и неосъществимо". За да бъде изработен ефективен метод за доставяне на информация на рускоезичните европейци, в това число и на гражданите на балтийските републики - политиците се обърнаха към Европейския фонд за поддръжка на демокрацията /ЕФПД/, от който 90 експерти извършват пълноценно проучване на рускоезичните медийни ресурси от януари. Именно на тези специалисти е поръчана технико-икономическата обосновка на проекта за създаване на рускоезични медии.

База на руските федерални медии е система от нелошо направени шоу програми, които са комбнирани с информационни програми от не особено високо качество, казва директорът на ЕФПД Йежи Помяновски. По неговите думи на непреднамереният зрител понякога не е лесно да отдели потока некачествена информация от добрите развлекателни програми. "Забелязваме дефицит на качествени анализи, баланс и социална тематика, която би могла да е интересна за аудиторията както в Русия, така и извън границите й", споделя с Би Би Си своите впечатления Помяновски, който е бивш посланик на Полша в Япония.

Според Няриюс Малюкявичюс, преподавател по международни отношения и политология във Вилнюския университет, стратегията на кремълските медии е изградена на "дезинформационната война" - създаване на илюзията, че обективността е загубена, тъй като "никой не знае истината". Помяновски оплака тежкото положение на неправителствените руски медии, в частност томската ТВ2 и телевизионния канал "Дождь, които не разполагат с такива ресурси като федералните медии.

"Трябва да си представим такива програми, които да поемат върху себе си полята на развлекателно съдържание. качеството на журналистите в тези федерални медии е много лошо, но токшоу програмите за политика са с високи бюджети. Въпросът е в това, как да бъде намерен продукт, който да бъде представен като алтернатива. Питаме се как да подаваме съдържанието, как да изграждаме плуралистична платформа, където няма да бъде само телевизионен канал", казва Помяновски, възлагайки надежда на изграждането на ефективен новинарски сайт в интернет.

Както предполагат в Брюксел, необходимостта от подобна алтернативна медия е назряла, след като Кремъл започна да влага все повече и повече средства в информационната си кампания. Информационният ресурс RT /предишно име Russia Today/ при годишен бюджет от 300 млн. долара има емисии на английски, френски, немски и испански, и разполага с щат от 2000 души в 16 страни. Общият брой гледания на видеоматериали на телекомпанията през Ютюб надхвърли 1 милиард.

Държавната "Международна информационна агенция "Россия сегодня" през ноември миналата година пусна марката "Спутник" със силно присъствие в интернет и радиоизлъчването. Агенцията предлага продукция на чешки, полски, португалски и италиански.

От 2006 г. Кремъл се ползва от услугите на американската компания за пиар Ketchum, но договорът няма да бъде продължен от март тази година. Дмитрий Песков, говорителят на руския президент, обясни това решение с думите, че Кремъл смята за безсмислено в "условията на информационна война" насърчаването на имиджа на Русия зад граница. Както казаха в неотдавнашен свой доклад експерти от Организацията за сигурност и сътрудничество в Европа /ОССЕ/ именно държавните медии играят ролята на основен проводник на пропаганда. Като пример експертите дадоха конфликта в Украйна и поискаха властите на всички замесени страни да прекратят неконтролируемото разпространение на "страшното оръжие" на пропагандата.

Отношенията на Русия и западните страни рязко се влошиха след присъединяването на Крим от Русия през март миналата година. В отговор на руските действия редица западни държави, Япония и Австралия въведоха санкции срещу Русия. В тези условия засилването на информационната кампания на Кремъл особено разтревожи Литва, Латвия и Естония, където има значителна рускоезична общност.

В полезрението на руските власти попадат не само медиите, но и социалните мрежи. През последната година в Русия се наблюдава невиждан досега ръст на активността на "кремълските тролове" - блогъри, на които се смята, че правителството плаща за критика срещу Украйна и Запада и възхваляване на ръководството на Кремъл в социалните мрежи. Както твърди санктпетербургският в. "Мой район" в допълнение към общите правила на блогърите се дават и "технически задачи" - ключови думи и теми за обсъждане, руската опозиция и отношенията със Запада. Захлаждането на руско-европейските отношения доведе и до това, че Великобритания възроди програмата от времената на Студената война за поддръжка на източноевропейските страни в борбата със заплахата от руско доминиране. Както твърдят чиновниците в Лондон, нейната цел е да не бъде позволено повтарянето на украинската криза в други страни.

Сподели:

Арменската федерация вдигна ръце от Краснобаева – обиждала треньорите и изпадала в истерия

Арменската федерация вдигна ръце от Краснобаева – обиждала треньорите и изпадала в истерия

Румънски граничен полицай е намерен прострелян в главата; трябвало да охранява избирателна секция

Румънски граничен полицай е намерен прострелян в главата; трябвало да охранява избирателна секция

Полша се затваря за чужденци, включително за трудови мигранти

Правилата за издаване на студентски визи също са затегнати