Приоритетите за продължаване на съдебната реформа сме изпратили на новия министър в отворено писмо. Най-важното обаче е новото отваряне на Конституцията във връзка с предложенията на Гражданска инициатива „Правосъдие за всеки“, подкрепено от 5000 граждани обяви пред Faktor.bg активистът от организацията Велислав Величков.
Според него болезнената явно тема за прокуратурата трябва да бъде обсъдена по същество, а не по процедура, и така съдебната реформа да придобие своята цялост, в която се правят промени не само във ВСС и Инспектората, но и в основна структура, като държавното обвинение.
Вярваме, че, обещавайки да продължи съдебната реформа, министър Захариева има предвид и завършване на конституционната промяна. „Историческият компромис“ беше по-скоро „историческа сделка“, отколкото реална конституционна промяна, както и Закона за съдебната власт. Той е изключително важен и ако не бъде приет и не влезе в сила в обозрим срок, част от сега гласуваните конституционни промени, на практика ще се обезсмислят – например частта с тайното гласуване във ВСС. В момента депутатите отмениха тайното гласуване по Конституция и на практика оставиха ВСС сам да си преценява как ще гласува по кадрови въпроси. А как съветът преценява се видя още с гласуването в четвъртък за председател на Софийския апелативен съд. Тази празнота трябва много бързо да бъде запълнена и не трябва да има никакво бавене да минава през Министерски съвет, а приоритетно да е в дневния ред на Народното събрание, настоява Величков. Той акцентира, че процесоалните закони за „Правосъдие за всички“ са едва трета точка в темата за съдебна реформа – след Конституцията и след закона за съдебната власт . Те не налагат правосъдие, нито върховенство на закона, смята юристът.
Велислав Величков смята, че след последния провален избора на председател на Софийския апелативен съд, вече очаква всичко, когато става дума за компетенцията на ВСС в този му модел на действие и управление.
Пленарният състав на ВСС, и начинът по който действа, показа, че въобще не се интересува от това, което се говори за върховенство на закона и критиките към неговата работа. ВСС се прави, че не забелязва, че се извършва нещо като съдебна реформа. Просто карат „старата песен на стар глас“. Изглежда за тези хора нищо не се е променило, в момента са много доволни, че сами ще си разпределят квотите по колегии. Уверявам ви, че ще направят нещата по такъв начин, че едновременно да бетонират прокурорската колегия и да блокират съдийската колегия. Това, което се случи в четвъртък ( с избора на шеф на САС) може да бъде определено като наглост. Да оставиш един от най-важните съдилища в страната за втори път в рамките на година и половина без редовен председател, при наличие на единствена кандидатура, подкрепена от над 70% от съдиите в съда, с неясни и глупави мотиви или липса на такива, несъобразявайки се с решението на Върховния административен съд. Нямаме управленски орган на съдебната власт в момента – имаме някакъв орган, който действа по частни интереси. Бетонираното мнозинство във ВСС няма за цел да осигурят независимост на съда. Напротив, те искат да постигнат подчиненост на съда на определени интереси, които стоят извън съдебната власт, но диктуват нейните действия. Тези хора се съобразяват със съвсем други фактори. Те нямат интерес да избират силни и безпристрастни ръководители. Имат интерес да избират послушни и зависими хора. Случващото се, обаче е голямо доказателство в подкрепа на нашето предложение – намаляване на парламентарната квота във ВСС. Тази анонимна и на практика политическа квота, която извършва пряка и противоконституционна намеса в работата на съдебната власа - това е най-безконтролната му част. Изпълняват са повелите на няколко господари, които се намират във и извън съвета.
Искаме политиците да се държат отговорно, а магистратите да се държат достойно и законите да осигуряват възможност за контрол. Ако в Народното събрание не се опитат да разберат, че съдебната реформа в крайна сметка ще се случи, дали в това , дали в друго Народно събрание, толкова по-зле за всички партии, които се намират в него, защото в скоро време ще станат несъстоятелни, категоричен е Величков.
За избора на Захариева за министър той смята, че се залага на човек, който няма партийна ангажираност, и има някакъв опит в служебни правителства. Очакваме да видим дали този министър ще бъде на висотата на очакванията, които има към него в този толкова сложен момент. Ако за Захариева независимостта на съдебната система бъде над партийните ангажираности, може би ще има някакъв шанс да се справи поне с чат от нещата. Най-важното, което очакваме – бързо внасяне на Закона за съдебната власт, който получи безпрецедентна подкрепа. Няма никаква възможност да се чака, настоява юристът.
Още от Закон и ред
ГДБОП задържа контрабандни цигари за 2 млн. лева в Скутаре, край Пловдив
Казусът „Митници“: Отложиха делото срещу Марин Димитров за участие в ОПГ
Следващото заседание е на 28 ноември
Гешев съди България в Страсбург заради уволнението си
ЕСПЧ трябва да прецени дали е нарушено правото на бившия главен прокурор на справедлив съдебен процес