Да докладвам за Дискусията за изучаване на добродетели и религия, на която неканен отидох.
Тия ме върнаха половин век назад. Попове, даскали, аналлизатори и „опозиционери“ вчера следобед участваха в бездарен спектакъл, наречен „обществена дискусия за изучаването на религия и добродетели в училище“. Организирано от Министерството на образованието и науката като съзаклятие, мероприятието протече като комсомолско събрание. С участници като Гоце, Явор Дачков, Велислава Дърева и Волен Сидеров, с водещ като Харалан Александров, с мизансцен и драмагургия, издържани в най-добрите тоталитарни традиции. Най-кратко и ясно ги обобщи все-още-конституционният съдия проф. Атанас Семов: въпросът не бил „дали“, а
„как“ задължително да се изучава религия в училище
Кога и защо ще се учи вече е ясно – още от следващата учебна година, за да „да дадем знания на децата за тяхното минало и за доброто и злото“, както каза в началото просветният министър Красимир Вълчев. Всъщност на него най не му завиждам. Очевидно е притискан да въведе предмета бързо и безалтернативно, и същевременно да маскира
(гео)политическата поръчка на Кремъл
като грижа за моралното и духовно здраве на младото поколение. Тази въпиюща несъвместимост на целите накара министерството няколко пъти да си смени концепцията в движение, очевидно угаждайки на все повече нови претенции. Накрая се оказа, че вчерашната дискусия няма предмет. По простата причина, че министерството ще предложи нещо като завършена концепция чак след Гергьовден, на 8 май 2025. Министърът даже си отчете като грешка, че министерството не е публикувало концепция за учебна програма по предмета "Добродетели и религии"!
Какво тогава се обсъждаше вчера? Нищо. Просто бяха събрали основните участници в заверата на генерална репетиция, която няколко хулигани като мен съвсем леко объркаха с въпроси от място, тъй като нямахме достъп до микрофон. Но пак добре, че изобщо ни пуснаха в залата, в която, както ми обясни една тьотя на пропуска във фоайето пред Зала 6 на НДК, били поканени "организациите, взели най-активно участие в досегашните обсъждания по темата" (след като днешното обсъждане не бе дори първо, а нулево!!!). Хората в залата едва ли не лично били поканени от министъра. Сред тях и фамозната Гражданска инициатива „Будители“, сред които се откроява лидерът на русофилската партия МИР (Морал, Инициативност, Родолюбие) Симеон Славчев. Партията му преди две седмици организира поредния Национален поход под надслов „България в коалицията на мира“ - естествено, с настояване Украйна да се предаде, за да спре кръвопролитието.
Др. Славчев, както можете да се досетите, бе горещо „за“ задължителното изучаване на религия в училище. Както и патриарх Даниил и главния мюфтия Мустафа Хаджи. Даниил монотонно направи скучен исторически преглед на духовниците, допринесли за укрепване на държавността ни, и заяви, че българската държава е длъжна да научи децата на традиционни български добродетели, които са всъщност християнски. И че било време вероизповеданието да стане централна част от учебната програма. Накрая светиня му загадъчно спомена – а може би се изпусна! - някакви законодателни промени, които трябвало да бъдат направени. От какво се налагат те, ако наистина новият/стар предмет няма да се преподава конфесионално, тоест, в съответствие с християнската догма, и ако ще може да бъде избирано между него и предмета „етика“, и то още от първи (!!!) клас, не стана ясно.
Не станаха ясни и още твърде много неща. Например откъде патриархът и главният мюфтия черпят увереността си, че семейство и образование са девалвирали, а само църквата не е? Особено ТОЗИ патриарх и този главен мюфтия, легитимността на чиито избори през миналата и съответно през 2017 г. бе силно съмнителна. И как точно Първан Симеонов сметна, че ако преди месец при сондаж по темата над 60% от анкетираните са били против, сега „като че ли ножицата се затваряла и имало попътен вятър за инициативата на МОН"? Защо изобщо се задава бланкетен въпрос на неинформирани хора за нещо, чиито контури едва се очертават? На този етап обществото било готово да приеме "среден вариант": възпитание – да, индоктриниране - не, каза Първан.
Изключително съм любопитен как възпитаваш, без да индоктринираш? Особено като не стъпваш върху сегашната програма на неконфесионално образование, а на програми от другите страни. Много избирателно бяха споменати Австрия и скандинавските страни само заради задължителността на предмета, без да се поясни, че например в Австрия има паралелни учебни програми за различните вероизповедания, и че скандинавските страни насърчават критичното мислене и сравнителния анализ на различни вярвания и етични теории, създавайки среда за междукултурен диалог.
Нищо от това няма да се случи в бъдещото
НЕКОНФЕСИОНАЛНО обучение по религия в българските училища
Докато бях почти два часа в залата, слушах само хвалебствени дитирамби от духовници и герберасти, една политико-научна „загриженост“ на бившия образователен министър Николай Денков за етническия мир в смесените райони, където децата ще трябва да избират между православие и ислям (избор на други религии освен тези две ИЗОБЩО НЕ СЕ ПРЕДВИЖДА!) и за това как ще се съчетае религиозното разбиране за създаването на света с научното, и една депутатска самореклама на Елисавета Белобрадова, помолила образователното министерство да изброи добродетелите, на които ще обучава децата от първи клас.
Министърът й отговорил, че добродетелите са:
- честност и справедливост като основа за доверие и съжителство;
- уважение към различията между хората;
- прошка, съпричастност и милосърдие като прояви на емоционална интелигентност;
- толерантност и диалогичност за мирна и приобщаваща училищна среда;
- отговорност към себе си, другите и околната среда.
Как точно и от кого са избрани, и кои са ценностите, които ще се придобиват и пазят чрез тези добродетели, не стана ясно. А как ще се обясняват на първокласници? „Чрез дискусии, ролеви игри, решаване на казуси, творчески задачи, работа с текстове и образи, анализ на притчи и приказки, както и чрез насърчаване на самооценка и лична рефлексия“, бил отговорът.
Моооля??? Как ги виждате началните учителки да анализират притчи и да насърчават личната рефлексия на децата? И всъщност кой и кога изобщо ще ги обучава, за да преподават новия ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН предмет? Как ще го набутат в учебната програма, която непрекъснато облекчават, защото била претоварена?
Кой ще пише учебниците?
Кой ще разработи методиката на преподаване? Кой ще плаща и с какви пари новия масраф? Бас държа, че ако бъде въведена задължително от следващата учебна година, религия ще се преподава както преди 15 години се преподаваха компютърни науки – от учителки над средна възраст, изкарали двуседмичен курс, които не знаеха откъде се пуска компютъра. Кой има полза от това?
И тук стигаме до същината на въпроса. Религиозното индокриниране на деца в една секуларна държава е нарушение на конституцията. Да, в нея пише, че православието е традиционно вероизповедание в България, както неколкократно натърти патриархът, но пише и че религиозните власти са отделени от държавата и че религиозните общности не могат да се използват за политическа цел. А точно това ще се случи, както пролича на дискусиятя, в която бившият заместник-образователен министър Петър Николов заклейми либерализма заради безбожието му и възхвали консерватизма заради религиозния му характер. За което бурно му ръкопляскаха.
Обучението по религия ще бъде поредният начин
да ни разделят, за да ни владеят
И не е изгодно на никой друг повече, отколкото на Кремъл. Под формата на добродетели и ценности, руската пропаганда ще проникне в мозъците на българските деца още от най-ранна младенческа възраст, и тотално ще обърка представите им за добро и зло. Така ще ги превърне в актив на руската инвазия. А това е въпрос на национална сигурност!
Накратко – министър Вълчев е повече от длъжен максимално бързо да отговори на 120-те въпроса, зададени му от родители, граждански организации и активисти в социалните мрежи, и събрани от Национална мрежа за децата. Изпълнителният й директор Георги Богданов ги връчи вчера на министър Вълчев, съпроводен от подигравателен коментар на водещия Харалан Александров. Според мрежата, която също не е била поканена на дискусията, задължителното изучаване на религия от първи клас е в разрез с българското и европейско законодателство, а подготвеният от МОН пакет санкциониращи мерки в училищното образование измества фокуса от реалните проблеми в образователната система и задълбочава, а не решава фундаменталните причини за напрежение в нея.
Или, както се питаше Архимандрит Никанор, каква икона ще има в часовете по религия - на ветхозаветната троица Маркс, Енгелс, Ленин, или на новозаветната - Путин, Тръмп и Орбан?
Коментари (0)