Дълго време повечето пътници не се интересуваха с какви самолети летят - докато втори "Боинг 737 Макс" не катастрофира за пет месеца. До момента по-важни винаги са били времето на излитане, мястото в самолета и сумата. На някои билети е изписан и моделът на самолета, показват го и сайтове като SeatGuru при търсене според авиокомпанията, датата и полета.
За "Вашингтон пост" директорът на специализирано списание за авиоиндустрията обясни, че "99% от хората не обръщат внимание на тези неща". Ден след катастрофата обаче "Гардиън" писа, че в авиокомпаниите, използващи "Макс 8", са постъпили множество въпроси на пътници с кой самолет ще бъде полетът им и дали имат право да го отменят на това основание. Тези модели вероятно са извършили 250 хил. полета според авиационния експерт Сет Каплан, но два от тях преобърнаха представата какво трябва да се знае за полетите.
Според Джон Кокс, основател и изпълнителен директор на консултантската компания Safety Operating Systems, "не е 100% сигурно, но ако сте на летището и има други полети, които не са с "Макс", е вероятно да бъде изпълнено искането на клиент да смени полета си, макар това да не е ясно посочено в публикуваните правила".
Правото на компаниите да откажат (или да приемат)
Няма международно правило за това, компаниите обикновено не описват такава ситуация в ръководствата си за употреба. Някои експерти съветват проверка в сайтове като посочения горе или с приложенията, които предлагат големите авиокомпании.
Възможна е обаче и промяна на самолета в последния момент заради проблем, свързан с техническите характеристики на самолета или заради метеорологичните условия. В такъв случай пътниците могат да проверяват по телефона, преди пристигане на летището или на място преди полета. Адвокатът по авиационно право Мери Скиаво, работила и за транспортното министерство на САЩ, обясни вчера за Си Ен Ен, че авиокомпаниите "имат правото да заменят" оборудването, което ползват, и не са длъжни да се съобразяват, заменят "737 500" със "737 Макс 800" или друг модел.
За пътниците, които не искат да летят с даден самолет (какъвто до вчера можеше да е случаят с моделите "Боинг 737 Макс"), имаше възможност да поискат смяна срещу определена такса или като платят разликата в цената, ако има такава (а понякога - и двете). "Саутуест еърлайнс", най-голямата нискобюджетна компания, обяви, че в случая няма да има предвид разлики в цената, а по принцип не налага такси за промяна. При "Америкън еърлайнс" пътниците трябва да платят и двете и това се отнасяше и за случаите с "Боинг 737 Макс", като не се споменаваха възможности за възстановяване на сумата при отказ от полет.
Кой ползваше "Боинг 737 Макс"
До момента на приземяването им само 54 компании в света използваха самолети "Боинг 737 Макс". Сред европейските е "Норуиджън еърлайнс", която ги приземи ден след инцидента. От големите оператори "Райънер" очаква доставка на близо 200 поръчани самолета - част от тях тази пролет, а другите догодина. Американският превозвач "Саутуест еърлайнс", най-големият нискобюджетен в света, също е сред тях, както и "Америкън еърлайнс". "Саутуест", която имаше най-много самолети "Боинг 737 Макс 8" (34), каза, че спирането им няма да е проблем, тъй като те обслужват едва 5% от полетите.
Освен "Норуиджън еър" няколко компании в Европа имат подобни самолети - сред тях полската "ЛОТ Еърлайнс", "Еър Итали", чешката "Смартуингс", базираната в Германия TUI Group. "Търкиш еърлайнс" има 11. (Дневник)
Улицата
Двете катастрофи с "Боинг 737 Макс" повдигнаха въпроса може ли да сменяме самолета преди полет
Дълго време повечето пътници не се интересуваха с какви самолети летят
Фактор Фактор
Още от Улицата
Полезно за шофьорите: Как да намалите горивото през зимата
Повече от съветите сигурно се знаят, но е добре да ги припомним
София изкара 171 снегорина през нощта, силният вятър събори дървета и строителни огради
Безброй боклуци по улиците от контейнерите и многото незавършени строежи
Претърсват дома на Киро Японеца