"Сърцето на Тексас" и "Обединените мюсюлмани на Америка" противопоставят расово и етнически американците
Университетът на Тексас е провел разследване, което показва, че зад два протеста пред Ислямския център в Хюстън стои руската "фабрика за тролове" на близкия до Путин бизнесмен Евгений Пригожин (известен като "готвачът на Путин"). За това разказва в свой анализ tandfonline.com.
След президентските избори през 2016 година американската общественост все по-остро осъзнава размаха на дезинформационната кампания, разгърната от руската "Агенция за интернет изследвания", по-известна като "фабриката за тролове".
Кампаниите за дезинформация в социалните мрежи включват в себе си публикации на страниците за събития във Facebook, които съвпадат по място и време с други събития, като по този начин нагнетяват страх, гняв и други негативни емоции в поляризираната политическа обстановка в САЩ.
Подобна ситуация възникна и по време на президентската кампания през 2020 година.
През лятото на 2016 година във Facebook едновременно се появяват две групи –
"Сърцето на Тексас" и "Обединените мюсюлмани на Америка",
които публикували материали с анонси за протестни акции пред сградите на Ислямския център в Хюстън - джамия и религиозен център.
Както станало ясно по-късно, те били организирани от руската "фабрика за тролое".
До този извод стигат Мартин Ридл от Тексаския университет и неговите колеги в рамките на проведеното проучване.
"Нас ни заинтригува протестът пред ислямския център, който беше анонсиран на страницата на "Сърцето на Тексас" във Facebook. Протестът беше против откриването на библиотека към джамията. Хюстънският център има джамия, която се ползва с голямо влияние. Така че беше странно, че внезапно, буквално отникъде, възникна този протест, на първо място срещу, джамията, и на второ - срещу новата библиотека", отбелязва Ридл.
Той посочва, че от руската "фабрика за тролове" е организирана и втора акция - контрапротест в подкрепа на откриването на библиотеката.
Контрапротестът пък бил анонсиран на страницата на групата "Обединените мюсюлмани на Америка".
Рекламата била платена с руски рубли,
което става ясно от доклада на Комисията по разузнаване на Камарата на представителите на Конгреса.
Анна Месолиа от Центъра за политически изследвания казва, че чужди държави често използват предизвикващи разногласия въпроси и се стремят да ги превърнат в начин за прокарване на собствените си интереси. И въпросът не е само в това кой ще победи или ще изгуби изборите.
"В Тексас видяхме, че патриотичният наратив, както и наративът за "гордостта на щата" често се използва за създаването на мислене и поведение "ние и те". Видяхме това на страницата на групата "Сърцето на Тексас".
Другата група "Обединени мюсюлмани на Америка", също е създадена от фабриката за тролове, за което научихме значително по-късно", и също организирала свой митинг. Тези две страници представят диаметрално различни мнения, посявайки разногласия в обществото и, в крайна сметка", води до противопоставящи се един на друг протести и сблъсъци между реални хора. Русия използва тези страници, за да конфронтира американци помежду им", разказва експертът.
Мартин Ридл отбелязва, че кампанията на руснаците от фабриката за тролове, свързани със спецслужбите, е успяла.
Руските спецслужби, действащи под прикритието на тази прословута "фабрика", използвали антимюсюлманските настроения, расизма и ксенофобията - вътрешни проблеми на САЩ. Това довежда до участие в протестите на привърженици на теорията за
превъзходство на бялата раса,
чието присъствие пък предизвикало реакция от страна на контрапротеста, които не желаели да допуснат религиозна и расова омраза в града.
"Ние също така забелязахме, че самият Ислямски център, пред който се провеждаше протеста, не участваше в контрапротеста. Неговите представители се опитваха да се дистанцират от случващото се, да се държат далече и да не предоставят място на белите националисти: те всъщност крещяха в "нищото", казва Мартин Ридл.
При това, по думите на експертите, руските тролове са успели не просто да разпространят дезинформация, но и да противопоставят хората на улицата.
"Това носи потенциална опасност не само в контекста на изборите. Един от проблемите, свързани с обмена на съобщения в интернет, позитивни или негативни, се състои в това, че се създава впечатлението, че си имаме работа с обикновени масови акции.
А всъщност това беше операция по оказване на влияние от страна на Русия. Става трудно да се различат мероприятия организирани от общностите и операциите за чуждестранно влияние", коментира Анна Масолиа.
Тя добавя, че, за да се провери дали един или друг протест не е част от кампания по оказване на влияние трябва да се проверява информацията от няколко източника и да се обръща внимание на това, кой плаща рекламата им в социалните мрежи.
Превод:Faktor.bg
Още от Петък 13
100 години храм „Св. Александър Невски“ – 100 години се кланяме на фалшив светец, васал на Златната орда
Руската духовна окупация продължава, а това е гавра с паметта на Апостола и останалите български светци
Доклад-бомба: Офицери от армията и разузнаването на НАТО в колаборация с руските мрежи за хибридни операция
Руски държавни медии прокарват промосковска пропаганда чрез сенчести културни и политически организации
Представянето на един антибългарски пасквил в Босилеград - сръбски буламач, нито се яде, нито се пие...
Да теглиш гранична бразда посред селото, да разделиш семейства, братя и сестри, роднини и съседи и после да твърдиш, че те принадлежат на различни етноси, е истинско престъпление