Интервю на Мая Георгиева
Фестивалът Тракийски Мистерии вече пети сезон прави своите впечатляващи културни събития на автентични и знакови за древната ни история места, за всяко от които създава специален интерактивен спектакъл. В началото на август тази година се случи нещо необичайно и дори скандално - планираният нов спектакъл от Фестивалната програма „Храмови мистерии Старосел“, изненадващо беше отменен в последния момент, поради оттеглянето на разрешението за провеждането му от кмета на община Хисаря. Какви са причините и какви задкулисни интереси стоят зад това решение? Разговарям с Пламен Иванов, директор на Фестивал Тракийски Мистерии.
- Г-н Иванов, какво се случи, защо бе отменен спектакълът „Храмови мистерии Старосел“ ?
- Преди всичко искам да потвърдя и акцентирам, че ние от Сдружение Академия Орфика и Фестивал Тракийски Мистерии вече пет години, открито и явно, в национален мащаб, създаваме и представяме нашите въздействащи спектакли, с подкрепата и партньорството на редица общини и регионални музеи. Нашите спектакли привличат нарастващ брой публика от всички краища на страната и все повече от Европа. За тези пет години Фестивалът се превърна в най-мащабното и очаквано събитие за древна култура в летния културен календар на България. Но на някои този факт не им харесва!
Отдавна преговаряхме с община Хисаря за провеждането на събитие от Фестивала на нейна територия и след като бяхме добре проучени, получихме официално разрешение за провеждането на спектакъла „Храмови мистерии Старосел“.
Но въпреки положения огромен труд за организация и подготовка, с изчерпани билети за събитието, с направени резервации за нощувки, с действаща медийна кампания като медийни партньори, един от които е Faktor.bg, четири дни преди деня на събитието, кметът на община Хисаря Ива Вълчева, с официално писмо приложи крайната мярка - да оттегли разрешението си за провеждането на планирания спектакъл в храмовия комплекс Старосел.
- Какви бяха аргументите за това решение?
- В община Хисаря е получен писмен клеветнически донос от Георги Мишев и Валерия Фол (самият текст и подписалите се, Георги Мишев е качил на своята лична фейсбук страница, б.а.). Въпросните лица ще бъдат подведени под съдебна отговорност за абсурдните си лъжи и клевети, като ще заведем дела, чрез които да защитим доброто име на Академия Орфика и всички нейни творци, участващи в проектите й. В защита от дискриминация и нарушаване правата на участниците в спектаклите. Академия Орфика има безупречна репутация и изпълнява всички изисквания на законите на Република България, като нейната дейност е напълно прозрачна и напълно легитимна (като сдружение в обществена полза, регистрирано към министерство на културата по закона за меценатството, Академия Орфика има във времето и съвместни проекти с НФК – Национален Фонд Култура, б.а.).
- Каква е според вас мотивацията на авторите на писмото до общината, което наричате „донос“?
- Въпросното лице Мишев се вживява в “жрец” на неоезическа секта (така нареченото общество “трескея”), което с афишираното одобрение и участие на историка Валерия Фол, се бори за “чистото езичество”, като рекламира магьосничество, даже предлага курсове за магии и баене. Всичко това е документирано на неговия личен профил, в който шумно рекламира езическите богове и ритуали… Омразата и ненавистта към християнството му е пословична и блика от всичките му постове там. И понеже в нашите интерактивни спектакли ние следваме приемствеността през вековете на древната вяра, намерила своето развитие през древните мистерийни общества, в Християнските тайнства, както и в празничните обичаи и обреди от българските традиции, сме обект на неприкрита ненавист и омраза от страна на неоезичници, криещи се зад фасадна “академичност”. Аз не знам - трябва ли БАН да е свърталище на неоезически секти или изобщо може ли в науката да има догми? Но пък Валерия Фол, която иначе ревниво брани монопола над тракологията, никак не й пречеше преди години, когато заедно с община Ямбол направиха посрещане на лятното слънцестоене на Кабиле, пред телевизионните камери да обяснява разпалено смисъла, вложен в реквизита на самодейната група, която на това общинско мероприятие едно към едно беше копирала, т.е. бяха изплагиатствали без разрешението на Академия Орфика, хореографията, сценографията, реквизита, музиката, всичко едно към едно, от наш спектакъл… Та даже напевите и призоваванията на тракийски език, разчетени от древни артефакти по метода Гайд. Всичко това е документирано (виж видеото). Разбирате ли сега лицемерието на някой, който е злоупотребил с чужд труд, но в същото време хули авторите му. Такава ли е практиката на академичната общност? Съмнявам се. Тук няма никаква академичност, но сектантска ревност у вдовицата на големия траколог Александър Фол.
- А как си обяснявате отказа на общината?
- Разбрахме за прикрит натиск върху общинските служители, за който ще говоря допълнително. Общината се позовава на доноса от въпросната сектантска “академичност”, като изтъква някаква си “липса на историческа достоверност” в интерактивните спектакли на Академия Орфика и мнимо “нарушаване професионалните и етични стандарти”… Тук първо се набива на очи абсурдността да твърдиш каквото и да е било за спектакъл, който не си видял, защото не е осъществен. Наблягам на това, че за всяка дестинация от Фестивал ТРАКИЙСКИ МИСТЕРИИ, творците от Академия Орфика правим уникален, бутиков спектакъл, специално приготвен за случая и мястото, с оригинална и неповторима музика и хореография, костюми и реквизит. За какви етични и професионални стандарти може да претендира общината. Тя да не би да е жури или комисия за оценка на творчеството на множеството творци в спектаклите? И то с “оценка” и позиция още преди спектакълът да е видян от когото и да е било? Не, това е просто обикновена цензура, каквато беше честата практика по тоталитарното време на социализма.
Но още по-абсурдно е твърдението относно историческата достоверност, при положение, че никой археолог или “траколог” не е способен да каже какви точно мистерии са извършвани на Старосел. Мистерийните и обредни действия, които показваме по драматургията на спектакъла, са такива, каквито ги описват древните автори и всички учени изследователи на тази епоха. Показателен е фактът, че когато се изплагиатства трудът на творците от Академия Орфика, при общинското мероприятие на Кабиле, за което споменах по-рано, тогава нямаше никакви проблеми с “достоверността” или “етичните стандарти”. Но само защото беше под егидата и “академичния” “авторитет” на същите, които сега хулят спектаклите ни, от които иначе не им пречи да плагиатстват. Абсурдни са догадките и обвиненията за историческа недостоверност, при положение, че ние не правим възстановка на някакво конкретно историческо събитие с категорична историография… Та ние правим интерактивен спектакъл - изкуство, което почива на древната културна традиция и обичаи… Спирането на спектакъла по такива изфабрикувани мотиви е подигравка, пълен абсурд, поради което ние ще съдим и общината, защото АКАДЕМИЯ ОРФИКА претърпя имиджови щети и негативи от страна на зрители, дошли от различни краища на България и от чужбина, феновете ни, които си бяха резервирали хотели. Да не говорим за загубите ни от реклама, ангажирана осветителна и озвучителна техника, и множеството артисти и участници, които специално за случая си бяха взели отпуски и отложили свои лични ангажименти.
- В какво се е изразявал натискът към общинските служители, за който споменахте?
- Още от миналата година се води кампания, целяща да очерни дейността на Академия Орфика от проксита и лица, които се явяват бивши участници в администрирането на Фестивал ТРАКИЙСКИ МИСТЕРИИ. Въпросните лица в момента са вече подсъдими по множество дела, които сме завели срещу тях, за клевета, за дискриминация, за набеждаване и др. Но зад тях стоят и противниците на автентичното културно наследство на предците ни. Знаем, че още по време на тоталитарната власт, преди демократичните промени бившата Държавна сигурност се интересуваше, освен от идеологическата обвързаност, и от историческата идентичност и последствията от нея. Още от тогава и до днес в средите на БАН, и изобщо в сферата на културата и историческата наука съществуват старите историко-идеологически звена, които ревнуват за своите интерпретации на историята, особено тези, касаещи българския произход и идентичност. Не е тайна, че най-нереформираната обществена сфера е именно тази. Същите кръгове считат за свой враг автохтонната теза за Българския произход. Защото в действителност прародината на българите не е в Памир, нито в монголските степи, нито в Кавказието, а именно тук, по земите населявани от най-дълбока древност от нашите предци, с археологически пластове и артефакти, датирани от науката преди тези в Шумер и Египет. Това го доказват ДНК анализите, които още преди години швейцарският институт ИГЕНЕЯ оповести. Тези изследвания доказват, че нашите предци са живели тук още от енеолита и неолита. И ако е имало преселения отвъд Дунава по време на Римската Доминация, то има и завръщания, които възстановяват държавността в прародината, какъвто е случаят с Аспаруховите българи. Доказателствата са навсякъде около нас, защото има една непрекъснатост на традиция и културна памет още от енеолита, през античността и средновековието, до наши дни. Това се потвърждава не само от генетичните изследвания, но и от археологическите и културните пластове, от етнографските традиции на календарния цикъл, от празничните обреди в българския фолклор. Разкрива се една непрекъсната приемственост, която ние, творците от Академия Орфика отразяваме в нашите реконструкции и интерактивни спектакли.
Обезпокоени сме от дискриминацията срещу независимото творчество и свободата на изразяване и убеждение както на участниците, така и на публиката на Фестивал Тракийски Мистерии. Защото до нас достигна информация и за намесата на служители от Министерство на културата, и за злоупотреба със служебно положение, накърняващо свободите и правата на гражданите. Разбрахме за това, че зам. министър Чобанов лично е оказал натиск за спирането на друг от спектаклите от Фестивалната програма – този в пещера Магурата. И то при положение, че сме уведомили Министерството на културата за провеждането на интерактивния спектакъл там. В писмен отговор от Министерството имаше само изискване да спазваме всички условия за съхранение на обекта, които ние сме спазвали и в предишните години, когато сме провеждали там спектакъла „ВЪЗКРЕСЕНИЕТО НА ЕВРИДИКА“, както направихме и сега. Имахме и писмено разрешение и от РИОСВ. Въпреки натиска, спектакълът беше представен, защото имаше всички необходими документи и разрешения в спазване на установения ред. Но такъв натиск да бъде спрян спектакъл и то по телефона, точно като по байтошово време и тоталитарния му режим, когато така с едно обаждане се решаваше всичко - това е недопустимо в една правова държава. Но такова отношение от г-н Чобанов не ни учудва, защото той не само че е “харесал” (лайкнал ) във фейсбук сегашния клеветнически донос на войнстващия езичник Г. Мишев, но още миналата година беше участвал в група във Фейсбук, където се коментираше подготвянето на предстояща медийна атака срещу Фестивал Тракийски Мистерии, както и отговор “от най-високо място” срещу нас. Казвам факти, които сме документирали.
- Какви са според вас мотивите на такова поведение от страна на зам. министър Чобанов?
- Г-н Чобанов е отявлен противник именно на автохтонната теза за произхода на българите и е от средите на тези идеолози, които воюват срещу независимите изследователи на Българската идентичност. Включително е част от екипи, които прокарват крайно съмнителни изследвания в областта на генетиката, в ущърб на Българската идентичност, в полза на чужди интереси, но това е дълга тема, която заслужава по-обстойно журналистическо разследване. Ние сме поискали цялата документация от общини, които са били подложени на такъв натиск, като се надяваме да не се прикрият документи, които уличават в злоупотреба по служба определени лица, дискриминиращи български граждани, творци и независими общественици, по идеологически или верски признаци. Защото, ако държавни служители потискат свободното творчество или свободния научен дебат, трябва да поемат отговорност за това. Ако намерим в наличност такива документи, непременно ще подведем под съдебна отговорност нарушителите, за да защитим правото на граждани и творци, и доброто име на Академия Орфика.
- Какво предстои през следващите месеци от вашата програма?
- Следва кулминацията на Фестивал ТРАКИЙСКИ МИСТЕРИИ, която ще се състои в град Пловдив на 11-ти октомври. Предвидено е още през деня, след лектории за нашата древност и беседи с творците от Академия Орфика на Античния стадион, тържествено шествие ще въведе публиката в Античния театър. Ще имам реконструкция на антична улица с множество ателиета, пресъздаващи емблематични за епохата и мистерийния живот на траките, обреди свързани с ежедневния бит и сакралните за тях артефакти и дейности. Фестивалът ще завърши вечерта с гранд спектакъла - ТРАКИЙСКА МИСТЕРИЙНА ДРАМА, интерактивно събитие, което провеждаме за пета поредна година на това място, с нестихващ интерес от страна на ценителите на свещеното изкуство.
А иначе относно злонамерените противници на културната ни памет, ще продължим със съдебните дела, които водим и ще водим и във бъдеще срещу всеки клеветник и посегател на правата и свободите ни, в защита на културно-историческото ни наследство. Колкото и време да е необходимо, Истината винаги излиза победителка. Но за съжаление и след опровергаването на лъжата, винаги остава и лошият привкус. Това е неизбежният резултат от дезинформацията и фейк внушенията, които са съвременния бич в модерното информационно общество. Но трябва да приемем действителността според поговорката: “Брули се само дървото, което дава плодове”!



Коментари (5)
Виктор К.
13:02, 5 Септември, 2025Нямам думи за поведението на т.нар. "експерти" и хората на "виско ниво"... Този казус трябва да се разчуе из цяла България!
Paul
17:24, 4 Септември, 2025Мишев,Фол,Чобанов отдавна познати на запад руски агенти.
Колю
18:40, 3 Септември, 2025Едни неоезичници цакат други.
Колю
13:19, 2 Септември, 2025Едни езичници надцакват други... Цецо Гайдарски се изживява като жрец на Дионисий, който нарича Дион Иисус. Не могат да разделят ноухауто и патента върху тракийските мистерии. Пази ни Господи от тая бесовщина!
Обективен
11:21, 25 Септември, 2025Ей зомбиран, Мишев мрази Гайд именно защото Гайд няма нищо общо с езичество. Тея мантри от време оно си ги избийте от главата. Неозичници си търсете при сектата на мишев, фол и сие. Едно бързо търсене в Youtube ви опровергава.