И третият търг за доставка на 52 електробуса в София пропадна. Върховният административен съд (ВАС) смята, че общинската фирма "Столичен автотранспорт" е допупснала неравнопоставеност на участниците в търга и ненужно ограничава част от тях със спорни критерии. Закупуването на ековозилата трябва да се финансира по европрограмата "Околна среда" с 27.6 млн. лв. и поредното проваляне на процедурата по избора на изпълнител поставя под риск усвояването на средствата, алармира в понеделник гражданската инициатива "Спаси София".
Търгът за довеждащ екотранспорт към центъра бе обявен през 2019 г. от общинското дружество "Столичен автотранспорт", а поредното му прекратяване е обявено в Агенцията за обществени поръчки (АОП) на 9 юни тази година. От "Спаси София" припомнят, че електробусите са обещание в програмата на столичния кмет Йорданка Фандъкова още от 2019 г. и вече 2 години то остава мираж.
"През 2020 г. стартираме системата на довеждащия транспорт. Осигуряваме 100% малки електробуси. Започваме от "Овча купел", "Люлин", "Горна баня", "Витоша ВЕЦ Симеоново", "Малинова долина", "Манастирски ливади" и "Хаджи Димитър", посочва тогава тя.
Кой и за какво обжалва?
В детайли, ВАС е уважил жалба на "Шкода Илектрик" по процедурата, показа проверка на Mediapool.
Компанията атакува изискването - "участникът да е изпълнил дейности с предмет и обем, идентични или сходни с тези на настоящата поръчка, за последните 3 години от датата на подаване на офертата". Под "предмет сходен с предмета на поръчката" се считат "доставките на нископодови, електрически автобуси" с конкретно разписани категории, става още ясно от изискванията.
ВАС е приел, че горното изискване, необосновано ограничава участието на стопански субекти в обществената поръчка, тъй като не е съобразено с обема на обществената поръчка. Освен това нарушава конкуренцията между потенциалните изпълнители.
Съдът смята, че така се нарушава въведената с чл.63, ал. 6 ЗОП забрана, че "като критерий за подбор не може да се включват условия или изисквания, които са свързани.. с изпълнението на конкретно посочени програми или проекти". Съдът реално отменя решението на КЗК, която първо е допуснала поръчката.
Още от Бизнес
Лъчезар Борисов: България може да привлече чужди инвеститори от автомобилния бранш
Част от партиите се страхуват да управляват, защото е необходимо да имаме максимум 3% дефицит
Българската банка за развитие участва в бизнес форум в Сингапур и Виетнам
Криза на държавния дълг в ЕС: България е с най-нисък, а Гърция с най-висок дълг