24 Ноември, 2024

Ще има ли анатема за Кирил Гундяев?

Ще има ли анатема за Кирил Гундяев?

Опасна проповед на руския патриарх остана незабелязана на Запад

Катерине Килайдес, religiondispatches.org

Няма съмнение, че проповедта на руския патриарх Кирил  в неделята за прошка миналия месец е получила такова голямо внимание, каквото никой друг православен духовник някога е получавала в западните медии от много време насам. Освен плашещата си абсурдност, вероятно това внимание се дължи до голяма степен и на използваната реторика, присъща на културната война, с която западната публика е твърде добре запозната и с  която воюва с толкова страстна.

Ето защо не е прекалено изненадващо, че вчерашната проповед (на 3 април – бел.ред.), произнесена във внушителната и заплашителна катедрала на въоръжените сили, получи такова незначително внимание, въпреки че тази проповед е вероятно много по-опасна и може да даде критична представа за това

какво ще последва за Русия, Украйна и всички нас

Четвъртата неделя на Великия пост е посветена на възпоменанието на св. Йоан Синаид (известен още като Йоан Лествичник - бел.ред.) в източнохристиянската традиция. Малко се знае за този ранен отец на пустинята, освен че той е автор на един от най-важните аскетични текстове на християнството - "Лествица" или "Стълбата на божественото изкачване". Разделен на тридесет части, трактатът е предназначен да бъде пътеводител към християнския живот, с теми от лъжата до спомена за смъртта.

За основа на своята проповед патриарх Кирил измамно е взел проповедта си св. Йоан Лествичник и неговия прочут текст. В интерес на истината първата половина на проповедта му е доста благовидна, ако не и предсказуема, стандартна проповед от християнски свещеник. Кирил дори напомня на паството си, че „най-великото и свято чувство, което Бог е дал на човека, е чувството на любов“. Чувство, трогателно, но и твърде шокиращо, когато за него говори патриарх, който разпалва войната.

След това, обаче,  проповедта става не само  шокираща, но и опасна. Точно в този момент той призна къде се намира: в катедрала, построена не толкова за Божието слово, колкото

за славата на руската военна мощ

Патриархът казва, че е дошъл тук, за да се обърне към лидерите на руските сили, а чрез тях и към руските воини. Той припомня на събралото се паство любимия пропаганден наратив на президента Владимир Путин в тази война: че Русия се бори с фашизма в Украйна точно както това е било през Втората световна война.

И в този момент патриархът, чиято обител се е намирала само преди няколко века (намигване към паметта за християнския Изток) не в Москва, а в Киев, представи историческа версия, която напълно изтрива Украйна от географската карта. Кирил обвинява „различни сили“ (т.е. аутсайдери, в това число и Запада), които са се появили през Средновековието, като виновни за фалшивото разделение на Русия и Украйна. Всъщност той дори не признава, че има такива хора като украинци, наричайки всички  (включително спекулирайки с идентичността на  белоруси)

като „свети руснаци“

Пренебрегвайки за момент колко елементарна, фактически погрешна е историята, представена от патриарх Кирил, тази проповед бележи опасна ескалация в риториката, идваща от Московската патриаршия – и можем да предположим, че има своето продължение и в риториката на руската държава. Този риторичен въпрос е още по-опасен заради факта, че повечето хора на Запад дори няма да знаят, че проповедта се е състояла, а камо ли да са наясно с нейните пагубни последици.
Всъщност към този момента изглежда няма нито един леснодостъпен превод на проповедта, публикуван онлайн на английски, получила е слабо отразяване от която и да е голяма западна медия (с изключени на статия на Reuters).

Разбираемо е защо. Патриарх Кирил не използва познатата риторика за културните войни, не говори за „гей парадите“ и западния упадък. Той говори от гледна точка на смутната история на християнския Изток, история, която до голяма степен не е известна на Запад. Но не се заблуждавайте, това, което казва е изключително опасно.

В проповедта на патриарх Кирил в неделята на св. Йоан Лествичник не просто се отрича разликата между руската и украинската култура и идентичност, в нея той отрича правото на Украйна да съществува като суверенна нация и държава, както в исторически план, така и в настоящето. Освен това, той

легитимира продължаващото насилие

което оправдава като необходимо и дори свещено, въпреки, че някой би могъл да оспори това.

Както казва патриархът, припомняйки думите на Евангелието от Йоан, руските войници „дават  живота си за свой приятел“. Това е вярно. Украинците, които руснаците бомбардират, стрелят и оставят мъртвите им тела край пътя, са наистина приятели. Точно както Исус мислеше за своите ученици. Това са думи на един отдаден националист от имперски тип и човек, който когато използва познатите думи на вярата мисли за техния изключителен ефект. Така че всички ние трябва да знаем, че това е много опасна комбинация. Когато игнорираме думите му (и когато сме твърде непредубедени в интерпретацията им), ние предаваме онези, които той вече е наранил, и на практика оправдаваме по-лоши неща, които той би могъл да стори в бъдеще.

Превод: Faktor.bg

Сподели:

Часът е 12 без пет - България е заплашена от евразийска диктатура

Франция даде важен урок на демократичните общества в криза - ако трябва да избираш между мошеник и фашист, избираш мошеника

Хиляда дни мъченичество. Хиляда дни героизъм

Предателствата над Украйна ще тежат на съвестта на няколко „световни лидери“, чиито имена историята едва ли ще запомни с нещо значимо

Избегнахме капана на Борисов, Пеевски и Възраждане

От партията на Костадинов искат да превърнат България в Беларус и са огромна заплаха за всичко, за което сме се борили