7 Декември, 2025

Тарифната буря на Тръмп: Как новата му политика разклаща американския бизнес

Тарифната буря на Тръмп: Как новата му политика разклаща американския бизнес

илюстрация: Faktor.bg

САЩ са в нова търговска война – с Европа, с Китай и със собствените си пазари. От Лос Анджелис до Оукланд, тарифите водят до отмяна на доставки, по-високи цени и несигурност за милиони работници.

Администрацията на Доналд Тръмп възроди агресивната си търговска политика, която вече оказва дълбоко влияние върху икономическата активност на Западния бряг на САЩ. Калифорнийските пристанища са сред първите засегнати, с рязък спад на корабния трафик, отлагане на доставки и загуба на работни места. В същото време, американски потребители и корпорации усещат на гърба си последствията от новите мита и непредсказуеми данъчни ходове.

Пристанището на Лос Анджелис е изправено пред 17 анулирани корабни посещения само за май, в сравнение с 12 за същия период миналата година. В Лонг Бийч анулиранията дори надвишават нивата от пика на пандемията, а в Оукланд контейнерната активност е спаднала с 15% само за месец. В резултат, хиляди докери, шофьори и складови работници остават без работа или със силно намалено работно време, съобщи gvwire.com.

На фона на влошаващата се вътрешна ситуация, Тръмп отправи ултиматум към Европейския съюз: ако до 9 юли не бъде договорена нова търговска сделка, ще наложи 50% мита върху европейски стоки. Това драстично ще удвои текущите тарифи и може да доведе до контрамерки от Брюксел.

Същевременно, вносът от Китай остава обект на масивни обмитявания. Новата сделка от 12 май временно намали митото от 145% на 30% за 90 дни, но това не внесе нужната предвидимост. Производители и търговци се колебаят, а логистичните вериги остават блокирани от несигурност.

Големите компании започват да предупреждават за поскъпване. Walmart, Mattel, Ford, Subaru, Best Buy и Procter & Gamble са сред първите, които вече коригират ценовата си политика. Онлайн ритейлърите Temu и Shein, които доскоро се възползваха от митнически изключения, вече повишават цените с над 50% за определени продукти.

Mattel заяви, че значителна част от играчките ще поскъпнат. Temu посочи, че комплект градински столове е поскъпнал с над 13% за ден. Ford и Subaru предвиждат повишения на автомобилите си, а Stanley Black & Decker и Adidas вече са обявили нови вълни от ценови увеличения.

Данните от пристанищата показват ясно: работните места намаляват, потреблението се свива, а веригите за доставка се забавят. Спадът в броя на т.нар. „gangs“ – екипите, които обработват товари – е ясен индикатор за реалния спад в икономическата активност. При недостиг на кораби, няма задръствания, но и няма работа.

Според ръководството на пристанището в Лонг Бийч, 10% спад в товарооборота води до 10% спад в работните места. Само през 2023 г. пристанищната икономика е допринесла над $84 млрд. под формата на местни и федерални данъци. Сега този ресурс е под риск.

Тарифната политика на Доналд Тръмп изглежда все по-малко като стратегия и все повече като икономически бумеранг. Докато се опитва да демонстрира сила пред Китай и Европа, последствията се поемат от американските пристанища, бизнеси и потребители. Несигурността вече не е просто пазарен риск – тя се превръща в системен проблем с реални последици за работни места, инфлация и икономически растеж.

Сподели:

Коментари (0)

КЗК с тежка констатация: Има изкривяване на пазара за храни у нас - от производство до търговия

КЗК с тежка констатация: Има изкривяване на пазара за храни у нас - от производство до търговия

Продукцията става все по-силно зависима от внос, а резултатът от това е осезаемо повишаване на цените за потребителите

Путин и индийския премиер са на разговори за търговията с оръжие и петрол

Путин и индийския премиер са на разговори за търговията с оръжие и петрол

Путин е на първа визита в Индия от четири години, чиято цел е да се засили търговията с важен купувач на руско оръжие и суров петрол, след като западните санкции засегнаха десетилетните връзки между Москва и Делхи

САЩ глобиха компания, обвързана с руски олигарх

САЩ глобиха компания, обвързана с руски олигарх

Според OFAC, Gracetown е създадена през 2006 г., за да управлява 3 луксозни имота в Ню Йорк и Вашингтон, които Олег Дерипаска е закупил по същото време