Администрацията на Доналд Тръмп възроди агресивната си търговска политика, която вече оказва дълбоко влияние върху икономическата активност на Западния бряг на САЩ. Калифорнийските пристанища са сред първите засегнати, с рязък спад на корабния трафик, отлагане на доставки и загуба на работни места. В същото време, американски потребители и корпорации усещат на гърба си последствията от новите мита и непредсказуеми данъчни ходове.
Пристанището на Лос Анджелис е изправено пред 17 анулирани корабни посещения само за май, в сравнение с 12 за същия период миналата година. В Лонг Бийч анулиранията дори надвишават нивата от пика на пандемията, а в Оукланд контейнерната активност е спаднала с 15% само за месец. В резултат, хиляди докери, шофьори и складови работници остават без работа или със силно намалено работно време, съобщи gvwire.com.
На фона на влошаващата се вътрешна ситуация, Тръмп отправи ултиматум към Европейския съюз: ако до 9 юли не бъде договорена нова търговска сделка, ще наложи 50% мита върху европейски стоки. Това драстично ще удвои текущите тарифи и може да доведе до контрамерки от Брюксел.
Същевременно, вносът от Китай остава обект на масивни обмитявания. Новата сделка от 12 май временно намали митото от 145% на 30% за 90 дни, но това не внесе нужната предвидимост. Производители и търговци се колебаят, а логистичните вериги остават блокирани от несигурност.
Големите компании започват да предупреждават за поскъпване. Walmart, Mattel, Ford, Subaru, Best Buy и Procter & Gamble са сред първите, които вече коригират ценовата си политика. Онлайн ритейлърите Temu и Shein, които доскоро се възползваха от митнически изключения, вече повишават цените с над 50% за определени продукти.
Mattel заяви, че значителна част от играчките ще поскъпнат. Temu посочи, че комплект градински столове е поскъпнал с над 13% за ден. Ford и Subaru предвиждат повишения на автомобилите си, а Stanley Black & Decker и Adidas вече са обявили нови вълни от ценови увеличения.
Данните от пристанищата показват ясно: работните места намаляват, потреблението се свива, а веригите за доставка се забавят. Спадът в броя на т.нар. „gangs“ – екипите, които обработват товари – е ясен индикатор за реалния спад в икономическата активност. При недостиг на кораби, няма задръствания, но и няма работа.
Според ръководството на пристанището в Лонг Бийч, 10% спад в товарооборота води до 10% спад в работните места. Само през 2023 г. пристанищната икономика е допринесла над $84 млрд. под формата на местни и федерални данъци. Сега този ресурс е под риск.
Тарифната политика на Доналд Тръмп изглежда все по-малко като стратегия и все повече като икономически бумеранг. Докато се опитва да демонстрира сила пред Китай и Европа, последствията се поемат от американските пристанища, бизнеси и потребители. Несигурността вече не е просто пазарен риск – тя се превръща в системен проблем с реални последици за работни места, инфлация и икономически растеж.


Коментари (0)