През тази година Ню Йорк, Париж и Берлин отбелязват годишнини от емблематични артинсталации на творците Кристо и Жан-Клод, които са "опаковали" някои от най-известните забележителности са обвити в плат от.
Преди четиридесет години двойката обвива Понт Ньоф, един от най-обичаните мостове в Париж, в копринена материя с цвят на пясъчник за - така се ражда творбата "Понт Ньоф обвит".
Десет години по-късно, през 1995 г., се появява "Обвитият Райхстаг", когато опаковат сградата на парламента в Берлин с блестящ, подобен на алуминий материал.
Десет години след това е създадена артинсталацията "Вратите" в Сентръл парк в Ню Йорк, където са окачени километри стоманени порти, с найлонов плат в цвят на шафран.
Гигантските творби отдавна са изчезнали, но през тази година в трите града ще бъдат организирани изложби по случай годишнините им - както и в чест на 90-годишнината на Кристо и Жан-Клод.
Роденият в България Кристо - цялото му име е Кристо Владимиров Явашев - почина през 2020 г., 11 години след като ни напусна френската му съпруга Жан-Клод Денат дьо Гилебон.
Артистите са се интересували да видят проектите само след като са готови и "когато ги видят, за тях две седмици са достатъчни", каза племенникът им Владимир Явашев.
Той припомня цитат от тогавашния кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг за "Вратата": "Ако го мразите, то е временно. Ако го обичате, то все още е временно."
Владимир Явашев, който се стреми да завърши недовършените творби на двойката, включващи Триумфалната арка в Париж и скулптура в пустинята в Абу Даби, определя като "просто съвпадение" факта, че много от проектите им са осъществени в години, завършващи с 5.
Той говори от арт студиото на двойката в нюйоркския квартал Сохо, което продължава да съществува.
В ателието може да се видят моделите за недовършените работи в Париж и Абу Даби - на маси и окачени по стените.
Кутии с бои и моливи и работни маси изпълват тази работилница на петия етаж на стара сграда, в която художниците пристигат през 1964 г.
Там са запазени и други артефакти. Старо радио, което се слуша по време на дългите творчески сесии. Черен телефон, който изглежда "праисторически". Мостри от плат, използван за опаковане на цели сгради.
Всичко това изглежда готово за употреба, сякаш творците ще се появят отново всеки момент. /БГНЕС
Още от Арт Фактор
Как портрет на Винсент ван Гог се озовава в кокошарник?
Портретът на доктор Рей на Ван Гог е създаден между 7 януари (когато художникът напуска болницата в Арл) и 17 януари 1889 г. и е подписан с червена маслена боя "Винсент, Арл, януари 1889 г."
Тарас Шевченко – Гласът на свободна Украйна
НЕБЕСНА ЧИТАНКА
Граждани искат с петиция уволнението на Ярослава Бубнова и подвеждане под съдебна отговорност
Националната галерия на България прилича на провинциална художествена сбирка, подредена по морално остарял начин и говори красноречиво за професионалните компетенции на самопровъзгласилата се за най-големия български куратор директорка