През тази година Ню Йорк, Париж и Берлин отбелязват годишнини от емблематични артинсталации на творците Кристо и Жан-Клод, които са "опаковали" някои от най-известните забележителности са обвити в плат от.
Преди четиридесет години двойката обвива Понт Ньоф, един от най-обичаните мостове в Париж, в копринена материя с цвят на пясъчник за - така се ражда творбата "Понт Ньоф обвит".
Десет години по-късно, през 1995 г., се появява "Обвитият Райхстаг", когато опаковат сградата на парламента в Берлин с блестящ, подобен на алуминий материал.
Десет години след това е създадена артинсталацията "Вратите" в Сентръл парк в Ню Йорк, където са окачени километри стоманени порти, с найлонов плат в цвят на шафран.
Гигантските творби отдавна са изчезнали, но през тази година в трите града ще бъдат организирани изложби по случай годишнините им - както и в чест на 90-годишнината на Кристо и Жан-Клод.
Роденият в България Кристо - цялото му име е Кристо Владимиров Явашев - почина през 2020 г., 11 години след като ни напусна френската му съпруга Жан-Клод Денат дьо Гилебон.
Артистите са се интересували да видят проектите само след като са готови и "когато ги видят, за тях две седмици са достатъчни", каза племенникът им Владимир Явашев.
Той припомня цитат от тогавашния кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг за "Вратата": "Ако го мразите, то е временно. Ако го обичате, то все още е временно."
Владимир Явашев, който се стреми да завърши недовършените творби на двойката, включващи Триумфалната арка в Париж и скулптура в пустинята в Абу Даби, определя като "просто съвпадение" факта, че много от проектите им са осъществени в години, завършващи с 5.
Той говори от арт студиото на двойката в нюйоркския квартал Сохо, което продължава да съществува.
В ателието може да се видят моделите за недовършените работи в Париж и Абу Даби - на маси и окачени по стените.
Кутии с бои и моливи и работни маси изпълват тази работилница на петия етаж на стара сграда, в която художниците пристигат през 1964 г.
Там са запазени и други артефакти. Старо радио, което се слуша по време на дългите творчески сесии. Черен телефон, който изглежда "праисторически". Мостри от плат, използван за опаковане на цели сгради.
Всичко това изглежда готово за употреба, сякаш творците ще се появят отново всеки момент. /БГНЕС
Още от Арт Фактор
91 години от рождението на Христо Фотев - Малкият принц на любовната ни лирика
НЕБЕСНА ЧИТАНКА
Любен Маринов: Олющените фасади на София предоставиха възможност за развитието на действието на криминалния ми трилър
Книгата „Маските, които носим“ – романът на един анестезиолог“ е писана най-вече за американските читатели, с помощта на фондация „Елизабет Костова“ е издадена и на български
Вили Лилков към Терзиев: Защо се бави изграждането на мемориала на загиналите воини от Първи и Шести пехотен полк
Има публично обявения конкурс, избран е идеен проект, а победителят в конкурса е обявен, но възлагането на изпълнението се протака, казва общинският съветник