Западни държави искат да сложат край на продължаващата месеци наред парализа на Съвета за сигурност заради конфронтацията с Русия за войната в Сирия и обмислят да заобиколят руското вето, като се позоват на резолюция на ООН от 1950 г. Днес тя е известна като "Обединени в името на мира" и е изиграла ключова роля за военната операция под егидата на световната организация, с която Южна Корея е защитена от нахлуването на армиите на комунистическия Север.
С нея се позволява въпрос, по който 15-те страни в Съвета за сигурност не успеят да се договорят, да бъде прехвърлен със съгласието на 9 от тях към Общото събрание на световната организация. Там с гласовете на две трети от страните членки може да се вземе решение и никоя от сегашните пет страни, постоянни членове на Съвета за сигурност, не може да използва ветотото си.
Резолюция 377 A (V) от 3 ноември 1950 г. е приета в момент, когато Йосиф Сталин изтегля представителя си от Съвета за сигурност с цел да получи съгласие за добавянето на маоистки Китай към постоянните членове на съвета. Заради натиска Москва блокира взимането на решения за конфликта на Корейския полуостров.
В член 27, параграф 3 на Хартата на ООН се определя, че за приемане на резолюции от Съвета за сигурност е нужно съгласието на поне 9 страни от съвета, включително на постянните членове. Но през 1950г. мнозинството държави в съвета смятат, че отсъствието на една от тях не бива да пречи на останалите да си свършат работата. Тази позиция е потвърдена по-късно и от Международния съд в Хага (International Court of Justice или ICJ).
Държавният секретар Дийн Ачесън убеждава Общото събрание, че трябва да изиска да поеме отговорността за международния мир и сигурност, която му се възлага с Член 14 от Хартата. Така се стига до резолюция 377 A (V).
Най-важната в този документ е Секция А, определяща, че когато Съветът за сигурност - поради липсата на единодушие на постоянните му членове - не успее да спази основната си отговорност за поддържане на световния мир и сигурност, с това трябва да се заеме Общото събрание.
Следват описания на процедурата как става това - ако събранието не заседава, се свиква извънредна сесия (както вече се е случвало 10 пъти) по искане на Съвета за сигурност или на мнозинството от членовете му. Тази сесия трябва да бъде свикана с цел да бъдат отправени съответните препоръки "за колективни мерки..., включително употребата на въоръжена сила, ако се наложи".
Става дума само за "препоръки", а не за цялостно заместване на Съвета за сигурност. С резолюцията са създадени Комисия за наблюдение на мира (тя съществува до 1960г.) и Комисия за колективните мерки (тя съществува само две години). И двете структури нямат значителна роля през 50-те години.
Подобни извънредни сесии са свиквани както с несъгласието на Великобритания и Франция (първата през 1956 г. заради войната за Суецкия канал), така и на СССР (през същата година, но заради смазването на унгарското въстание от Червената армия).
Конкретният конфликт, около който се появява идеята за възраждане на 377 A (V), е употребата на химически оръжия в Сирия. Досега Москва 11 пъти е блокирала с вето каквито и да е действия срещу Сирия със санкция на Съвета за ситгурност на ООН. Един от най-ярките примери е отказът на Русия в края на ноември 2017г. да удължи мандата на механизма на ООН, с който се определяше кой е отговорен за химически атаки в сирийската война.
Според лондонския "Гардиън", цитиран от "Дневник", идеята за прибягване до документ на ООН отпреди почти 70 години е била повдигната преди дни на годишна среща в Швеция на представители на страните членки на Съвета за сигурност. Обсъждането й продължава и тази седмица, твърди изданието.
Швеция посредничи в дипломатическа инициатива за създаване на нов механизъм за разследване на химическите удари в Сирия. Екип специалисти на Организацията за забрана на химическите оръжия посети Дума - дамаското предградие, от което има свидетелства, че е извършена последната такава атака. Но те могат само да потвърдят дали и какво вещество е използвано, но не и кой го е направил.
Такъв разследващ механизъм теоретично би могло да бъде създаден с решение на Общото събрание на ООН. Генералният секретар на ООН Антониу Гутериш предложи да се създаде специална комисия за Сирия по модела, използван за разследване на масови убийства в Шри Ланка, но Русия лесно може да го отхвърли с мотива, че подобен орган се появява само по искане на ръководителя на световната организация.
Западни държави обмислят да се позоват на резолюция на ООН от 1950 г., известна като "Обединени в името на мира"
Фактор Фактор
Още от Свят
Фон дер Лайен стартира нова инициатива в подкрепа на европейския автомобилен сектор
„Трябва да гарантираме, че бъдещето на автомобилите ще продължи да се произвежда в Европа“, добави председателят на ЕК.
Офицер от ВВС на САЩ: Всякакви представи, че САЩ правят всичко за Украйна, просто не отговарят на действителността
Слуховете, че Северна Корея може да предостави на Русия до 100 000 военнослужещи, предизвикват сериозни опасения.
Business Insider: Разрешението на Джо Байдън за удари по Русия с американски далекобойни ракети закъсня
Според Джордж Барос, аналитик по Русия в Американския институт за изследване на войната, решението „закъсня с години“.