Правителството трябва да отмени закона, който мачка малките бензиностанции, КЗК не работи ефективно
Ако не се построи АЕЦ „Белене“ от Русия, най-вероятно оборудването ни ще бъде продадено в Азия, защото в Европа никой не иска стара техника, казва пред Faktor.bg политикът от „Демократична България“
Интервю на Васил Василев
- Г-н Димитров, защо в България плащаме едни от най-скъпите горива спрямо доходите, които получаваме?
- Искам да обясня за вашите читатели, че цените на горивата трябва да се разглеждат без данъците, защото в България има нисък акциз и ДДС. Именно поради тази причина информацията се изкривява. За да видим дали един пазар и цените в него са конкурентни, трябва да гледаме на определения сегмент без данъците. Т.е., горивата в България са по-скъпи от тези във Великобритания и в Белгия заради конкуренцията, която у нас може да бъде значително по-добра. От „Демократична България“ предлагаме да бъде отменен онзи законопроект, който удари малките бензиностанции с лицензионния режим и въвеждането на минимален капитал. Получи се така, че колкото си „по-малък“, толкова по-скъпо трябва да оперираш на пазара. Ние искаме да бъдат отменени онези поправки в закона за ДДС, които накараха малките да правят двойно обезпечение на данъка. Това беше видяно от Европейската комисия. Тя започна наказателна процедура срещу България. Третата ни мярка е да се подобри достъпът до акцизните складове, които в момента се контролират от една фирма. Те трябва да се третират като обществени доставчици, както и да се даде възможност на фирмите да държат количества в съседни страни от Европейския съюз, за да се увеличи конкуренцията и износът. Като временна мярка предлагаме част от държавните складове да се използват като данъчно акцизни за търговци с прозрачен досъп и пазарни цени.
- Емил Димитров-Ревизоро внушава, че ако държавата намали цените на горивата, трябва да се орежат пенсиите и да се съкращават държавни служители. Има ли логика в това?
- Това са несериозни твърдения и не би трябвало хора, които заемат отговорни постове, да говорят подобни работи. Първото важно нещо е, че акцизът не зависи от цената на горивата, а се плаща на тон. От цената на горивата зависят само приходите от ДДС. Хора, които се занимават с политика и твърдят, че приходите в бюджета зависят от цените на горивата, показват дълбоко изкривени разбирания за икономиката. Високите цени намаляват икономическия растеж, защото участват в транспорта и в производството. Всичко това сваля развитието на икономиката, което пречи в дългосрочен план и на държавните приходи.
- Защо, когато на световните пазари петролът намалява цените си, у нас не само че не падат, а се увеличават в определени моменти?
- Ако имаше конкуренция в България, това нямаше да се случва. След като със спадането на цените на петрола у нас той не поевтинява със същата степен, показва, че имаме проблем именно с конкуренцията на този пазар.
- Веселин Марешки направи атрактивни бензиностанции. Той не може ли да бъде определен като един вид конкуренция, за която настоявате?
- Това очевидно са повече пиар акции, отколкото действително влияние на цените. На нас ни трябват системни и радикални решения. Освен всичко друго, КЗК е крайно време да си влезе в правомощията си и когато има съвпадение или близки цени на горивата в различни вериги, да проведе истинско разследване. В Румъния, например, след проверка, беше разкрит много сериозен картел на пазара на горива и бяха наложени огромни многомилионни санкции.
- По последни данни в кои държави горивата са най-скъпи?
- Тук трябва да се разсъждава за цените и спрямо доходите на хората в различните страни. Едно е да имаш скъпи горива при положение, че се получават 10 пъти по-високи доходи спрямо България.
- Какво се случва с проекта за АЕЦ „Белене“ и ще се намери ли инвеститор за построяването на централата?
- Беше даден срок до края на октомври на правителството за стартиране на процедура за избор на инвеститор. До момента такъв няма. Инвеститорите в Белене са като НЛО, властта говори за тях, но никой не ги е виждал. Моето предположение е, че изведнъж ГЕРБ и БСП ще се извъртят и ще кажат, че централата не може да се строи без държавни гаранции. Вторият сценарий е да ни се каже, че са търсени китайски и други инвеститори, но накрая само от Русия има интерес да участва в проекта.
- Възможно ли е накрая оборудването, за което сме платили милиарди на Москва, да отиде за скрап?
- Едната възможност е това оборудване да бъде продадено или голяма част от него, като парагенераторите, да бъдат използвани в АЕЦ „Козлодуй“. В Европа не виждам потенциални желаещи да купят реакторите, защото тази технология е остаряла. По-скоро оборудването може да бъде продадено в Азия.
Интервю
Мартин Димитров: Горивата в България са по-скъпи от Белгия и Великобритания заради липса на конкуренция
Мартин Димитров
Твърденията на Ревизоро са несериозни - високите цени на горивата намаляват растежа на икономиката
Фактор Фактор
Още от Интервю
Иван Николов от Босилеград: Сатанизиране и дехуманизиране на България и българите в Сърбия – всичко това отговаря на дефиницията за специална война
Европейската идея за сърбите официално беше застреляна на 11 март 2003г., с убийството на единствения проевропейски лидер Зоран Джинджич, управляващи и опозиция страдат от една и съща болест
Политологът Игор Рейтерович: Подходът на Орбан към Украйна е циничен, желанието му за лидерство – смешно
„Миротворците“ играят в полза на Кремъл, когато говорят за Украйна и Русия не като за жертва и агресор, а като две страни в конфликта
Проф. Георги Касчиев: От 2022 г. са назначени трима министри на енергетиката, кой от кой по-невеж в ядрената област, но всеки си слага нов шеф на АЕЦ, удобен за него
Електропроизводството в страната рязко спада, заради некомпетентността и безотговорността на високо корпоративно и държавно ниво