Мартин Димитров: Горивата в България са по-скъпи от Белгия и Великобритания заради липса на конкуренция

Твърденията на Ревизоро са несериозни - високите цени на горивата намаляват растежа на икономиката

Мартин Димитров

Мартин Димитров

Правителството трябва да отмени закона, който мачка малките бензиностанции, КЗК не работи ефективно

Ако не се построи АЕЦ „Белене“ от Русия, най-вероятно оборудването ни ще бъде продадено в Азия, защото в Европа никой не иска стара техника, казва пред Faktor.bg политикът от „Демократична България“

Интервю на Васил Василев  

- Г-н Димитров, защо в България плащаме едни от най-скъпите горива спрямо доходите, които получаваме? 

- Искам да обясня за вашите читатели, че цените на горивата трябва да се разглеждат без данъците, защото в България има нисък акциз и ДДС. Именно поради тази причина информацията се изкривява. За да видим дали един пазар и цените в него са конкурентни, трябва да гледаме на определения сегмент без данъците. Т.е., горивата в България са по-скъпи от тези във Великобритания и в Белгия заради конкуренцията, която у нас може да бъде значително по-добра. От „Демократична България“ предлагаме да бъде отменен онзи законопроект, който удари малките бензиностанции с лицензионния режим и въвеждането на минимален капитал. Получи се така, че колкото си „по-малък“, толкова по-скъпо трябва да оперираш на пазара. Ние искаме да бъдат отменени онези поправки в закона за ДДС, които накараха малките да правят двойно обезпечение на данъка. Това беше видяно от Европейската комисия. Тя започна наказателна процедура срещу България. Третата ни мярка е да се подобри достъпът до акцизните складове, които в момента се контролират от една фирма. Те трябва да се третират като обществени доставчици, както и да се даде възможност на фирмите да държат количества в съседни страни от Европейския съюз, за да се увеличи конкуренцията и износът. Като временна мярка предлагаме част от държавните складове да се използват като данъчно акцизни за търговци с прозрачен досъп и пазарни цени. 

- Емил Димитров-Ревизоро внушава, че ако държавата намали цените на горивата, трябва да се орежат пенсиите и да се съкращават държавни служители. Има ли логика в това? 

- Това са несериозни твърдения и не би трябвало хора, които заемат отговорни постове, да говорят подобни работи. Първото важно нещо е, че акцизът не зависи от цената на горивата, а се плаща на тон. От цената на горивата зависят само приходите от ДДС. Хора, които се занимават с политика и твърдят, че приходите в бюджета зависят от цените на горивата, показват дълбоко изкривени разбирания за икономиката. Високите цени намаляват икономическия растеж, защото участват в транспорта и в производството. Всичко това сваля развитието на икономиката, което пречи в дългосрочен план и на държавните приходи.  

- Защо, когато на световните пазари петролът намалява цените си, у нас не само че не падат, а се увеличават в определени моменти? 

- Ако имаше конкуренция в България, това нямаше да се случва. След като със спадането на цените на петрола у нас той не поевтинява със същата степен, показва, че имаме проблем именно с конкуренцията на този пазар. 

- Веселин Марешки направи атрактивни бензиностанции. Той не може ли да бъде определен като един вид конкуренция, за която настоявате? 

- Това очевидно са повече пиар акции, отколкото действително влияние на цените. На нас ни трябват системни и радикални решения. Освен всичко друго, КЗК е крайно време да си влезе в правомощията си и когато има съвпадение или близки цени на горивата в различни вериги, да проведе истинско разследване. В Румъния, например, след проверка, беше разкрит много сериозен картел на пазара на горива и бяха наложени огромни многомилионни санкции. 

- По последни данни в кои държави горивата са най-скъпи? 

- Тук трябва да се разсъждава за цените и спрямо доходите на хората в различните страни. Едно е да имаш скъпи горива при положение, че се получават 10 пъти по-високи доходи спрямо България. 

- Какво се случва с проекта за АЕЦ „Белене“ и ще се намери ли инвеститор за построяването на централата? 

- Беше даден срок до края на октомври на правителството за стартиране на процедура за избор на инвеститор. До момента такъв няма. Инвеститорите в Белене са като НЛО, властта говори за тях, но никой не ги е виждал. Моето предположение е, че изведнъж ГЕРБ и БСП ще се извъртят и ще кажат, че централата не може да се строи без държавни гаранции. Вторият сценарий е да ни се каже, че са търсени китайски и други инвеститори, но накрая само от Русия има интерес да участва в проекта. 

- Възможно ли е накрая оборудването, за което сме платили милиарди на Москва, да отиде за скрап?

- Едната възможност е това оборудване да бъде продадено или голяма част от него, като парагенераторите, да бъдат използвани в АЕЦ „Козлодуй“. В Европа не виждам потенциални желаещи да купят реакторите, защото тази технология е остаряла. По-скоро оборудването може да бъде продадено в Азия.