През първото полугодие България е станала най-скъпата транзитна страна за „Газпром“. Руската компания е платила за реалния транзит и за резервирания, но неизползван, включително през трансбалканския газопровод от Украйна, пише агенция EA Daily, цитирана от "Фокус". През януари-юни доставките на руски газ за Турция, Гърция и Северна Македония през България са намалели с 63,5%, но приходите на „Булгартрансгаз“ от международен транзит са се увеличили с почти една трета - до $ 84 млн. Тези данни са дадени в полугодишния доклад на българския оператор на газопреносната система.
Компанията посочва, че през януари-юни 2019 г. транзитът на газ е възлизал на 3,69 млрд. куб. м., а през първата половина на тази година е спаднал до 1,35 млрд. Ако по-рано руският газ се е доставял по Трансбалканския газопровод от Украйна, то с пускането на „Турски поток“ през януари тази година Турция отпадна от транзита през България, докато Гърция и Северна Македония леко намалиха вноса на руско гориво.
Тази ситуация с промяна в маршрута за доставка не само не намали, но увеличи разходите на Газпром за транзит през България. Ако през първата половина на 2019 г. руската компания е платила на „Булгартрансгаз“ $ 64 млн., То тази година - $ 84 млн. Приходите от транспортирането на руско гориво представляват 70% от всички приходи на българския оператор. В същото време действителните разходи за транзит (доставени обеми / плащане) се увеличиха от 17,6 на 62 долара за хиляда кубически метра. Газпром не плаща на никого при такива ставки. Дори Украйна, където компанията избра 78% от договорените обеми през първата половина на годината, действителните разходи за транзит бяха 40 долара.
„Приходите са запазени, тъй като разпоредбите на сключения договор (с Газпром износ) предвиждат основно плащане за резервирания капацитет, а приходите от реално прехвърлените обеми съставляват много по-малка част от общите приходи“, обяснява ситуацията в своя доклад „Булгартрансгаз“. В документа се казва още, че след прехода от Трансбалканския газопровод към „Турски поток“ пунктът за доставка на газ се е променил от Черна вода на границата с Румъния до Странджа 2 / Малкочлар на границата с Турция. Очевидно е обаче, че "Газпром" продължава да плаща за резервираните през 1998 и 2006 г. количества газ, които трябва да бъдат доставяни по трансбалканския газопровод до 2030 г.
По-рано Сергей Макогон, генерален директор на оператора на ГТМ на Украйна, говори за задълженията на Газпром в България на принципа „вземи или плати“ и косвено потвърждава данните на самия „Булгартрансгаз“. Компанията посочва, че до 2030 г. от Румъния до България е резервиран капацитет от 58 милиона кубически метра на ден или 21 милиарда кубически метра годишно. Очевидно е, че Румъния продължава да печели пари на гърба на Газпром по дългосрочен договор. Въпреки че през 2020 г. не е имало действителен транзит на газ през Трансбалканския газопровод през територията на страната, през януари-юни румънският оператор Трансгаз е спечелил 14 млн. долара от него. Компанията посочва, че доходите за транспортиране на газ от Украйна до България са спаднали с три пъти в сравнение с миналата година. Въпреки това те остават и ще продължат до 2024 г., когато приключва дългосрочният транзитен договор. Според румънския оператор през 2020-2021 г. транспортирането на газ от Украйна до България е резервирано на 23 милиона кубически метра мна ден, а през 2022-2024 - на 27 милиона кубически метра.
Следете с Фактор
Свят
Европрокуратурата разследва българин за измама във връзка с проект в Африка
- 14:01, 26 Ноември, 2024
Свят
Турция иска дерогация от санкциите на САЩ, за прави плащания през "Газпромбанк"
- 13:33, 26 Ноември, 2024
Улицата
Ново свлачище на пътя Мездра-Ботевград: Кой ще плаща за това - данъкоплатците...
- 13:14, 26 Ноември, 2024
Още от Икономика
Биткойнът е на път да достигне равнище от 100 хиляди долара
Тази нощ криптовалутата се търгуваше за над 97 хиляди долара,
Morgan Stanley: Митата на Тръмп ще попречат на икономическия растеж на САЩ
"Много ясно е, че митата повишават инфлацията"
520 тона евробанкноти ще са в обращение в България след влизането в еврозоната
Количеството евромонети ще тежи 3600 тона