Марк Тролет*
На пръв поглед може да изглежда, че транспортната и логистичната индустрия не е била обект на такива динамични промени като други, по-високотехнологични сектори. Повечето от нас карат автомобили с двигатели с вътрешно горене, летят със самолети на възраст няколко десетилетия, а железниците не отговарят на изискванията на 21-ви век, поне в Чехия. Да не говорим за лошото качество и обхвата на чешката магистрална инфраструктура.
Дали обаче цялостната ситуация е толкова лоша? Определено не. Тя започва се променя и това, което се случва извън полезрението, може скоро да се превърне в ежедневна реалност. Промените се дължат на визионерски и иновативен бизнес, както и на прогресивно мислещи правителства в някои развити страни.
Пътуването до 4.0
Неслучайно говорим не само за четвъртата индустриална революция, т.е. концепцията за Индустрия 4.0, но също така и за Транспорт 4.0 и Логистика 4.0. Например, наблюдаваме все по-широко внедряване на автоматизацията в складовата дейност и в много случаи роботите стимулират ефективността. Усъвършенстваните софтуерни инструменти помагат за оптимизиране на маршрутите и зареждането при превоз на товари, често използвайки изкуствен интелект.
Една от целите е да се сведе до минимум изминатият път на камиона и да се гарантира, че те не носят „въздух“ в товарната зона. Пътният и железопътен транспорт използват камери, сензори и други устройства за наблюдение и проследяване на пратка от изпращане от разпределителния център до доставка до клиента, независимо дали е физическо лице или бизнес. Тези сензори помагат да се осигури правилно манипулиране на товарите, да се поддържа контролирана от температурата верига, да се предотврати механично въздействие или повреда от прекомерна влажност.
Зората на автономните превозни средства?
Самоуправляващите се или автономни превозни средства са разгорещена тема напоследък както в обществения дебат, така и в медиите. Ще пътуваме ли в автомобили и автобуси без водачи? Възможно е, или дори вероятно, въпреки че остават много въпроси и предизвикателства за решаване - не толкова свързани с технологиите (необходимите технологии вече съществуват), а правни и етични. Те включват, например, отговорност в случай на злополука. Новите превозни средства, произвеждани от водещи производители на автомобили, са оборудвани с определени автономни технологии, които подпомагат водача, улеснявайки шофирането и подобрявайки пътната безопасност.
Една от вдъхновяващите визии за автомобилен превоз на товари е т. н. формиране на автоколони. Конвои от цифрово свързани (евентуално електрически) камиони могат да дадат значителен тласък на цялата логистична индустрия. И това не е визия за някакво далечно бъдеще - някои германски компании вече са тествали успешно формиране на автоколони по магистралите в своята страна. „Бъдещето на мобилността е автоматизирано и свързано. Същото се отнася и за логистиката. Това е причината, поради която ние напълно подкрепяме внедряването на технологии, като формиране на автоколони, в ежедневните операции. Искаме да направим процесите по-безопасни, по-ефективни и по-екологични “, казва Андреас Шайер, германски министър на транспорта и цифровата инфраструктура.
Фокус върху иновативното мислене
Както доставчиците, така и потребителите на транспортни и логистични услуги трябва да бъдат отворени за промени, свързани с технологиите, процесите и човешкия труд. Не е задължително всеки да бъде визионер от типа на Илон Мъск, но проясняването на ума и присъединяването към иновационния процес е изпълнимо начинание, което ще ви се изплати. Да бъдем в крак с последните развития в логистиката вече не е толкова конкурентно предимство, колкото задължително условие.
*Марк Тролет е управляващ директор BU Telematics, Eurowag - водеща компания от сектора в Европа.
Още от Бизнес
Търговската война на Тръмп и последиците за Европа
Има и прогнози, съгласно които доларът може скоро да стане по-скъп от еврото
Цените на криптовалутите се сринаха, 200 милиарда долара са изтрити
Трейдърите внимателно следят развитието на ситуацията с биткойна,
UniCredit отправи оферта за придобиването на Banco BPM на стойност 10 млрд. евро
Офертата има за цел да „засили конкурентната позиция на банката в Италия, като генерира значителна дългосрочна стойност за всички заинтересовани страни