24 Ноември, 2024

​Настимир Ананиев: Ще решим проблема със затъмнените стъкла

​Настимир Ананиев: Ще решим проблема със затъмнените стъкла

Интервю на Васил Василев

- Г-н Ананиев, до къде стигна казусът със затъмнените задни стъкла, които новите промени в Закона за движение по пътищата налага от 21 януари тази година?

- Към този момент законът е валиден и влиза в сила от 21-и януари, тъй като така е приет в пленарна зала. След като проблемът се разшумя преди два-три дена, организирах среща със заинтересовани страни. Това са хора от мотоклубове, производители и вносители на фолио, и асоциации, които са в тази автомобилна индустрия. Поканих на тази среща и комисар Рановски от МВР. Трябва да е ясно, че предложението за забрана на тъмните задни стъкла не е внесено от мен, това не е истина, както бяхте написали във Faktor.bg. То е минало през комисията, която оглавявам. Като председател бях ангажиран да обяснявам пред всички медии какво е прието. Това е моето разбиране – че трябва да се разяснява какво е прието от Народното събрание. Но след като аз разяснявам една тема, това не означава, че съм вносител на тези изменения в закона, или че ги защитавам. Идеята е хората да са информирани. Част от проблемът е, че гражданите и заинтересованите страни се усетиха, че има проблем, чак след като новите промени в закона минаха на две четения в комисията по транспорт и бе гласуван в зала. Възможно е и вносителите на закона да не са обмислили някои от параметрите му. На срещата, която проведохме преди дни със заинтересованите страни чух много аргументирани мнения. За мен най-аргументираното мнение е, че в предложението, което е внесено и прието, се добавя задното стъкло на автомобила към предните три. Става дума за предното и страничните стъкла, които са от страната на водача и на пасажера до него – за тях действа пълна забрана да са затъмнени, имам пред вид, че трябва да имат 70%-75% пропускливост. Което значи напълно изсветлени стъкла. В момента имаме страшно много коли, които са с фабрично затъмнени задни стъкла. Този закон в момента задължава всички собственици да отидат и да премахнат фолиото от задното стъкло на колите си или да сменят целите стъкла, ако са фабрично поставени.

- Кой е вносител на законопроекта, който предизвика спорове сред обществото?

- Вносители са около 30-40 народни представители от ГЕРБ, от Патриотичния фронт, от БДЦ. Има няколко парламентарни групи, които са го подписали. Говорим за закон, в който има много промени. Над 40 параграфа и 60-70 члена. Има много неща, които се променят. Този текст за затъмнените с фолио стъкла беше защитен на комисия от МВР и от КАТ. Техният аргумент, който изразиха на комисия, беше логичен. В момента в България няма никаква регламентация за стъклата. Има правило №43 на Икономическата комисия на ООН, което е припознато от много страни и което ние препоръчваме да се използва като мерило. Това звучи напълно логично. Беше прието това предложение от народните представители и в комисия, и в зала. Последните няколко дни аз чух много аргументи. Много хора ми писаха лично, а сред тях имаше и недоброжелатели. Това бяха граждани, които не са прочели за какво става дума, обвиняваха мен, че съм внесъл необмислен закон. За мен сега е важно, че след проведената среща тази седмица ние се обединихме около работещо решение, което МВР ще подкрепи. Важно е на комисия МВР да даде положително становище. Разговарял съм с колегите от ГЕРБ, БСП, Патриотичния фронт и БДЦ. С всички парламентарни групи, които биха подкрепили една разумна поправка и се надявам това да се случи бързо, да решим проблема. На 21-и януари законът влиза в сила и ние нямаме много време до тогава. Измислили сме механизъм как всичко това да се случи бързо. Моята практичност като народен представител, който идва от бизнес средите, винаги ме е карала да вярвам, че политическите инициативи трябва да дават решение на проблема. За съжаление този закон създава проблем и аз съм съгласен с това, но важното е, че намерихме решение. Поканих хората, които ми писаха. Например от „БМВ мотоклуб”, Любомир Дуриданов, собственик на фирма за автомобилни стъкла, с който участвах в студиото на Милен Цветков, с вносители на фолио и представители на мотоиндустрията. Обсъдихме различните аргументи. За съжаление, много хора в България четат само заглавия от медиите, а мислещият човек трябва да провери да види, че в парламента има съвсем прозрачна информация. Влизаш в сайта на Народното събрание и виждаш кой е предложил даден закон и по какъв начин. Води се стенограма на всяко заседание и всеки може да провери кой каква теза е защитил, кой какви аргументи е дал и да се види кой по какъв начин е стоял зад една или друга позиция. Нормално е при обсъждането на законопроект заинтересованите страни също да взимат отношение. Няма и един гражданин от НПО, който е пожелал да присъства на комисия в парламента, и да не е поканен и да не му се даде думата, когато я поиска. Всеки може да изрази мнения, но народният представител гласува. Винаги съм поддържал тезата, че колкото повече мнения бъдат чути, толкова по-добре депутатите могат да вземат решение. Няма как народните представители да са експерти по всичко. Повечето имат по 2-3 сектори и сфери, в които са експерти, но за другите се използват експерти от парламента. Аз имам 4 експерти в комисията, която ръководя. Това може да бъдат и външни хора извън Народното събрание, като МВР в нашия случай.

- Как ще се проверява до каква степен са затъмнени прозорците на автомобилите?

- Колите с фабрично затъмнени стъкла получават специален номер, който започва с Е43. Този номер сертифицира, че стъклата отговарят на правилото на Икономическата комисия към ООН. Този номер указва, че със стъклото няма проблем. Ако вашият автомобил е затъмнен от производител, този специален номер го доказва. Проблемът в закона бе, че се включва и задното стъкло в правило №43. С новия закон всеки, който има затъмнено задно стъкло, което не отговаря на правилото, ще трябва да го подмени. Това не е като при затъмнените с фолио, което може да свалите. Трябва да си вземете ново задно стъкло. Това за мен беше най-силният аргумент, защото няма как ние да задължим всички хора, които са си взели коли с фабрично затъмнени стъкла, да ги сменят. За мен това не е приемливо. Не приемам и начина, по който беше подходено към проблема. Знам, че има много законови инициативи и проекти и все нещо може да се изплъзне.

- Имате ли критики и несъгласия към други части в закона

- Друго нещо, което не харесвам в закона, са текстовете зимните гуми. Ние в комисия се обединихме около единственото работещо решение – водачът да се съобразява с метеорологичните условия и да слага нужни според него гуми. Във Видин ще са едни, в Петрич – други. С този закон ние казахме, че водачът трябва да е или със зимни гуми, или с летни с 4 мм грайфер. Кажете - при това време навън, как може да се кара с лятна гума, била тя и с 4 мм грайфер? При под 7 градуса се мени структурата на каучука на гумата, нейната устойчивост и спирачен път. Но тази промяна е факт, за съжаление бе гласувана в зала. Аз лично бях против и срок да се слага, защото той задължава водача да има зимни гуми. Когато няма срок, ако в Петрич цяла година е +10 градуса, защо трябва да да имате зимни гуми, ако карате само там? Но ако ходите в Банско на ски, ще ви се наложи да си купите. Макар че сега виждаме, че снегът е навсякъде в страната.

- Готова ли е полицията да осигури проверка на колите и гарантира ли се на шофьорите, че няма да бъдат притискани чрез новите забрани?

- В момента във всички технически пунктове на МВР има уреди, които следят за затъмнените стъкла. Комисар Рановски ме увери, че има много повече технически средства, които ще бъдат раздадени на колегите му от КАТ. Въпросът е, че ние правим постъпки за промяна, която ще реши проблема като цяло. Надявам се казусът до 21-и януари да влезе в сила по начин, по който няма да се създава напрежение сред водачите. Що се отнася до корупцията, има една реплика, които всички сме я чували: „сега какво правим”? Нека да върнем лентата назад и защо се налага тази реплика. Най-вероятно човекът, който е бил спрян е направил нарушение.

- Зависи и кой прави проверката?

- Когато си поставен в ситуация и те подстрекава в корупция, осъзнаваш, че може да се използва нещо срещу теб. Може да си минал на червен светофар или пък да не си си включил фаровете. Не казвам, че законът е перфектен. Ако полицаите не могат да проверят затъмненото стъкло, няма как да ви напишат акт и да ви санкционират, защото такова наказание ще падне в съда. Работим този „проблем” в закона да не е проблем.

- По какви казуси работите в последните дни на този парламент?

- Днес ми е третата среща за промените при пешеходните пътеки. Знаете становището на ВКС, който казва, че всеки човек, който е бутнат на пешеходна пътека, става потенциален съпричинител на ПТП-то, което за мен не е приемливо. Затова с колегите се събираме, за да внесем текст в парламента, който да защитава пешеходеца, но ме притеснява малкото време, което ни остава. Аз каквото мога да направя, ще го свърша.

Сподели:

Владислав Иноземцев: Путин превърна смъртта в доходоносен бизнес

В момента Русия е империя на кръвта и то в пълен мащаб

Иван Анчев: Изборите в Щатите няма да повлияят по никакъв начин върху формирането на правителство в България, политиците да си свършат работата

На Америка липсва политикът, лидерът – обединител, какъвто беше Роналд Рейгън

Ростислав Мурзагулов: „Южна Корея е гневна на Кремъл, с голямо удоволствие би предоставила на Украйна „отрезвител“ за Путин

Путин нае друга държава да воюва за него на територията на чужда страна - това е скандално и напълно необичайно събитие за международната дипломация