В Косово Наталия Апостолова говори от името на Европейския съюз в две роли – като глава на дипломатическата му мисия, ръководена от върховния представител Федерика Могерини, и като специален пратеник на ЕС, назначен от страните членки. Заема поста, след като години наред оглавява делегацията на съюза в Либия (която в средата на мандата ѝ се мести в Тунис), а преди това е заместник-ръководител на мисията в Кайро. В дирекцията за разширяването към Европейската комисия, където работи преди назначенията си в Африка, отговаря за Западните Балкани.
В интервю за „Дневник” обяснява мандата си в Прищина със задължението, което ЕС има заради Споразумението за асоцииране с Косово – да подпомага всички сфери на живота и икономиката в Косово, да „съветва, да дава примери за добри практики, различни варианти за решение на важни въпроси пред правителството и институциите.
Политическата криза в Прищина, която сега е и правителствена, и парламентарна, започна още година преди предсрочните избори през юни, защото правителството на Демократичната лига на Косово (партията на първия косовски президент Ибрахим Ругова - бел. ред.) и Демократическата партия на Косово (години наред ръководена от Хашим Тачи, преди да стане президент) стигна момент, в който дейността му беше блокирана, обяснява Апостолова.
В резултат ДПК излезе от коалицията с ДЛК и предизвика изборите. Имаха само 45 дни за кампания и подготовка за тези избори, които се оказаха недостатъчни. За това време никоя партия не можа да убеди хората в своята платформа. Например коалицията PAN, в която влизат ПДК, Инициатива за Косово НИСМА и Алиансът за бъдещето на Косово на бившия премиер Рамуш Харадинай, не излезе с програма с икономически компоненти, които да говорят за развитието на правосъдната система – сериозен проблем заради корупцията, отбелязва представителката на ЕС в Косово.
Избирателите бяха и наясно, че коалицията е изкуствена и целта ѝ е да си осигури обикновено мнозинство в парламента. На изборите гласовете за всички партии се разпръснаха около 30%, дали заради твърде късата предизборна кампания или поради други причини. Например заради икономическите проблеми, слабите институции или липсата на визова либерализация.Така всяка от големите коалиции спечели около 30 гласа. Първа баше PAN, след това е Vetevendosje („Самоопределение") и ЛДК, която всъщност беше големият провал, защото спечелиха 29 процента.
Според анализатори в Косово „Самоопределение" беше победител, отбелязва Апостолова. Партията се регистрира дни преди изборите. Преди това бяха левичарско движение с интересни послания, които озадачаваха някои от нас в западните столици, коментира представителката на Евросъюза.
Да не говорим, че методите им бяха особени, пускаха сълзотворен газ в парламента припомня високопоставената служителка на ЕС.
Но подготвяйки се за изборите в последните месеци – защото за тези избори се говореше от около половин година, „Самоопределение" представи ново лице, с много смекчен език. Като вече не се говори за обединение с Албания. Регистрираха се като партия и заговориха за референдум, където хората да решат дали искат присъединяване. Те са и партията, която не може да бъде обвинена в никакъв корупционен скандал, отбелязва Апостолова.
Спечелиха доверието на младите в Косово, които виждаха в партията наказателен вот за тези, които досега са ги управлявали. Разбира се, не бързат да влизат в правителството, те все още трябва да се структурират като партия. Да не забравяме, че идват местни избори на 22 октомври, те са фокусирани върху тях.
Миналата седмица парламентът успя да се учреди и 120 депутати положиха клетва. Той обаче не може да заработи, защото не могат да изберат председател. За поста е предложен лидерът на ПДК Кадри Весели, но той не може да бъде одобрен, защото, ако слушаме изявите на другите партии, той не може да събере 61 гласа, за да бъде избран. Започва спирала на отлагания на гласуването, което е изключително опасно. Веднага американският посланик излезе с изявление и каза, че ситуацията е много опасна. Направихме го и ние от ЕС, казва Апостолова.
Но ПАН, докато не е сигурна, че има тези гласове, няма да го подложи на гласуване, защото веднъж гласуваш ли председателя, в същото заседание ще се гласува ипремиерът. Лидерът на коалицията ПАН Харадинай трябва да предложи състава на правителството. Така политическата криза се задълбочава.
Президентът обаче е задължен да осигури демократичното функциониране на институциите и, след няколко опита за достигане до компромис и връчване на мандат, в най-лошия случай ще предложи парламентарни избори.
Те вероятно биха съвпаднали с тези на 22 октомври. Кризата сериозно ще се задълбочи при такъв сценарий. Анализатори предричат, че изборните резултати от един нови избори няма по никакъв начин да подобрят позициите на основните партии, напротив – счита се, че те ще се влошат в резултат на изборите, а „Самоопределение" ще спечели повече, анализира Апостолова.
Има и последици, свързани с работата на Косово с Европейския съюз, отбелязва представителката на ЕС. Ние обаче нямаме специални правомощия да се намесим. Срещнах се с президента, с всички политически лидери веднага след изборите, споделих с тях колко е важно бързо да се сформира правителството и институциите.
С Косово ЕС има Споразумение за асоцииране. Това е мястото, където ЕС изразходва най-много европейски фондове на глава от населението в света. Те наистина трябва да усвоят парите. Ние им даваме бюджетна подкрепа и програми в различни сектори на икономическия живот. Имаме на година около 50 до 70 милиона евро бюджетна подкрепа, която отива за реформа в публичната администрация и в управлението на публичните финанси. Започваме преговори за пълна образователна реформа – започвайки от самото министерство, нова структура, промяна на хората, които са вътре, до програми, учители по места, тотална от 5 до 10 години реформа.
Няма сфера в икономическия живот на Косово, където ЕС да не е ангажиран, подчертава Апостолова. Но за да дадем парите, трябва да имаме събеседник, партньор. В момента има техническо правителство, което не може да задължи институциите, защото трябва да взима политически решения. А има много важни решения, които чакат. Например Международният валутен фонд приключи програмата си с Косово миналата седмица и трябваше да предоговори нова с новото правителство. Поради липсата на такова обаче, МВФ вече няма програма и сега финансовата стабилност на Косово е под въпрос. За ЕС, за да отпускаме пари, е предварително условие да има съгласие от МВФ. Ако го няма, се блокира и бюджетната ни подкрепа от 75 милиона евро до края на годината.
Междувременно Косово има около 120 милиона евро дефицит в момента, а закони, които ще позволят прехвърлянето на средства от една агенция към друга за завършването на автомагистрала, не може да се случи, защото няма парламент, който да одобри този закон.
Трябва да се намалят заплатите на ветераните от войната – основния електорат за ДПК, и освен това списъците, в които фигурират, трябва да бъдат прочистени, в тях има хора, които са на по 17-18 години в момента. За да се случи всичко това, трябва да се приеме закон, а няма парламент, който да го направи. Най-голяма ми болка е, че тези хора не могат по никакъв начин да превъзмогнат икономическата си безизходица без липса на институции, изтъква Апостолова.
Подкрепата, която ЕС дава към северната част на Косово, е, за да се подобри животът на живеещите там сърби. Нашата програма за региона е за 38 милиона евро. Двата най-емблематични проекта бяха за университета и културния център – този университет е единственото място в Косово, където се учи на сръбски език.
Но като във всеки нормален европейски проект, за да може контракторът да го изпълнява, трябва да има достъп до терена. Достъпът до университета и центъра беше блокиран от незаконни обекти – бар, автомивка, магазинчета. Преговаряхме 7 месеца с кмета на Северна Митровица да ги премахне. Много пъти обещаваше и всеки път не изпълняваше. А както знаете, това са парите на европейските данъкоплатци. В един момента започнахме да плащаме неустойки на подизпълнителя, които не може да изпълни обекта в срок, не може да започне да си върши работата и да започне разширението на университета. Дадохме на кмета срок от месец да премахне постройките и когато не го изпълни, прекратихме проектите. За съжаление общината не го прие като реална заплаха. Те отново мислеха, че ще го отлагаме и отлагаме.
Същевременно, Косово е най-младата демокрация в Европа. Не можем да бъдем прекалено взискателни, защото институциите все още са чувствителни, неукрепнали. Затова и имаме голяма отговорност като ЕС, да помогнем да се укрепи тази институционалност. Корупцията обаче наистина е много сериозен проблем. Тя демотивира младото поколение. Факт е и че не се случи и визовата либерализация с Европейския съюз, поради условията на Европейската комисия да се покаже напредък в борбата с корупцията и организираната престъпност и парламентът да гласува демаркационната линия с Черна гора.
Европейската комисия дойде с такова предложение, когато видя, че между две други членки на ЕС този проблем за граничната линия се оказа доста спорен и се оказа подходящо да се постави ратифицирането като условие за визовата либерализация. Младото поколение обаче страда най-много от липсата на тази либерализация. Затова когато пристигнах, направих едно доста силно изказване, което не се хареса в началото на някои от политическите кръгове. Казах: не е Европейският съюз този, който трябва да вините за визовата либерализация, а косовските политици, посочва Апостолова.
ЕУЛЕКС също така има компетенции сферите на митническото уреждане, митническия режим и полицията. Много хора я критикуват, но трябва да ви кажа, че това е един огромен организъм. Нормално е не във всичко, което прави, да бъде успешно, но като цяло е постигнало изключително много. Полицията например е давана за пример – една от институциите, които функционират изключително добре. Митническите въпроси също. Наистина правосъдието е големият проблем, но в тази сфера ще трябва много време, за да се удовлетворят очакванията на хората.
Защото в Косово се наслагват много проблеми. Например проблемите с изчезналите – семейства, които не знаят къде са близките им. Явно са загинали, много време е минало, но костите още не са при семейството. Напрежението между сърби и албанци косовари още съществува, раните не са зараснали. Не може чрез правосъдието да търсим възмездие за всичко. От друга страна, ЕУЛЕКС помага в много сериозни дела за корупция, правила го е и в такива за военни престъпления. Не можем да сложим негативна оценка на цялата дейност, би било изключително нечестно.
ЕС е медиатор на диалога между Прищина и Белград. Това означава, че естествено той осигурява платформата, мястото, където двете страни се срещат. ЕС обаче не може да определи дневния ред на диалога.
Това, към което в момента Европа се стреми, е да възстанови свързаността на различните икономически системи в региона, но не като митнически съюз и възстановяване на Югославия, а най-различни инициативи като ЦЕФТА, ЕИЗ и т.н., които ще помогнат на икономическия обмен между Западните Балкани и Европа, подготвяйки ги за процеса на присъединяване.
Още от Свят
Бившият шеф на MI 6: Европа е в състояние на война с Русия
"Ясно виждаме някои много агресивни действия от страна на руснаците в различни европейски страни“, заявява Ричард Диърлав
Проф. Андрей Пионтковски: Ракетният шантаж на Путин ще доведе до...
Твърди се, че Доналд Тръмп се е срещнал с руския президент
Част от дроновете Shahed, изстрелвани от Русия срещу Украйна, се пренасочват обратно
95 други руски дрона вероятно са били отклонени от целите си чрез система за подмяна на сателитните координати, която се използва от дронове и ракети за навигация във въздушното пространство