16 Юли, 2025

Преди 113 години издъхва поетът, останал неразбран не само от своите съвременници

Преди 113 години издъхва поетът, останал неразбран не само от своите съвременници

снимка: архив Faktor.bg

Превърнал се в една от емблематичните фигури в новата българска история, благодарение на новаторството си, успешно европеизира родната литература, освобождава я нейната социална ангажираност и я издига на едно по–високо естетическо ниво

На днешната дата, преди 113 години от този свят си отива Пенчо Славейков – поетът, който остава неразбран не само от своите съвременници. Той е една от емблематичните фигури в новата българска история, която, благодарение на новаторството си, успешно европеизира родната литература, освобождава я нейната социална ангажираност и я издига на едно по–високо естетическо ниво. Неговото творчество често е неразбирано от мнозина - не само от неговите съвременници, но успява да извърши истински естетически прелом в българската литература, която успешно модернизира.

Пенчо Славейков е син на известния български възрожденски писател и журналист, а след Освобождението и политически деец Петко Рачов Славейков родом от Трявна.

Преломен момент в живота му е 1884 година, когато едва 18 годишен  замръзва върху леда на река Марица, което му причинява паралич – страдание, което го оставя инвалид, но и калява и усъвършенства личността му, превръща го в поет от световна величина.

Развитието на индивидуалиста Славейков продължава, когато отива да учи философия в Лайпциг през 1892 година. Запознавайки се със западните философски течение и по-специално с тези на Хайнрих Хайне и Фридрих Ницше, Славейков доусъвършенства идеята си за самотния, но извисен духовно човек (свръхчовек). По време на този престой Славейков написва едни от най-запомнящите се свои епически стихове „Ралица”, „Бойко” и „Неразделни”, които биват събрани в книгата „Епически песни”. Започва и епопеята „Кървава песен”, която пише през целия си живот.

През същата година става член на кръга „Мисъл”, който е първият цялостен естетически кръг в България, чийто вдъхновител и основоположник неоспоримо е Славейков. В същия този период е директор на Народния театър и Народната библиотека.

През 1911 година е командирован в чужбина, за да изучи библиотечното дело, но много скоро се връща в България, когато разбира че е уволнен от като директор на Народната библиотека. Заминава за чужбина, като се установява трайно в Рим, където остава до края на живота си. 

В италианската столица поетът започва усилена работа върху „Кървава песен” и по–специално третата й част, която за жалост е издадена след смъртта му през 1912 година. 

Спътница в живота на Пенчо Славейков е Мара Белчева - една от най–желаните и красиви жени в страната. Любовта им е далеч по–дълбока от условностите на физическото привличане. Последната година от живота на големия писател двамата прекарват в Италия, край езерото Комо, където намира това спокойствие и разбирателство, което така ужасно му липсва в родната България. Те безспорно са една от най–известните двойки в историята на българската литература.

Макар да умира неразбран от читатели и критика, творчеството на Пенчо Славейков безспорно повлиява върху българската душевност.

Той е единственият български творец, който  е номиниран за Нобелова награда за литература, но кончината му става причина така и да не бъде удостоен от Кралската шведска академия на науките с това престижно отличие.

CIS MOLL

So pocht das Schicksal an die Pforte.
Beethoven
 

Отмахна той завесите и тихо

застана пред отворений прозорец.

Таинствена и чудна лятна нощ

полухваше с дихание си морно

и лееха над сънний мир приветно

сияние рой трепетни звездици;

невнятен говор водеха със тях

в градината събудените ветки.

Нощта бе ясна, но злокобен мрак

се сбираше Бетховену в душата –

и той кръз него нищо не съзре.

И тихо пак отдръпна се назад,

през стаята премина и замислен

той седна пред отворений роял…

Разсипаха се звуци бурен вихър

и трепнаха прекъснати. Ръце

отпусна той и смъртно бледен лик

безпомощно обори на гърди.

И в мрачния му ум злокобни мисли

се зароиха, сепнати за миг,

тъй както искри изпод пепелта

на току-що разровена жарава:

– За мене всичко свършено е вече!

Слепецът няма слънцето да види.

Във безпросветна нощ залутан, само

живее той – да чувства адский ужас

на туй, що е загубил безвъзвратно.

Слепец! За мен залязоха навеки

на слънцето лучите – с звуковете

на музиката… А едни, едни

те даваха живот на моя дух

и светлина на гордите ми чувства.

Аз доживях самичък да се видя

мъртвец приживе, Другите живеят

с живота на творенията мои –

и само ази зарад тях съм глух.

И призракът на мойта чест жестока

ме неотстъпно навсъде преследва

със своя злобен и ужасен смях:

„Творецът на хармонията – глух!“

Душа жаднее за покой – покой

във гроба – на чиито двери няма

съдбата ни да хлопа, ни зове!

Витаеше веч сянката на смърт

над него и облъхна го със мраз.

Но геният, хранител на душата,

отблъсна властно удара… Бетховен

чело подье и през прозореца стрелна

навъсен поглед в звездни небеса.

– Покоят е тъй близо!… За такъв ли

покой жадней сърцето? Избавленье!

В смъртта покой?! Дали не малодушье

за него с своя милкав глас ми шепне?…

Де гордото съзнание – че грей

величие в човешката неволя?!

Сляп бил си ти! И Омир бил е сляп;

но в слепота от хилядите зрящи

Едничък само той е виждал ясно…

Не из очите погледът излиза,

а на душата из Света Светих.

И аз оттамо счувам дивен ек!

То стон ли е на хаоса душевен?

Свещен ли плач на бедното сърце?

Или е трепет то на ощ незнайни,

но горди мисли, зародени в мрака,

що божий пръст на нов насочва път?…

Не! Не! Живее всемогъщий дух –

а с него аз в изкуството живея…

И загубата на единий слух

нелесно тъй убива идеалът,

когато него Висший Слух поддържа!

Аз чувствам чрез него буйний пулс

на общия живот на естеството –

не той ли бие в моето сърце?

То не от туй ли страда тъй жестоко?

В страданьето е негова живот!

И само в него ази ще намеря

за нови чувства нови звукове –

изкуството чрез тях да обновя…

Таз висота достигна, възродена

в велика скръб, великата душа.

В полета горд на възбленуван блян

унесен, той сафърленото свое

творение отново залови –

и се забрави, и забрави всичко…

В хармония и дивна, и надвластна

се сбориха и сляха звукове,

метежен рой подир метежен рой,

като пожарни пламъци. От тях

на беззаветност знойний дъх повея…

А смъртните окови, що душата

тъй гордо бе зафърлила, звънтяха

болезнено, като отьек на буря,

и нейде си замираха далеч…

В нестройний строй на тоя химън горд

диханието на покой възвишен

трепереше – покой на дух възмогнат.

И в своята забрава той не спази

как влезе тихо в стаята един

от младите му ученици; сепнат

от звуковете бурни на рояла,

зад него той застана… И ужасни

в главата му се мисли зароиха:

„Рикание на гладен лъв в пустиня

в тез звукове ехти. Отде те идат?

Това не е ли изблик на безумье?

Или той с свойта глухота изгуби

и паметта за формата и строя?

Безумецът, дали не възмечтава

да заглуши светът – и нов закон

да тури за хармонията той?!“

А между туй, съзнанието тайно

мълвеше на Бетховена в душата:

„Ти на съдбата няма що да робщеш.

Ти имаш свой особен дял… Ти сне

от небесата пламък Прометеев

да го запалиш в хорските сърца

и възгорени, да ги възвисиш.

И в тях сърца, един през векове,

ти ще живейш безсмъртен в смъртний мир.“

Сподели:

Коментари (1)

  • 23:02, 29 Май, 2025

    Петко Рачев Славейков НЕ Е РОДОМ ОТ ТРЯВНА!

    Отговор
Гласът, изпял "Една българска роза", днес щеше да стане на 79 (видео)

Гласът, изпял "Една българска роза", днес щеше да стане на 79 (видео)

За неповторимата Паша Христова тази възраст е само виртуална, защото емблемата на българската естрада ще остане завинаги на 25

147 години от Берлинския конгрес: когато България бе разделена без гласа на българите

147 години от Берлинския конгрес: когато България бе разделена без гласа на българите

На 13 юли 1878 г. в Берлин Великите сили разчленяват Санстефанска България, поставяйки основите на бъдещи национални борби за обединение на страната

Преди 76 години увековечават в бетон и балсам Вожда, учени пазят мозъка му в БАН

Преди 76 години увековечават в бетон и балсам Вожда, учени пазят мозъка му в БАН

Мавзолеят на Георги Димитров е построен за 138 часа, балсамацията му е поверена на съветски екип, а мозъкът му дълго време се съхранява в сейф на БАН