Санкционният натиск вече засяга не само товарите, но и цялата логистика зад военната икономика на Кремъл
Руската „сенчеста флота“ – мрежа от танкери, които прикрито транспортират петрол в нарушение на международните санкции – е изправена пред безпрецедентни затруднения. Нови координирани мерки на Великобритания и Европейския съюз вече не само ограничават движението на тези кораби, но и срязват достъпа им до ключови услуги като застраховане, правно обслужване и пристанищна поддръжка в цяла Европа.
Санкциите стават хирургически – и ефективни
Най-новият пакет на Обединеното кралство включва замразяване на активи на над 100 танкера, за които се смята, че участват в заобикаляне на тавана на цените, наложен от Г-7. Санкционирани са и множество подставени компании, осигуряващи финансиране, логистика и документиране, скрити зад флагове на удобство и сложни структури на собственост.
Великобритания вече забранява на своите компании всякакви взаимодействия със засегнатите кораби или свързани фирми – мярка, която автоматично отрязва достъпа до юридически и финансови канали, базирани в Лондон, една от водещите морски юрисдикции в света.
В същото време, ЕС прие своя 18-и пакет от санкции, който въвежда:
- публичен черен списък на танкери, нарушаващи ценовите ограничения
- забрани за обслужване на пре-флагирани или фалшиво документирани руски кораби
- за първи път – санкции срещу трети страни, компании и посредници, които съдейства за избягване на забраните.
Особено под напрежение попадат държави като Турция и Обединените арабски емирства, които досега неофициално предоставяха поддръжка на руските петролни канали.
Ефектите от този натиск вече се усещат. Случаят с руски танкер, акостирал в Белгия по-рано тази година и едва след това идентифициран като част от сенчестата флота, доведе до спешни проверки и нови стандарти за инспекция в европейските пристанища. Застрахователните компании са подложени на строг контрол, а взаимодействието между митници, морски служби и разузнавателни агенции в ЕС е значително засилено.
В резултат на това руските танкери са принудени да използват по-дълги, по-рискови и по-скъпи маршрути, често през неутрални или слабо регулирани пристанища.
Санкциите засягат не само логистиката, но и основите на руската военна икономика. Липсата на стабилни доларови потоци принуждава Кремъл към бартерни сделки с геополитически партньори. Наскоро Москва заплати на Иран 104 милиона долара в злато за дронове Shahed. Също така предлага оръжия и компоненти на Северна Корея срещу артилерийски снаряди и дори военен персонал.
Чрез криптовалути и офшорни компании, Русия се опитва да прикрие естеството на тези трансакции. Но според анализатори, това са временни решения, които показват все по-острия недостиг на твърда валута и трудностите в поддържането на военния бюджет.
Решимостта на западните страни да ограничат Русия не се изчерпва със символични санкции. Сега виждаме системно ограничаване на маршрути, инфраструктура и транзакции, които поддържат износа на руски петрол и съответно – финансирането на войната в Украйна.
„Сенчестата флота“ вече няма къде да се скрие – а това може да е повратна точка в опитите да се удари икономическата устойчивост на Кремъл.


Коментари (1)
Я па Я
22:31, 29 Юли, 2025То най-сенчестия петрол през нас минава ,по„патока“!