26 Декември, 2025

Руски медии: Ще стане ли "Турски поток" български?

Руски медии: Ще стане ли "Турски поток" български?

Според експерти Русия не е имала друг вариант, въпреки желанието да заобиколи България

Проектите за газови хъбове в Европа никнат като гъби след дъжд, констатира руският в. "Независимая газета" и прогнозира в заглавие: "Турски поток" неизбежно ще стане български".

България е готова да приеме втората тръба от "Турски поток" и брои дните до момента, когато ще се нареди сред газовите хъбове на Европа. Страната откри нова отсечка от транзитния газопровод, разчитайки на газ от Турция, Азербайджан и Русия. Представители на Европейската комисия подкрепиха на думи плановете на София, посочва вестникът, цитиран от БТА.

Изданието коментира откритото на 3 август разширение на транзитния газопровод за Турция с 20-километрова отсечка от компресорната станция "Лозенец" до село Недялско. С изграждането му България вече може да получава газ от Турция, Азербайджан, Русия "и от всички от Южния газов коридор. С нея ще пренасяме 16 милиарда кубични метра газ в двете посоки. Останали са 11 километра, но сме готови и за тяхното изграждане след подписването на договора", заяви тогава премиерът Бойко Борисов.

Според експерти, цитирани в "Независимая газета", Русия изобщо не е имала друг вариант, освен да обърне втората тръба от "Турски поток" към България.

"Ако говорим, че "Турски поток" ще влезе в съществуващата вече газотранспортна система на България просто в реверсен режим, това е неизбежност - твърди аналитикът Сергей Правосудов. - Ако пък говорим, че трябва да има някакъв допълнителен маршрут, който да влезе през морето директно в България, засега изобщо не става дума за това", уточнява той.

"Поначало неизбежен вариант" е било според него да се натоварят в реверсен режим газотранспортните мощности, които няма да се използват, щом "през Украйна ще се помпа по-малко газ". За целта трябва само да се изгради свързващо звено между България и Сърбия, казва Правосудов.

Щом вече има работеща инфраструктура, която се нуждае само от малко допълнение, няма смисъл да строиш до нея от нулата нова тръба - нещо икономически нецелесъобразно, посочва експертът. Според него този вариант не носи и политически рискове.

"Политически рискове има винаги, щом се строят нови мощности, ако пък се задействат старите, вече няма такива", заявява той.

Ако се разгледат различните варианти за маршрути, България е най-слабата брънка - точно заради политическите рискове, смята обаче бизнес анализаторката Ирина Капитанова. Има риск България рязко да смени позицията си при евентуална обща смяна на нагласите в ЕС, напомня тя.

Рисковете за всички европейски проекти са общи - "това са антируските санкции и натискът върху Европа от страна на САЩ", коментира икономистът Никита Исаев.

"Президентът на САЩ Доналд Тръмп също се стреми да заеме мястото си на европейския газов пазар и го прави доста агресивно - обяснява той. - И ако напрежението нарасне, властите на ЕС може да жертват интересите на България в името на европейските", смята руският наблюдател.

Сподели:

Коментари (0)

Кремъл е в шок: Все повече руски петролни танкери засядат задълго край бреговете на Азия

Кремъл е в шок: Все повече руски петролни танкери засядат задълго край бреговете на Азия

В материал на Bloomberg се изтъква, че санкциите срещу агресора принуждават руския петрол да остава все по-дълго в морето, докато Москва и нейните купувачи търсят нови схеми за доставка

НАП напомня на клиентите как да избегнат двойното данъчно облагане

НАП напомня на клиентите как да избегнат двойното данъчно облагане

Метод може да прилoжи всяко лице, чийто доходът е бил правилно обложен

Изграждат зарядни станции за електромобили по АМ "Тракия"

Изграждат зарядни станции за електромобили по АМ "Тракия"

Два от общо шестте зарядни центрове ще бъдат разположени в близост до автомагистралата – при изходите за Чирпан и за село Кабиле, и са част от зарядната инфраструктура за електрически превозни средства