Китайският технологичен гигант Xiaomi ще отстрани дистанционно дефект в системата за подпомагане на шофирането на повече от 110 000 от своите популярни електрически автомобили SU7. Това заявиха компанията и регулаторните органи– няколко месеца след смъртоносен инцидент със същия модел електромобил, предаде АФП.
За какъв дефект става дума
Основният проблем в електромобилите Xiaomi SU7 е свързан със системата за подпомагане на шофирането (ADAS), която се оказва с недостатъчна ефективност при определени ситуации. Според китайския регулатор (State Administration for Market Regulation) именно модулът за управление по магистрали не разпознава достатъчно добре рискови обстоятелства на пътя. Това включва забавено или непълно разчитане на внезапни препятствия, неподходящо предупреждение към водача и неадекватна реакция при екстремни условия на движение.
На практика това означава, че ако водачът не реагира бързо и адекватно, системата не може да гарантира избягване на сблъсък. Проблемът е особено сериозен, защото създава фалшиво чувство за сигурност – шофьорът може да разчита прекалено на автоматизираната система и да не се намеси навреме.
Дефектът стана особено чувствителен след смъртоносния инцидент с SU7, при който трима студенти загинаха, докато колата е била в режим на подпомагане на шофирането. Случаят отвори и по-широк дебат за това как автомобилните компании рекламират своите системи – често наричани „автономни“, въпреки че реално са само асистиращи и изискват постоянен човешки контрол.
Китайските технологични компании и автомобилни производители инвестират милиарди долари в технологии за „умно шофиране“ – ново поле на битка в конкурентния вътрешен пазар на страната.
След катастрофата с Xiaomi SU7 в режим на подпомагане на шофирането, при която загинаха трима студенти, Пекин затегна правилата за безопасност. Случаят също породи тревога относно рекламата на автомобили като способни на автономно шофиране.
Затова Xiaomi обяви, че ще извърши дистанционен ъпдейт (over-the-air update) на над 110 000 автомобила SU7, произведени преди 30 август 2025 г. Подобни софтуерни корекции вече са стандартна практика в индустрията, но случаят подчерта колко деликатна е темата за безопасността при „умното шофиране“.


Коментари (0)