„През последните години се изговориха много полуистини и откровени лъжи по отношение на проектите в сферата на природния газ, но дойде един момент, в който всички тези неща трябва да се изяснят и да стане ясно пред обществото с какви отговорности и тежести се е натоварила България и „Булгартрансгаз“. Основният документ, който формира бъдещето на компанията след 2017 г., е прословутият меморандум, който подписа страната ни с „Газпром“. Независимо дали Теменужка Петкова го е подписала, или шефът на „Булгартрансгаз“, това е поемане на ангажимент, който е твърде голям за българските условия и мащаби. Става въпрос за практика, която е наложена от десетки години. Подписват се политически документи с икономически ангажименти, насочени към държавните компании“. Това заяви Христо Казандиев, експерт от „Български енергиен и минен форум“ пред ТВ+.
„Двама души знаят за съдържанието на документите – Теменужка Петкова и премиерът Бойко Борисов. Моята вътрешна информация е, че други нямат достъп до документа и той продължава да се пази в касата на енергийния министър. Поне такава е кулоарната информация. Такива документи са подписани с всички държави по трасето на Турски поток – Турция, България, Сърбия и Унгария. Това е първият документ, който очертава рамката, в която страната ни се е затворила с ангажименти към „Газпром“. С втория документ се дава финансово-икономически анализ. Той е изготвен от „Булгартрансгаз“ преди взимането на крайното инвестиционно решение, за да се види как така мениджмънтът на компанията е стигнал до такава колосална сума, при условие, че е добре известно какви са стойностите за изграждане на газопроводите в България. Това е много важно при приемането на референтната цена на проекта. Корупционната „възглавница“ е дадена там. Във финансово-икономическия анализ са приети базовите параметри на стойността на проекта“, коментира Казанджиев.
"Малко преди „Турски поток“ „Булгартрансгаз“ реализира друг проект, който е малък по мащаби, но част от „Турски поток“. В него цената на линеен километър беше 40-50% по-ниска от тази на „Балкански поток“. Ключов момент е да се разбере дали „Турски поток“ е част от хъб „Балкан“, или е класически стандартен газопровод, който само минава през България. Това, което подозирам е, че имаме твърде ангажиращи взаимоотношения с „Газпром“, като проектът изцяло ще се използва от Руска страна или от фирми, контролирани от Москва. Крайно време е да се каже каква истината за „Балкански поток“, защото България и „Булгартрансгаз“ затъна в дългова спирала, от която много трудно може да излезе. Ще следва увеличаване и на цената на транзита, и на парното“, каза още Христо Казанджиев.
„В комплекта от документи, който не сме виждали, ясно ще се покаже как „Булгаргаз“ купи целия проект за изграждането на „Южен поток“, в това число и земите, през които трябваше да мине газопроводът. „Балкански поток“ беше изграден на основата на документите за „Южен поток“. Ако хората наложат двете карти, ще видят, че трасетата съвпадат едно към едно“, категоричен е Христо Казанджиев. „Ролята на „Булгартрансгаз“ за внос на гориво е ограничена. „Булгаргаз“ има лостовете и трябва да проведе основните разговори за ползването на терминала за втечнен газ от Турция. При циментирането на ръководствата в държавните дружества, аз не съм убеден, че това може да се случи“, заяви Казанджиев.
Икономика
Христо Казанджиев: "Булгартрансгаз" реализира "Балкански поток" на 50% по-високи цени, компанията и страната ни затънаха в дъгова спирала
Христо Казанджиев
Още от Икономика
Биткойнът е на път да достигне равнище от 100 хиляди долара
Тази нощ криптовалутата се търгуваше за над 97 хиляди долара,
Morgan Stanley: Митата на Тръмп ще попречат на икономическия растеж на САЩ
"Много ясно е, че митата повишават инфлацията"
520 тона евробанкноти ще са в обращение в България след влизането в еврозоната
Количеството евромонети ще тежи 3600 тона