28 Декември, 2025

Бизнесът притеснен - промените в Гражданския кодекс ще гонят инвеститорите

Бизнесът притеснен - промените в Гражданския кодекс ще гонят инвеститорите

Промените в Гражданския процесуален кодекс (ГПК), които предвиждат допълнителни правомощия за прокуратурата, са антипазарна мярка, която ще се явява отблъскваща за инвеститорите. Това ще повлияе неблагоприятно върху бизнеса, инвестиционния климат, гражданския и търговски оборот, пише Econ.bg.

Това е становището на Българската стопанска камара (БСК) по отношение на законопроектът, който беше приет на първо четене от парламента в края на миналата седмица. Той предвижда държавното обвинение да може да спира частни сделки за 48 часа.

В своето официално съобщение от камарата посочват още, че не са ясни ефектите, които биха се постигнали, чрез реализирането на подобни изменения в ГПК. От БСК коментират, че не подкрепят тези предложения. Те припомнят, че според европейското законодателство участието на прокуратурата е ограничено до включването й в производства по наказателни дела.

"В сега действащия чл. 26 на ГПК е предвидено, че прокурорът може да участва в производството с права на страна в предвидените от закон случаи, а интересите на държавата се защитават от министъра на финансите и министъра на регионалното развитие”, се посочва в съобщението на БСК.

Според организацията допълнителните правомощия на държавното обвинение, които позволяват то да бъде страна при граждански дела, е опит са установяване на "контол върху контролните органи". Заедно с това в становището се допълва, че това е прецедент, с който се прехвърля отговорност от държавната администрация върху разследващите органи.

От БСК посочват, че в проектозакона за изменение на ГПК има някои съществени пропуски и неясноти. От организацията задават следните върпоси:

Какъв е фактическият състав, който трябва да е налице, за да се пристъпи към "спиране на финансова операция или сделка с имущество"? Кой и по какъв ред уведомява прокуратурата за наличието на "изключителни случаи"? Липсва дефиниция за "изключителни случаи".

Не е ясно какво е правното действие на "спирането" по отношение на страните по сделката и на третите лица (нотариуси, съдии по вписвания, кредитори, органи по приходите и пр.), както и при неизпълнение на "спирането".

Липсва легална дефиниция на понятието "спиране" на финансова операция или сделка с имущество: С какъв акт се извършва? Изисква ли се писмен акт? Подлежи ли на обжалване? Представлява ли административен акт? На кой етап "спирането" поражда действие - преди или след сключване на сделката? Какво е задължението на страните по сделката? От кой момент тече 48-часовият срок и какво се случва след изтичането му? Какви са санкциите при неправомерно "спиране" на сделки?

Липсват механизми за защита за страните по сделката за претърпените вреди и пропуснати ползи, в случай, че основанието за "спиране" на сделката отпадне и не се повдигнат обвинения.

Не е направен анализ за съответствие на законопроекта с правото за Европейския съюз и залегналите в него основни свободи на движение на хора, стоки, услуги и капитали .

Сподели:

Коментари (0)

Китай вече е третият по големина търговски партньор на РСМ

Китай вече е третият по големина търговски партньор на РСМ

Македонски продукти като вино, мрамор и трюфели печелят все по-голяма популярност на китайския пазар.

Златото счупи исторически рекорди – какво следва през 2026 г.?

Златото счупи исторически рекорди – какво следва през 2026 г.?

Цената на благородния метал се повиши с повече от две трети и общо 52 пъти обнови историческия си максимум

Среброто  за първи път надхвърли 75 долара за унция

Среброто  за първи път надхвърли 75 долара за унция

Златото също отбеляза рекордна стойност от 4,531,04 долара за унция