„Аз съм Чарли....
Когато преди 20 години пристигнах във Франция, също се смутих и дори бях отблъснат вътрешно от вулгарноста, липсата на нюанс и директността на френския хумор в списания, ТВ предавания и комикси. Стилистиката понякога е като от стените на училищни тоалетни, носеща бруталност на цинични вицове - безпощадна свобода без граници, биеща по папата, католиците, американците, всички местни партии и президенти, власти и религии. Никаква пощада към никого за нищо. С дъх на бясно левичарство. Но това е Френска традиция, културна особенност идваща от далеч назад и която, според мен, е здравословна. С времето го разбрах и днес, без да съм следял и купувал Чарли, съм Чарли!
Нормално е англосаксонските издания да замъгляват карикатурите на Чарли - те имат друг хумор, друга чувствителност, друга срамежливост- познавам ги и тях, и може би лично ги предпочитам...
Един от вече покойните автори на Чарли разказва, че е приканвал своите ислямски опоненти и те да рисуват, и те да критикуват в отговор. Не са отговаряли на това предложение и сега отговарят с куршуми......
Изпитал съм и знам зад каква власт, религия и житейско оправдание ще се скрие некадърноста и вътрешната низка безпомощност, за да зареди автомата и да остави и тя с нещо следа....в случая кървава.......Затова аз съм Чарли!“
Авторът пред едно от платната си
Тези вълнуващи редове написа до Faktor.bg известният български модернист Николай Панайотов, който повече от 20 години живее и твори във френската столица.
Без да е подозирал, Панайотов и творчеството му се оказват артистично и философски свързани със сюжета, предизвикал преди дни кървавата драма в парижкото издателство "Шарли ебдо".
От близо година големи оригинални рисунки на модерниста провокират минувачите в Париж. Те са разлепени по улиците на всевъзможни места и представляват така наречения street art. Идеята хрумва на колекционера Александър Калей, впечатлен от факта, че Николай Панайотов, между работата върху маслените платна, произвежда ежедневно в ателието си много впечатляващи рисунки, които говорят с интересна стилистика за случващото се край нас и се съчетават в общия контекст на цялата визуална наситеност, която предава характера на съвременния Париж.
Рисунки от цикъла "Парижки разпятия"
Решават да ги експонират в уличната среда, но не фото копия, а живи оригинали, което превръща идеята им в уникална. Рисунките са обединени в цикъла „Парижки разпятия“, а иронията в тях се преплита със знаковите символи – кръст, полумесец, трънния венец, пробождащите плътта пирони, фуражката, бухалката, която замества езика.
„Всяка събота и неделя Александър разлепва мои рисунки и ги вгражда във живата градска среда на Париж. Така са представени вече над 500 творби от цикъла, но едва сега, след драмата в "Шарли ебдо" осъзнах, че са били едно предусещане за това, което се нагнетяваше невидимо във въздуха на Франция, казва пред Faktor.bg модернистът.
Александър Калейн проследява уличния живот на творбите и с учудване констатира, че дори и месец след залепването им са запазени, а върху тях не се наслагват нови плакати или афиши, докато вятърът и дъждът не ги унищожат.
Вижте част от впечатляващия цикъл с улични рисунки на Николай Панайотов:
https://www.facebook.com/nicolai.panayotov/media_set?set=a.10205073187767895&type=1&pnref=story
Още от Арт Фактор
В Италия откриха раннохристиянска базилика
Археолозите твърдят, че това откритие вероятно демонстрира по-мащабна византийска строителна програма
С академично тържество СУ „Св. Климент Охридски“ ще отбележи патронния си празник
В 11.00 часа Академичният съвет на Софийския университет начело с ректора проф. Георги Вълчев ще поднесе венец пред паметника на св. Климент Охридски
Почина бащата на българския експериментален театър Николай Георгиев
"Изследователят на непознатото, мисионерът, Човекът, Будителят в истинския смисъл на думата"