23 Декември, 2025

​Драмата на яснотата

​Драмата на яснотата

„Не само Англия – и всеки англичанин е остров.”

Новалис, „Откъси”

Димитър Бочев, специално за Faktor.bg

Кой какво печели и кой какво губи от дистанцирането на Великобритания от Европейската общност и сепаратистките тенденции, които това разединяване вещае? Отговорът би трябвало да е прост и видим: не печели никой, а губят всички – не на последно място и самата Великобритания. Казвам „би трябвало” с горчивото съзнание, че не е така. Така е само в моите очи и в очите на моите съмишленици – всички онези, които гледат на ЕС като на общочовешко благо, като на овеществяване на старата мечта за единение на народите – онова единение, за което преди век и половина Любен Каравелов заяви, че е смърт за тираните. След като най-колосалните злодеяния в съдбата на цивилизацията ни, пламнали през размирния минал век, са продукт на националистични страсти и пристрастия, по силата на формалната логика изходът би трябвало да се търси в денационализирането и интернационализирането на световната общност, а Европейският съюз е несъмнено стъпка в тази градивна посока. Защо обаче, след като всичко е толкова просто и ясно на теория, се оказва така преплетено и сложно, така трудно осъществимо на практика? Защото, както установи още към средата на прокобния ХХ в. във „Ван Гог” гениалният Николай Кънчев, „оплетени сме в повече конци, отколкото се вижда”. Казаното е казано за личности и сложните взаимоотношения, в които те са въвлечени, но то важи не по-малко и за държавите. Невидимият човек е по-реален, по-действителен, по-автентичен от видимия, неговите невидими мотиви детерминират и интимното, и гражданското му поведение в по-голяма степен от видимите. И ако с личностите е така, така е и с народите. Да видим, да се опитаме дума по дума за надзърнем в невидимото…

Ако се съгласим, че един от най-могъщите двигатели на болшевизма е великоруският шовинизъм, че комунистическата идеология воглаве с равенството, братството и свободите, които тържествено обеща, не е нищо друго, освен средство за налагане на световното господство на Кремъл, нещата кое-що ще се поизяснят. Ако добавим към картината световния принос на най-преданите ученици на болшевиките – националсоциалистите (неслучайно още в зората на кариерата си техният идеолог Гьобелс с ръка на сърцето отчете: „Аз съм германски болшевик!”), нещата ще се изяснят още повече. Защото като братята си болшевики и нацистите копнееха за световно господство, което започна не с топовни гърмежи (гърмежите дойдоха впоследствие), а с идеологическата доктрина за расовото превъзходство на синеоките рицари. И ако двете доктрини – комунистическата и нацистката – се сблъскаха на живот и смърт, то е не защото бяха изконни врагове, а защото бяха изконни приятели, еднородни по дух и плът, социални и идейни родственици. Вълчите апетити на нацисти и комунисти бяха еднакво ненаситни и еднакво адресирани към съседни и далечни страни и народи. Агресията с други думи бе обща, а светът беше един. Всеки искаше този свят еднолично за себе си, никой не бе готов да го дели и споделя орташки с другия – оттук и Втората световна (а не както свикнахме да я наричаме по съветски образец Отечествена) война. Така довчерашните братя по оръжие изневиделица се оказаха врагове по оръжие и ако не беше задокеанската намеса, двубоят им щеше да изпепели цялата европейска цивилизация.

След като кафявата чума бе сразена, великите сили тръгнаха да прекрояват Европа и света. Доколкото обаче в начинанието наред с великите демокрации участваше и една велика и настъпваща от изток диктатура, 

потърпевши от целия кроеж се оказахме ние, източноевропейците

Наблюдавайки как в Ялта и Техеран великите сили си плетат кошницата, жертвайки с лека ръка цели народи като нашия, Солженицин обяснява защо съжалява за победата във Втората световна война. Не, не от любов към нацизма – ни най-малко. Просто с острия си политически нюх писателят стигна до извода, че от военна победа се нуждаят само императорите – народите се нуждаят от поражение. Поражението на деспотичните империи е надежда за демократичните пориви на техните народи. Солженицин привежда редица исторически примери как военни победи са водели през вековете до заздравяване на цели империи и укрепване на деспотичната им мощ, а техните поражения – до демократизиране. С края на Втората световна война на европейска земя се случва първото: един ужасен тоталитаризъм бе разгромен, но победи друг, не по-малко ужасен. Крайната равносметка се оказа депремираща: след войната поробените народи в Стария континент се оказаха повече, по-безпощадно и по-дългосрочно поробени, отколкото преди войната. Победата във Втората световна война бе победа в крайна сметка на робството – не на свободата. А че това робство бе официално препоръчано като грижа за човека, свидетелства само за наглостта и лицемерието на партийната идеологическа пропаганда. Казаното важи безусловно и за нашия народ. Довоенна и военна България не е, разбира се, образец за демократичност, но е истински благодат в сравнение с онези издевателства, които заляха страната ни след червеноармейската агресия. Този кървав исторически дар ние, българите, както между впрочем и останалите източноевропейски държави, дължим не само на безскрупулността на съветския тоталитаризъм, а и на готовността, с която великите световни демокрации ни пожертваха в името на собствените си интереси. Ако в качеството си на победителки тези демокрации бяха наложили регламента в цяла следвоенна Европа да се проведат свободни избори, в които отделните европейски народи сами да решат собствените си съдби, и полувековната Студена война щеше да бъде избягната, и нашата, българската участ щеше да бъде по-различна, по-различна щеше да бъде и цяла Европа, по-различен, по-справедлив, по-хуманен и благороден щеше да бъде съответно и светът. Не, не крача след миражи – това беше напълно постижимо. А ако не беше постигнато, то е не защото източноевропейските народи не го пожелаха, а защото нямаха възможността да го осъществят със собствени сили във вледеняващата сянка на Москва, а малодушието на великите сили бе 

оползотворено и осребрено подобаващо от кремълските злодеи

Но да се върнем към началните размисли за ролята на национализма и интернационализма в съдба на следвоенна Европа. Стъпил върху нейните руини, един от архитектите й – Чърчил – увери, че бъдещите империи ще бъдат империи на духа. Но не стана, съвсем не стана така. Не благородството на духа – смъртоносната заплаха на оръжията за масово поразяване диктуваха следвоенния сценарий. Кажи речи пет десетилетия наред духът беше стъпкан от стъпилия, както пише Оруел, върху човешко лице солдатски ботуш, а насилието над духа господстваше над половин Европа. Господстваше грубата сила, саморазправата с всяко свободомислие, господстваше терорът над личността в името на злокобни идеологизирани мистификации. Докато Източна Европа се давеше в блатото на тоталитаризма, Западът пое по другия, по градивния, по конструктивния път – пътят на националния нихилизъм, на денационализацията, на общоевропейското единство. Доколкото неукротими националистични експанзии възпламениха през миналия век двете най-кръвопролитни войни в историята на цялото човечество, интернационализирането на нациите бе единствената сигурна превенция срещу нови кошмари. Вярно е, че без немския език и немската култура нямаше да го има Фауст, а без руския – Митя Карамазов, но жителите на Стария континент предпочитаха да живеят без тези съкровища на световната класика, но и без пожарищата на Дахау и без ледниците на Архипелаг ГУЛ-аг. А трети път нямаше, друг, по-плодотворен избор историята не ни предоставяше. Така се роди идеята за обединена Европа, така се роди и практиката на това обединение. Здравият разум надделя над примитивизма на националистичните страсти. Или поне така си мислехме довчера, докато Великобритания изведнъж напусна скъпоценната ни

надежда за общоевропейско бъдеще

А не може ли, не би ли могло това ведро бъдеще да се състои и без Великобритания? Въпросът ес повишена трудност. Толкова повишена, че дори експертите нямат единодушен отговор. Англия е петата икономическа сила в света и втората – в Европа, обезпечаваща цели 11% от бюджета на ЕС. Ударът след нейното отцепване бе така разтърсващ, че се чуха гласове за оставка на цялата Европейска комисия и радикално реформиране, преструктуриране на ЕС. Заговори се също за обособяване на два центъра на Съюза: германо-френски, който автоматично включва и Австрия (т. н. каролинско ядро), и централно-източноевропейски за бедни роднини като нас. Това на практика значи децентрализиране на институцията, а всяко децентрализиране обслужва сепаратистките тенденции, националистичните каузи, които са принципно противопоставени на интеграционния процес. Не бива да забравяме, че разпадането на далеч по-могъщата и монолитна Римска империя започна с подобно децентрализиране, с разделянето на империята на Източна и Западна. Вярно е, че никоя история не се повтаря в детайлите си, но вярно е също, че всяка история се повтаря в принципите си. Така че основанията за безпокойство са налице. Колкото и парадоксално да прозвучи обаче, струва ми се, че са налице и основанията за нови надежди. Те тръгват от обстоятелството, че от векове и хилядолетия, от началото на европейската цивилизация още Англия винаги е била остров – не само географски, а и културно-политически, остров и психологически, остров като национален манталитет, често противопоставен на континенталния. И като пълноправния член на ЕС, който довчера беше, Великобритания се е себеразбирала не като неделима естествена част от Европа, а само като неин придатък. Или, доколкото векове наред националното й самочувствие на световна колониална сила е било доминиращо, разбирала е по-скоро Европа като свой придатък. Вярно е, че колониални империи в геополитическия смисъл вече няма, вярно е, че съвременният империализъм е явление по-скоро духовно и икономическо, но вярно е също, че имперското самочувствие, имперското съзнание, унаследеният манталитет на велика, на най-великата световна сила остават – националната психиката е по-дълголетна от националната конюнктура. Тъкмо затова Англия никога не е била пълноценен европейски партньор – била е такъв само донякъде. А донякъде – Великобритания: себесъща, самозадоволяваща се, себепринадлежаща си икономика и култура. И още нещо: Главен двигател на интеграционния процес бяха тъкмо държавите, които пострадаха най-жестоко от двете световни войни – Германия и Франция. Не на последно място поради островната си национална съдба Англия не бе между тези държави. Именно защото кървавите уроци на новата история не се стовариха върху Англия с безпощадността, с която удариха една Германия, да речем, и решимостта на Лондон да се впише в обединена Европа не бе така непоклатима. И най-накрая: Повече от всяка друга европейска държава днешна Англия може да разчита на задокеанските си приятели. В разгара и на горещата, и на Студената война, и след нея Англия е подкрепяла политически Америка много по-непоколебимо от останала Западна Европа и е била съответно по-непоколебимо подкрепяна от САЩ. А с такъв могъщ и предан партньор до рамото 

и най-тежкият път се върви по-леко

Ето как дума по дума сглобихме кое-що отстъплението на Великобритания от общоевропейската кауза. Преди да преминем към заключителните обобщения, които са противоречиви и амбивалентни като целия процес, ще отбележа, че формалнологически събитията, които коментираме, могат да ни доведат до два противоположни, изключващи се взаимно извода. Първият гласи: След като една от най-могъщите държави в света напусна начинанието, значи то не струва – време е и ние да я последваме. По моему това е деструктивният път, пътят обратно към националната самоизолираност, която ще ни стегне отново в старите ни държавни граници и ще ни направи уязвими за дебнещия от север империализъм, пътят към средновековната раздробеност и провинциализма, който противоречи на глобалистичния дух на времената ни и който закономерно ще се превърне в перманентен източник и обект на етнически егоцентризъм, на дискриминация, локални вражди и конфликти. Има и друга, конструктивна, ориентирана към бъдещето логика: Европейския отговор на антиевропейското поведение на Великобритания трябва да потърсим в заздравяване на съюза между отделните континентални народи, в още по-монолитно единение между тях, в превъзмогване на отживелия времето си национализъм в името на интернационалното, на общочовешкото, на християнското начало. Единствен градивен изход според мен е пълната федерализация, разширяването на ЕС до Общоевропейски съединени щати. Като водещ в това отношение може да ни послужи примерът на САЩ, мисленето на чиито етнически така разнородни и разноезични народи преди цели векове беше по-модерно, по-мащабно, по-ефективно и по-интегриращо от нашето днес. Защото при цялата празнина, която британският сепаратизъм остави в общоевропейския организъм, след всички изживени огорчения има, проблясва и искрица надежда в бъдещия ни път на европейци. И тази надежда се съдържа в несигурността, в половинчатостта, в колебливостта, с която Великобритания членуваше в ЕС, когато членуваше, и в колебливостта, с която напусна Европа. Едната колебливост е равнозначна на другата – една и съща, една обща колебливост е. Но и колебливостта може да се окаже извор на надежда. Както вече казах, Англия никога не е била сигурен европейски партньор. А в днешните несигурни времена е за предпочитане без един нерешителен, разколебан спътник, отколкото с него. При държавите е като при хората – превърнеш ли несигурността и разколебаността в житейски спътник, житейският ти път става обречен. Пък и колкото и могъща да е островната икономика, Европа е необходима на Англия повече, отколкото Англия – на Европа. Когато по стечение на обстоятелствата тези две необходимости се сблъскат, колкото и драматичен да е, сблъсъкът води до яснота. А яснотата е съзидетелен, благотворен попътен фактор…

Сподели:

Коментари (0)

Кремъл с нова хибридна агресия срещу България - всяване на страх и тревога, разделение в обществото

Кремъл с нова хибридна агресия срещу България - всяване на страх и тревога, разделение в обществото

Руските действия целят най-малкото предотвратяване на управленски решения и действия, които са в ущърб на дългосрочните руски интереси в страната и в региона, особено що се отнася до енергетиката и развитието на стратегическото ни партньорство със САЩ

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

"Да продаде Украйна" на Путин – не просто гаф на Тръмп, а дипломация в криза 

Тръмп се опитва да "отмени" целия напредък на дипломацията от последните няколкостотин години, връщайки се към споразуменията, основани на лични пазарлъци, към „частната дипломация“

САЩ са пред голяма опасност...

САЩ са пред голяма опасност...

Тръмп е всичкото онова, което САЩ някога не бяха и срещу което САЩ се бореха с всички възможни средства...