5 Декември, 2025

Пет аргумента защо България трябва да оказва военна помощ на Украйна

Пет аргумента защо България трябва да оказва военна помощ на Украйна

Хибридните внушения и пропаганда от русофили и путинофили са в полза на Кремъл

Михаил Найденов, експерт по национална сигурност

Един от основните инструменти на руската подривна дейност против държавата и обществото ни е дезинформацията. За да повлияе на вземането на решения на държавно стратегическо ниво на управление, чрез своите местни политически проксита и агенти за влияние Кремъл се опитва да прокарва манипулативни внушения. "Въвличането във война" е основният хибриден наратив, с който се цели България да не оказва военна помощ на Украйна и по този начин да остане изолирана, заедно с Унгария на Виктор Орбан, от своите съюзници в НАТО и останалите страни от ЕС. Следователно, този хибриден наратив е удар и против европейския път на България.

С цел противодействие на руската хибридна агресия против България, необходимо е да бъдат изяснени следните основни положения относно предоставянето на военна помощ на Украйна. 

Първо,

оказването на военна помощ на Украйна е в интерес на укрепването на сигурността на държавата и на нашите съюзници, тъй като това е начинът за ускоряване на постигането на победа за Украйна, обезсилването и сдържането на агресора и следователно – по-бързото постигане на условия за мир. Победата на Украйна е условие за създаване на „благоприятната и предвидима среда на сигурност“, което е наш основен интерес, формулиран в Актуализираната стратегия за национална сигурност[i]. Следователно, с военната помощ за Украйна България работи за реализацията на своя най-висш стратегически документ.
В случай, че се допусне агресорът да победи, тогава Кремъл ще продължи с реваншисткия си дневен ред и следващата цел на неговата агресия е логично да се очаква да бъдат Молдова, Грузия и дори страни-членки на НАТО. При нападение над съюзник от НАТО България ще изпълнява задълженията си по силата на чл. 5 от Северноатлантическия договор. Това вече е ситуация, в която българските въоръжени сили могат да бъдат изправени пред сблъсък с агресора, който по този начин влиза във война против целия Алианс. В тази връзка, това е реална ситуация, която може да вкара България във война. Не оказването на военна помощ на Украйна сега ни въвлича във война, а допускането на руска победа може да доведе до този крайно негативен сценарий.

При победа на агресора, руската хибридна война против България ще придобие още по-голяма интензивност, в контекста на стратегическото „настъпление“ (невоенно по характера си към момента) на Кремъл към Югоизточна Европа и укрепването на руските позиции по оста Белград-Баня Лука. Крайно обезпокоително е изграждането на т.нар. Руско-сръбски хуманитарен център в Ниш, който осигурява условия за действие на руските разузнавателни служби. 
В по-широк контекст, при победа на Русия стратегическият военен баланс в Черно море, който вече е силно нарушен в полза на Москва, ще бъде още по-неблагоприятен за България и съюзниците ни. 

Не на последно място, победата на Украйна е наложителна, за да не се допусне българската общност в тази страна да живеев условията на руска окупация 
 и/или проруски марионетен режим, с всичките негативни последици за бъдещото развитие и просперитет. Същото се отнася и за българите в Молдова, чието европейско бъдеще е в наш интерес. 

Предвид гореизложеното, победата на Украйна е наш стратегически интерес, за който трябва да допринасяме активно. Противното означава да допуснем подкопаване на собствената си сигурност и национални интереси.

Второ,

 оказването на военна помощ на Украйна не следва да бъде еднократен акт, а процес, който отваря допълнителни възможности за превъоръжаване. С изпълнението на решението на Народното събрание от 09.12. 2022 г. България далеч не следва да е приключила със своята подкрепа за Украйна в това направление. Това е само първата стъпка, която сме предприели. 
Възприетата досега процедура е тромава, изисква решение на парламента, ратифициране със закон и обнародване на сключен международен договор. Най-неблагоприятното е, че процедурата засяга фактора време и оттам своевременността на пристигането на военната помощ в хода на бойните действия. Процедурата може и да дава правна сигурност на вземащите решения представители на изпълнителната власт, но това не значи, че тя е единствената законосъобразна опция. Това е излишно презастраховане, което има като резултат протакане и забавяне на процесите на доставка на необходимо и използваемо въоръжение и техника за украинските въоръжени сили. Това, от своя страна, се плаща с удължаване на руската агресия, а също и с авторитета на България сред съюзниците и партньорите ни.
Следва да се търсят занапред правни възможности оказването на военна помощ за Украйна да става по по-лека и ускорена процедура – само с решение на Министерския съвет, който може да взема подобни легитимни решения. Или, ако по някаква причина продължи да се следва тежкият модел на вземане на отделни решения на Народното събрание с последващи ратификации, трябва да се търсят възможности правителството да бъде упълномощено със свои последващи решения да допълва пакета на вече гласуваната военна помощ. В този контекст, вече има благоприятно решение[ii] на Конституционния съд, което дава възможности на законодателната и изпълнителната власт да работят за реализацията на българския стратегически интерес на сигурността и за изграждане на отбранителните способности на българските въоръжени сили.

Трето, 

чрез оказването на военна помощ за Украйна България единствено и само може да подпомогне (допълни) своето превъоръжаване и модернизация, но това далеч не е достатъчно за тяхното пълно реализиране. Сама по себе си тази опция няма да реши въпроса с модернизацията, но тя може да окаже ценна подкрепа на системните усилия за превъоръжаване. Затова тя не трябва да бъде пропускана. Особено в условията на ограничени средства за отбрана и остра необходимост от бързо технологично превъоръжаване на всички видове въоръжени сили, България трябва да се възползва и от тази допълнителна възможност. В това отношение Словакия вече го прави с обещаващ напредък и дава пример на все още колебаещи се съюзници. Със своя пример Словакия сега се утвърждава като лидер на Източния фланг на НАТО.


Четвърто, 

получаването на въоръжение и техника, финансова подкрепа от наши съюзници и заместващи способности, в замяна на изпращането на военна помощ за Украйна, е възможност, която е ограничена във времето. Колкото повече то напредва, толкова повече възможностите се изчерпват. С преминаването на Украйна към западни образци въоръжение и техника интересът към нашите стари съветски системи, които, така или иначе, ще бъдат снети от въоръжение, прогресивно ще намалява. Следователно, тези унаследени платформи следва да бъдат реализирани, докато стойността им е най-висока и докато към тях съществува проявен интерес. Освен това така се спират и разходите по тяхното поддържане и използване, които следва да бъдат пренасочени към изграждането на нови способности. За целта те може да бъдат пренасочени към инвестиционен механизъм в помощ на превъоръжаването.


Пето,

 осуетяването на възможността България да изпрати оръжие на Украйна е в интерес на Кремъл. Това е приоритетна цел на руската хибридна атака, реализирана чрез всички възможни средства и методи, с които Москва разполага в България. Основният руски хибриден удар е насочен към процеса на вземане на решения на държавно стратегическо ниво, в контекста на интензивна дезинформационна кампания за манипулиране на общественото мнение. Затова институциите трябва да бъдат готови да действат решително в защита на националния интерес.
Руският интерес е Украйна да не получава оръжие, което да може да използва срещу нея във войната и така да се създадат условия за постигане на военна победа за Москва. От гледна точка на стратегическия интерес на Кремъл, страната ни следва да функционира само като формален съюзник в Алианса, без да дава реален принос за колективната отбрана, както и да има слаби въоръжени сили, използващи оперативно несъвместима и остаряла съветска техника. Ако България не предоставя военна помощ на Украйна, Кремъл постига тези две цели едновременно. Това е удар и по европейския път на страната ни и цивилизационния избор на нашето общество. 


Сподели:

Коментари (0)

Лицата на терора: различните форми на насилие лице в лице

Лицата на терора: различните форми на насилие лице в лице

Медии и новите предизвикателства пред обществото – как да се противопоставим, борбата с тероризма започва с разбирането му

Доклад на европейска разузнавателна служба разкрива шокираща история зад мирния план на Тръмп за Украйна

Доклад на европейска разузнавателна служба разкрива шокираща история зад мирния план на Тръмп за Украйна

Документът описва подробно тайните търговски и икономически планове, които администрацията на Тръмп разработва с Русия, включително съвместен добив на редкоземни метали в Арктика

Европа мисли за немислимото: Отмъщение срещу Русия

Европа мисли за немислимото: Отмъщение срещу Русия

Държавите обмислят съвместни настъпателни кибероперации и изненадващи военни учения, докато Москва засилва кампанията си за дестабилизиране на съюзниците от НАТО