17 Февруари, 2025

За „човешкото лице“ на Държавна сигурност или как се облагородява тоталитарен режим

За „човешкото лице“ на Държавна сигурност или как се облагородява тоталитарен режим

Екатерина Бончева

Спорният прочит на Пламен Петров - „Изкуство и власт в България през 70-те години на 20 век“

Екатерина Бончева

727 страници амбициозно съдържание, включващо различни посоки на темата „Изкуство и власт в България през 70-те години на 20 век“, 1 769 разнообразни цитирани източници, 5 приложения, луксозно издание с твърди корици на университетското издателств „Св. Климент Охридски“, цена 30 лв.
 Така изглежда докторската дисертация на Пламен В. Петров, с научен ръководител проф. д-р Е. Калинова, рецензенти проф. д-р Искра Баева и доц. д-р Румяна Маринова-Хрисиди.

Втора част

Впрочем похватът на автора Петров да елиминира всички факти и данни които не съвпадат с неговите умозаключения и всички репресии да се представят като „частни случаи“ личи ясно и в разсъжденията му за това, била ли е или не 

Държавна сигурност политическа полиция

Нямало дефиниция за структурата и дейността на политическата полиция, въз основа, на която да се разглежда дейността и като такава, твърди Петров отново оспорвайки монографията на М. Методиев, защото видите ли той удобно не давал определение за това. Ще припомня, че определението отдавна е дадено в Oxford English Dictionary  и то гласи: „a police force that secretly collects information about people who oppose the government and tries to make such opposition weaker, often using illegal and violent methods“ и напълно покрива образа на ДС. 
Това доказват и автентичните документи /61 бр./ в сборникът „ДС –политическа полиция“, изд. Комисията по досиетата, 2011 г. съвместно с Исторически факултет на Софийски университет „Св. Климент Охридски“. Те дават и представа за размаха на политическите преследвания единствено по политически причини. Преди интернет и глобалните комуникации именно мрежата от секретни сътрудници осигурява на службите контрол върху всичко, което се случва в държавата, включително и върху мислите и настроенията, които не излизат на повърхността.

Стъкмистиката на фактите води авторът Петров до заключението, че „... мисленето на Държавна сигурност като политическа полиция поне по отношение на разглеждания от нас период /кои сте вие?-бел.моя/,ако не напълно неоснователно, то  е поне непълно и повърхностно, защото не държи сметка за реално дисидентско тяло, така и за отдавна обезкървената опозиция в страната“.  /стр. 244/.

Шесто - малкият съветски брат

И тук авторът се позовава повече на разказите на служители на ДС, отколкото на автентичните документи. Като например този на Петър Стоянов, най-дългогодишния шеф на Шесто, според когото „... то/Шесто-бел.моя/ има изключително важна роля в управлението на културата през разглеждания период между  1967-1981 ...“/стр. 248/. 
За работата на Шесто ни казва авторът било писано много, но това били според Петров „по-скоро лични разкази“/стр. 249/, които се разгръщали между две полярни оценки за структурата като“ ключова за националната сигурност“ и за „мракобесническата и роля като тайна полиция“. В неговата претендираща за академичност докторска дисертация обаче няма цитиран нито един източник, например архивен документ или разказ на хора, чиято житейска съдба и професионална кариера е била съсипана от политическата полиция. В служебните документи на ДС не фигурира понятието “ национална сигурност“. В клетвения лист подписван от  щатните  служители вричането е във „вярност и любов към Партията и СССР“. 

Що за безсрамие? 

След Пражката пролет съветското КГБ създава ново Пето управление, което да следи и смазва несъгласието с режима във всичките му форми. И България не закъснява – на 18 11.1967 г. се ражда Шесто като умалено копие на Пето. Шесто управление, чиято задача е същата като спусната от съветските другари - то трябва да плаши, контролира и смазва несъгласните с режима. А в по-късните години да контролира и лица от висшите етажи на властта. В отчетния доклад на Шесто от 70-те години се подчертава със задоволство, че „в борбата с идеологическата диверсия, особено ползотворна роля играе разширяващото се всестранно сътрудничество с ПЕТО управление на КГБ, по-пълното ползване на техния богат опит и оказваната ни неоценима помощ“.

plamen_petrov.jpg

Тази неоценима помощ включва и „остри мероприятия“, според речника на ДС, което всъщност са покушения, отвличания и убийства. Убийството на писателя Георги Марков на 7 септември 1978 г., опитите за покушения срещу Петър Увалиев, Владо Костов и философа Асен Игнатов, слава богу неуспешни. За автора Петров всичко това влиза в графата „частни случаи“, с нищо не накърняващи “ триумфиращата либерализация през посочения период“. За срам на автора Петров той споменава Георги Марков 2 пъти под черта, от които едното позоваване е погрешно, а „Задочните репортажи“, са цитирани с откъс за Георги Димитров-Гошкин /стр. 122/. 
Размахът на Шесто през последващите години показва и броят на творците и “обектите“, заведени на „отчет“ т.е. следени, контролирани и репресирани. Само през 1970 година това са 814 творци и 11 “обекти“, сред които различните творчески съюзи, книгоиздателското обединение, БАН, държавните медии ...

Разбира се това няма как да бъде разбрано дори и от такива „специалисти“ като П. Петров, който създава напълно измислени образи, манипулирайки съзнателно или не партийни и служебни документи от различни архиви и цитирайки единствено лични разкази на заинтересованите лица. Разбирай щатни служители и агенти на ДС.

Скандалните умозаключения, че от поредицата дела за оперативна проверка като „Опонент“, “Палячо“, “Рижавия“ и др.“...е придобита полезна оперативна информация, част от която чрез ръководството на Министерството на вътрешните работи е предадена на ЦК на БКП“ или че“... делото за оперативна проверка „Лешник“ е приключило успешно чрез профилактика на обекта и 15 негови връзки.../стр. 260/ са отново взети назаем от издания на оперативни работници в ДС /Бончо Асенов,Емил Пенчев/стр. 260-261/.

Казвам скандални, защото авторът Петров приема едно към едно езика и лексиката на ДС, а оттук и нейните тези. И ако 90-те езикът и лексиката на ДС бяха познати само вътре в системата и  понятия като “профилактика”, ”агентурно обезпечаване”, ”остри мероприятия”, ”придобиване” и т.н. не говореха нищо на публиката, днес всеки, който сериозно се занимава с проблема, знае, че зад този дървен, бюрократичен език се крият зловещи действия.
Авторът Петров, обаче безкритично чете и цитира архиви и предпочита  да се довери на ДС и изпълнените с ефимизми служебни документи. Приложените напълно излишно два указа-единият от 58-ма, явно трябва да потвърдят неговата основна идея - режимът се е хуманизирал, а ДС е скъсала пъпната си връзка с партията. Защото видите ли, във втория Указ № 1670 дори не се споменава ръководната и роля.

Затова пък Държавна сигурност /която работи без закон - бел.моя/ “била длъжна да спазва законите и носела отговорност за  погазването им, обезпечавала сигурността, водела борба за разкриване на престъпната дейност и предпазвала  гражданите от въвличането им в противодържавни дела…“  ...пише в тях.

Разбира се, нито дума или цитиран документ от автора Петров за директните и индиректни жертви. Те само биха разводнили неговата теза.

Властта опрощава своята интелигенция

В епохалния труд на П. Петров на “художественотворческата” интелигенция и взаимоотношенията и с властта са отредени и допълнително 6 и 1/2 страници. Сред водопада от думи се опитвам да намеря отправната точка, на авторовата теза, че през 70-те Държавна сигурност била “машина за натрупване на знания”… /стр. 555/, а посегателствата върху произведения на изкуството, разпра с техни създатели, цензура, репресии… реално това са частни случаи…” /стр. 548/. А също така, че в  това десетилетие ДС не можела да се справи с процеса на децентрализация на културния живот…”. Защото не малък  принос за това несправяне на ченгетата била “усложнената ситуация на явлението, което най-общо наричаме културно отваряне на България към, света който се свързва с все по големия обем на внос и износ на културна продукция…”/стр. 549/.

Отказвам се да затруднявам читателя с напълно излишните и откъслечни цифрови данни, кой знае защо от 73-та, например за агенти и осведомители, впрегнати да се справят с художественотворческата интелигенция. Никакви аргументи за цитираната година. С какво тя е по различна по отношение действията на ДС от примерно 72-ра или 71-ва? Авторът Петров цопва една дата и това явно му е достатъчно. Стъкмистиката  продължава творчески като “сред имената на явните критици са Йордан Василев, Константин Павлов /авторът явно е забравил, че страници преди това го е определил като „уж дисидентски настроен“/, Валери  Петров, Марко Ганчев, Христо Ганев, Гочо Гочев и др.”/стр.552/, към които обаче властта е блага и опрощаваща: ” И тук въпреки подривната им дейност, властта ще се отнесе опрощаващо със своята интелигенция, ще се опита да забрави спомените за възникналите в началото на 70-те години напрежения и ще продължи да издава книгите на завърналите се лоното на родните политически доктрини/ тя не беше ли само една?- бел.моя/писатели”. 

Съшита с откъси от документи и от архива на Комисията по досиетата, които с езика на Държавна сигурност обясняват намесата си в творческия свят, частта посветена и на тази тема е обида за сериозните изследователи и манипулация на историческите факти.

Защото освен книгите на автори като Цветан Тодоров, Иван Еленков, Ивайло Знеполски, Пламен Дойнов, Момчил Методиев, Вили Лилков, Михаил Груев, Михаил Неделчев, Христо Христов, Мария Дерменджиева  и др., /някои от които посечени от перото на автора Петров/ има и достатъчно открити и публикувани оригинални документи от различни архиви. Като сборниците “ДС и българската интелигенция”,изд.,2015 г.,”ДС и българското музикално изкуство”,изд.2016 г.,”ДС и 9 световен младежки фестивал 1968 г.”, изд.2016 г. от документалната поредица ИЗ АРХИВИТЕ НА ДС издавани и публично представени от Комисията по досиета. Само в тях са включени общо 428 оригинални документи, напълно оборващи псевдо историческите умозаключения на П. Петров.

В турската махала цъфнаха теменужки…

През година от посоченото десетилетие с разширени авторски граници, колега от БНР в репортаж от Пловдив по повод Цветница произнася в ефир фразата: ”… А в турската махала цъфнаха теменужки”. Веднага е свален от ефир, административно наказан и както се казваше тогава-отрязаха му главата.
Скелетът на“ свободното слово“ разработен в главата МЕДИИТЕ, авторът вижда в трите конгреса на българската култура от 1967, 1972 и 1973 година и илюстрира с изказвания на Павел Матев и на главния медиен идеолог и главен редактор на в. Работническо дело Георги Боков, които поздравяват, но и „смело“ критикуват културната политика на партията. Чиято алфа и омега е Людмила Живкова, цитирана от Петров...59 пъти.
Павел Матев например изтъква, че соцпечата, радиото и телевизията са влезли убедително в живота на хората и „са завоювали признанието на най-масово и мощно идеологическо средство... за социалистическото израстване на трудовите хора, за разясняване политиката на Партията и правителството. Словото на българската журналистика е укрепнал“ /стр. 359/.
Властта обаче „осъзнава“ и грешките си. Матев не е доволен от публицистиката, която е с „неосъществена проблематика, с преднамерена поза... а вникнеш ли вътре-безплодие /стр. 539/.           Филип Боков е и доволен, че “журналистиката у нас продължава да се развива и възмъжава, да се утвърждава като много важна идеологическа сила... изпитания  път в служба на партията, народа и социализма“, но и „взискателен“ с клиширани  указания “... да се утвърдят методите за провеждане на обществената критика“ /стр. 540/. Изпъстрения със шаблони текст, трябва да ни покаже, че“... е поет нов курс на развитието на българската култура въобще-демократизацията и последващата от това свобода на словото“  /стр.540/.

Защото:

„Духът е изпуснат и вече са се родили медийни полета, в които може да бъде чут и гласа на инакомислещата част на художественотворческата интелигенция“ /стр. 541/. 
Като пример за такова свободно медийно поле авторът дава “... отворените телефони на предаването „Разговор с вас“, от който звучи гласът на хората“ /стр. 542/. Предаване, действително много популярно по онова време. Популярно, но и по социалистически контролирано. Не и според Петров, защото както твърди властта  имала „неблагоразумието“ да даде  микрофона в ръцете на Божана Димитрова и Веселин Димитров, на Еди Емирян и Дора Христова /стр. 542/ „.
Властта обаче добре си е направила сметката. Част от водещите са сътрудници на ДС, явно доказали и доказващи верността си през годините.
Но да се върнем към свободата, която е така безпределна, че „...в паузите се редуват оперна и народна музика, класика и романтика, джаз, Дико –Илиевите хора, Битълс, Ролинг Стоунс“/стр. 542/! пише Петров.
Дали са звучали по онова време Битълс по държавното радио индиректно говори документ включен в сборника „ДС и 9-ти световен младежки фестивал“, Комисия по досиетата ,2016. Слухът, че изключително популярните Битълси имали намерение да дойдат в България хвърля в такава паника властта, че тя издава Постановление 225/14 май 19687 г., в което възлага на Националния фестивален щаб с началник Григор Шопов, зам. министър, ресор ДС, ...да намери форми и отклони искането им. 
Дали по това време, в зенита на своята слава, Битълсите изобщо са чували за България?

Разбира се, развитието на телевизията също не е пропуснато в този „период на демонстрация на демократизирането развитото социалистическо общество“ /стр. 542/. Пламен Петров прави уникалното прозрение, че „... големият киноекран влиза в домовете на хората в един умален човешки вид...“. Но „критично“ заявява, че „Тази контролирана все още много в съпоставка с радиото, продукция предоставя възможност на властта да достигне до хората, които по една или друга причина до културата“ /стр. 545/.
/Освен, добавям от себе си - ако не се редяхме на опашки пред ЦУМ за телевизор/.
Благодарение на телевизора, обяснява авторът Петров, големите социални празници като манифестации и митинги, като прибирането на реколтата и посрещането на нова година достигали до всяко кътче на страната, превръщайки ги във всенародни тотални спектакли.

В мащабното изследване не са отминати и печатните медии, които също „ ... продължават да играят своята голяма роля в изграждането на обществено-държавното начало... и либерализацията“/стр. 546/. „Държавната машина... издига критиката в своеобразен стълб на изкуството, а списания, вестници, радио и телевизия се превръщат в нейни главни трудови площадки за реализиране...“ /стр.  547/ ни убеждава П. Петров, цитирайки автори писали за свободата на медиите през...1983 г/.стр. 549/.

За да стигне до заключението, че цензурата била преди всичко автоцензура, а „... реалните посегателства върху произведения на изкуството и разпри с техни създатели, цензура, репресии...са само частни случаи“/стр. 548/.

Няма съмнение, но не и за П. Петров, че през периода на 45 годишното си съществуване 

пълния контрол над медиите ДС  е осъществявала  и с моркова, и с тоягата 

Тя е участвала и в подбора на кадри и във филтрирането на информация, за да се превърне в мощно оръжие за манипулиране на общественото мнение. Медиите винаги са били „обезпечени“, разбирай следени и контролирани от ДС, а след 67-ма специален отдел на Шесто управление поема тази дейност. Пак документ сочи, че през 1974 г. министърът на вътрешните работи Д. Стоянов е недоволен, че в БНТ има само...11 агенти. И поставя задачата да се добие нов агент в предаването „Панорама“, което и става. /вж.“ДС и средства за масово осведомяване“, изд. Комисия по досиетата, 2017г./.

Така зад микрофона в ключови предавания на държавните радио и телевизия службите монтират „наши хора“, които често се разписват на две ведомости, според израза на един оперативен работник. Техните дела  могат да бъдат прочетени в архивите на Комисията по досиетата. Не за друго, а за да знаем, кой ни е говорил, промивал мозъците и баламосвал и през този период на „демонстрация на демократизиране на социалистическото общество“.

И ако в някаква степен всички сме били жертви на репресивната система, днес не бива да допускаме децата и внуците ни да бъдат жертви на подменената история.

   
Сподели:
Да си хахо е просто кофти ДНК зар

Да си хахо е просто кофти ДНК зар

Но хахо в Белия дом вече е престъпление срещу човечеството!

Зеленски формулира четири стълба за Нова Европа без режима на Путин

Зеленски формулира четири стълба за Нова Европа без режима на Путин

Анализ на акцентите в речта на украинския президент, произнесена на конференцията в Мюнхен

Дж. Д. Ванс говори като Путин в Мюнхен през 2007, в Москва ли е писана речта му

Дж. Д. Ванс говори като Путин в Мюнхен през 2007, в Москва ли е писана речта му

В момента няма нито една партия извън Петата колона на Кремъл, която да има ясни и категорични действия по отношение на Русия и нейните преки и вече неприкрити заплахи към България