Барселона, Венеция, Дубровник - в много точки от света туристите вече са се превърнали в напаст, а прогнозите за ръст на пътуванията поставят местните власти пред изпитанието как да управляват нарастващия поток от хора, пристигащи с евтини авиокомпании и круизни кораби.
Приложения за смартфон, споделяне на коли, нови пристанища са част от начинанията, представени миналата седмица на една от най-големите туристически борси в света - ITB в Берлин, разказва "Ройтерс". Така местните власти и бизнесът се опитват да решат едновременно два проблема - неудобствата за самите туристи, за които услугата поскъпва докато качеството й се влошава, и за местните жители.
Около 9% от пътниците, участвали в проучване на консултантската компания IPK, казват, че пренаселеността е повлияла на качеството на пътуването им през миналата година. Линията между успеха и провала е тънка, коментира кметът на Дубровник Мато Франкович.
Дубровник съставя график за круизите, така че да няма струпване на няколко кораба в един ден.
Вместо да се опитват да ограничат броя на посетителите, които харчат пари за хотели, храна и сувенири, градовете търсят начини да разпръснат туристическите потоци далеч от най-популярните си атракции. Дубровник разработва мобилно приложение, което информира потребителите къде в тесните улички на стария град в момента има най-голямо струпване на хора и предлага алтернативни маршрути със също толкова хубави гледки. Друга идея е схема за споделяне на коли, с които туристите да обикалят околностите.
Барселона работи върху общ маркетингов план, за да пренасочи туристите към алтернативи на катедралата Саграда фамилия и централния булевард "Рамбла", с каквито градът в изобилие разполага.
Дори Ню Йорк обяви кампания, с която насърчава туристите да изследват кварталите извън Манхатън и района около Статуята на свободата. С кампании като "Седмицата на Бродуей" и "Седмицата на ресторантите" пък градът опитва да привлече повече туристи извън активния туристически сезон - през ненатоварените месеци януари и февруари.
Барселона залага на непознати за масовия турист забележителности, за да ги отдалечи от най-натоварената артерия - "Рамбла".
Някои туристически компании също работят за общата полза. Например, най-голямата онлайн агенция за пътувания в Китай Ctrip използва бази данни, за да предвиди кои дестинации ще са пренаселени и затова скъпи и след това предлага на клиентите алтернативи, които може да са по-малко търсени. "Потребителите харесват това, защото получават най-добрата стойност от пътуването си," коментира шефът на компанията Джейн Джи Сън. Хотелиерите и авиокомпаниите също са доволни, защото получават пълна заетост.
Airbnb, критикувана за влиянието си върху имотния пазар в популярните туристически градове, обяви, че предлага на клиентите си и настаняване в селски имоти в райони, където може и да няма хотели.
По проблема работи и Световната организация по туризъм, която е привлякла университетски изследователи и обещава до няколко месеца да публикува препоръки към най-натоварените градове.
Барселона залага на непознати за масовия турист забележителности, за да ги отдалечи от най-натоварената артерия - "Рамбла". © Associated Press
Туристическият бизнес ражда идеи как да се справи с изпитанието от нарастващия поток хора
Фактор Фактор
Още от Туризъм
Български град в Топ 10 на най-добрите дестинации за почивка през 2025
Тя се оглавява от италианския Тулуза
Гръцките моряци удължиха стачката си
Гърция е въодушевена от българската идея за общи туристически пакети в Югоизточна Европа
България и Черна гора вече се обединяват в услуга на презокеанските туристи