23 Юни, 2025

Христо Грозев: Операция „Паяжина“ е нанесла на Кремъл много по-сериозен удар, отколкото изглежда на пръв поглед

Тази операция е извършена буквално под носа на ФСБ. Това я прави дори по-впечатляваща от, да кажем, саботажа на газопровода „Северен поток“ в началото на войната.

Интерввю на Екатери́на Котрика́дзе с българския разследващ журналист Христо Грозев за руския опозизиционен   Телеканал Дождь.

Водеща:
Здравейте, благодаря Ви за участието. Бих започнала с операция „Паяжина“. Тя безспорно впечатли всички. Според Вас, доколко сериозен удар е това срещу руската страна?

Христо Грозев:
Съдейки по реакциите, които виждаме в Кремъл и сред специалните служби, мисля, че е много по-сериозно, отколкото изглежда на пръв поглед. А и на пръв поглед изглежда сериозно – виждаме значителни финансови загуби за армията – в порядъка на милиарди долари. Освен това е нарушена и функционалността на руските удари по Украйна – поне един, а вероятно и два самолета, които изпълняват разузнавателни функции и засичат заплахи от украинската противовъздушна отбрана, са извън строя.

Британски разузнавач съобщи днес, че е видял кадри с унищожени радари на тези два самолета – това е най-скъпата част от тях. Така че не можем да говорим само за символичен удар – щетите са реални. Но символиката също е важна – тя е насочена не само към руското население с послание, че Украйна може да води война и вътре в Русия, но и към американските политици. Защото реалната западна помощ започна, когато стана ясно, че Украйна има шанс – някаква „пътна карта“ за успех. Последната година този образ се загуби. След удари като този, разговорът за пътна карта отново се връща.

Водеща:
Операцията „Паяжина“ е нещо невиждано, казват специалисти – много рядко се правят такива действия на територията на вражеска държава. Може ли да я сравним с нещо?

Христо Грозев:
Не. Видях сравнения в социалните мрежи с израелски операции срещу „Хизбула“, но това не е същото. Хизбула не е държава, не разполага с най-голямата армия в света, нито с огромни контраразузнавателни служби. А тази операция е извършена буквално под носа на ФСБ. Това я прави дори по-впечатляваща от, да кажем, саботажа на газопровода „Северен поток“ в началото на войната. За нея също не може да се поеме отговорност официално. За разлика от тази, която Украйна може да признае.

Водеща:
А какво ще кажете за новините около Кримския мост – СБУ официално пое отговорност, казват, че дълго са подготвяли взрива. Това нова реалност ли е?

Христо Грозев:
Ефектът от взрива не е напълно ясен, не е като при атаките с дронове срещу стратегическата авиация. Но създава инерция – продължение на ударите от страна на Украйна. И тук отново има символика, насочена към американската подкрепа. Европа вече е „комитирана“, както се казва, но САЩ още се колебаят. С тази атака СБУ демонстрира ефективност. Знаем, че и други украински служби са готвили атаки с подводни дронове. Сега СБУ изпревариха останалите. И да, ефектът е символичен, но показва, че това няма да е последният удар.

 

Сподели:

Коментари (0)

Дионис срещу Херкулес: археолози откриха сцена от древен пиянски дуел

Дионис срещу Херкулес: археолози откриха сцена от древен пиянски дуел

Археолози в Израел откриха 1,700-годишен римски саркофаг с рядка сцена – Дионис побеждава Херкулес в състезание по пиене. Откритието променя представите за римската философия за живота и смъртта.

  Асиметричната война като фактор на Победата на Украйна

Асиметричната война като фактор на Победата на Украйна

В  нашето време победата се състои от стотици операции, всяка от които прави пукнатини в държавната и военната машина на врага, както и от всекидневния, лишен от блясък героизъм на стотици хиляди хора

Страховете на популизма мачкат еврото: Кои са душманите на европейското бъдеще на България?

Страховете на популизма мачкат еврото: Кои са душманите на европейското бъдеще на България?

Сред основните противници се открояват политици от партии с евроскептични, националистически и откровено проруски позиции – „Възраждане“, части от БСП, както и отделни маргинални формации като ИТН, МЕЧ, „Величие“