„Романи – семиотични прочити” на проф. Ивайло Знеполски – щастието да четеш трудна книга и да беседваш с умен приятел
проф. Ивайло Знеполски
Изкушен от магията на словото
Хари Хараламбиев
Доколкото си спомням, в едно писмо, написано в изискан стил, Петър Увалиев споделя със сестра си Дора Валие, че за него „Щастието е да чете трудни книги и да беседва с умни приятели”.
Споделеното от интелектуалеца Увалиев почувствах, след като се потопих в страниците на
„Романи – семиотични прочити” на проф. Ивайло Знеполски
В есеистична форма той ни въвежда в произведенията, създадени от Умберто Еко, маркиз Дьо Сад, Анри-Пиер Роше, Владимир Набоков, Клаус Ман и „французойката от български произход” Юлия Кръстева.
Редом с тях проф. Знеполски е изследвал и раждането и генезиса на детективските истории, създадени от Конан Дойл и Жорж Сименон, а заедно с тях и героите Шерлок Холмс и комисаря Мегре.
Беше ми необходимо време, за да прочета „мъчната” книга. И ако трябва да перифразирам Богомил Нонев, ще кажа: В известни периоди се препъвах в нейните страници, мъчейки се да почувствам и изживея тяхната висока художествена стойност, мъдростта и културата на автора.
В „Прочитите” срещнах запомнящи се, силни редове, адресирани до читателя. И вън от всякаква условност, проф. Знеполски е изкушен от магията на словото и тъкмо затова написаното, излязло изпод перото му, приканва към вглъбяване и тишина.
Професорът притежава лапидарен и пластичен език, с което ни напомня, че четенето е морална необходимост.
За мен особен интерес предизвика сътвореното от Владимир Набоков, Клаус Ман, Юлия Кръстева и Жорж Сименон.
Посредством силата на писаното слово проф. Знеполски е изследвал съдбата на
„Лолита” – романът, донесъл непреходна слава на Набоков
Романът минава през скандала, за да се впише в поредицата на големите любовни романи.
В своя прочит на „Лолита” проф. Знеполски напомня, че основата на всеки автентичен творчески успех е в личните качества на пишещия. Чрез романа Набоков е преодолял суровата пустиня на житейското битие.
Проф. Знеполски напомня, че в една литературна анкета Греъм Грийн е посочил „Лолита” като една от трите най-добри книги за 1955 година.
В лицето на Клаус Ман – синът на класика Томас Ман, професорът е съзрял мислещ и търсещ творец. Успял е да пресъздаде неговия свят и неговото мировъзрение.
В романа „Мефистофел” се срещат стилистични решения, очертаващи релефната картина на един творец с неочаквана библейска мъдрост, оттласнал се от сянката на баща си.
На едно място, не без основание, проф. Знеполски е написал:
„Клаус Ман мъчително изживява някои от илюзиите и заблудите на голямата култура на своето време”
В „Мефистофел” Ман се вълнува и измъчва от големите въпроси на духовното битие.
В романа той разработва една от големите теми, каквато е свободата на въображението. Чрез семиотичния прочит на творчеството на Клаус Ман проф. Знеполски ни внушава, че писаното слово е вдъхновение, подчинено на интелигентността. Стига до прозрението, че стойностната литература идва от сърцето.
Особен интерес в проф. Знеполски са събудили
романите на Юлия Кръстева,
сред които „Любовни истории”, случайно попаднала му в библиотеката на едно министерство, „Чужденци на себе си” и „Самураи”.
Четейки есето за Кръстева, в съзнанието ми трайно се всели казаното от композитора Морис Равел: „Музика, създадена само чрез прилагане на техниката, не си струва хартията, на която е написана”. Та нима казаното не е съотносимо и за литературата?
Романите на Кръстева са създадени с ярко и силно перо и затова есето за „българската французойка” е написано с вълнение и жив рисунък. Стилът и алегоричните съждения изразяват максимално широка гама от умозаключения.
За мен по-приемлив от Шерлок Холмс е комисарят Мегре
За него професорът пише: „Що се отнася до Мегре – неговото оръжие е тънкото познаване на човешката душа. Той изучава „своя човек” като социолог и психолог.
Приживе в едно свое интервю Жорж Сименон ще каже: „Веднъж, съвсем незабелязано в главата ми се роди герой с конкретно име. Опитах се да заместя името Мегре като съставях невъобразим брой комбинации. Не излезе нищо от това и аз реших да го оставя. Иначе не би бил мой герой. Сега всички искат Мегре”.
Проникновени думи за комисаря, отдавна надживял своето време и своя създател.
Убеден съм, че читателите ще се съгласят с твърдението, че стилът, демонстриран от проф. Знеполски в „Романи – семиотични прочити”
е с уравновесена енергия, с прецизност и точност
И тъкмо затова припомням Сент Екзюпери: „Значимостта на един творец може би се корени преди всичко в това, че той е обединител на хората. Има едно истинско богатство и то е отношението между твореца и останалите, които се срещат по-често по кръстопътищата на духа, отколкото на бойните полета”.
Още от Арт Фактор
Премиера: "Моите истории" на Георги Борисов в Софийска градска художествена галерия
Двутомното издание на бележития български творец ще бъде представено от Тони Николов и Румен Леонидов
HBO попари киноманите: Мини сериалът „Пингвин“ приключи…(Видео)
Базиран на комикси на DC, в него няма супергерои - само обикновени смъртни хора с обичайните си скучни планове за живота
Археолози откриха най-старата азбука в древна гробница в Сирия
Писмеността е датирана около 2400 г. пр.н.е., като тя предхожда с около 500 години други известни азбучни писмености.