29 Март, 2025

„Романи – семиотични прочити” на проф. Ивайло Знеполски – щастието да четеш трудна книга и да беседваш с умен приятел

„Романи – семиотични прочити” на проф. Ивайло Знеполски – щастието да четеш трудна книга и да беседваш с умен приятел

проф. Ивайло Знеполски

Изкушен от магията на словото

Хари Хараламбиев

Доколкото си спомням, в едно писмо, написано в изискан стил, Петър Увалиев споделя със сестра си Дора Валие, че за него „Щастието е да чете трудни книги и да беседва с умни приятели”.

Споделеното от интелектуалеца Увалиев почувствах, след като се потопих в страниците на 

„Романи – семиотични прочити” на проф. Ивайло Знеполски

В есеистична форма той ни въвежда в произведенията, създадени от Умберто Еко, маркиз Дьо Сад, Анри-Пиер Роше, Владимир Набоков, Клаус Ман и „французойката от български произход” Юлия Кръстева.

Редом с тях проф. Знеполски е изследвал и раждането и генезиса на детективските истории, създадени от Конан Дойл и Жорж Сименон, а заедно с тях и героите Шерлок Холмс и комисаря Мегре.

Беше ми необходимо време, за да прочета „мъчната” книга. И ако трябва да перифразирам Богомил Нонев, ще кажа: В известни периоди се препъвах в нейните страници, мъчейки се да почувствам и изживея тяхната висока художествена стойност, мъдростта и културата на автора.

В „Прочитите” срещнах запомнящи се, силни редове, адресирани до читателя. И вън от всякаква условност, проф. Знеполски е изкушен от магията на словото и тъкмо затова написаното, излязло изпод перото му, приканва към вглъбяване и тишина.

Професорът притежава лапидарен и пластичен език, с което ни напомня, че четенето е морална необходимост.

За мен особен интерес предизвика сътвореното от Владимир Набоков, Клаус Ман, Юлия Кръстева и Жорж Сименон.

Посредством силата на писаното слово проф. Знеполски е изследвал съдбата на 

„Лолита” – романът, донесъл непреходна слава на Набоков 

Романът минава през скандала, за да се впише в поредицата на големите любовни романи.

В своя прочит на „Лолита” проф. Знеполски напомня, че основата на всеки автентичен творчески успех е в личните качества на пишещия. Чрез романа Набоков е преодолял суровата пустиня на житейското битие.

Проф. Знеполски напомня, че в една литературна анкета Греъм Грийн е посочил „Лолита” като една от трите най-добри книги за 1955 година. 

В лицето на Клаус Ман – синът на класика Томас Ман, професорът е съзрял мислещ и търсещ творец. Успял е да пресъздаде неговия свят и неговото мировъзрение.

В романа „Мефистофел” се срещат стилистични решения, очертаващи релефната картина на един творец с неочаквана библейска мъдрост, оттласнал се от сянката на баща си.

На едно място, не без основание, проф. Знеполски е написал:

„Клаус Ман мъчително изживява някои от илюзиите и заблудите на голямата култура на своето време”

В „Мефистофел” Ман се вълнува и измъчва от големите въпроси на духовното битие.

В романа той разработва една от големите теми, каквато е свободата на въображението. Чрез семиотичния прочит на творчеството на Клаус Ман проф. Знеполски ни внушава, че писаното слово е вдъхновение, подчинено на интелигентността. Стига до прозрението, че стойностната литература идва от сърцето.

Особен интерес в проф. Знеполски са събудили 

романите на Юлия Кръстева, 

сред които „Любовни истории”, случайно попаднала му в библиотеката на едно министерство, „Чужденци на себе си” и „Самураи”. 

Четейки есето за Кръстева, в съзнанието ми трайно се всели казаното от композитора Морис Равел: „Музика, създадена само чрез прилагане на техниката, не си струва хартията, на която е написана”. Та нима казаното не е съотносимо и за литературата?

Романите на Кръстева са създадени с ярко и силно перо и затова есето за „българската французойка” е написано с вълнение и жив рисунък. Стилът и алегоричните съждения изразяват максимално широка гама от умозаключения.

За мен по-приемлив от Шерлок Холмс е комисарят Мегре

За него професорът пише: „Що се отнася до Мегре – неговото оръжие е тънкото познаване на човешката душа. Той изучава „своя човек” като социолог и психолог.

Приживе в едно свое интервю Жорж Сименон ще каже: „Веднъж, съвсем незабелязано в главата ми се роди герой с конкретно име. Опитах се да заместя името Мегре като съставях невъобразим брой комбинации. Не излезе нищо от това и аз реших да го оставя. Иначе не би бил мой герой. Сега всички искат Мегре”.

Проникновени думи за комисаря, отдавна надживял своето време и своя създател.

Убеден съм, че читателите ще се съгласят с твърдението, че стилът, демонстриран от проф. Знеполски в „Романи – семиотични прочити”

 е с уравновесена енергия, с прецизност и точност

И тъкмо затова припомням Сент Екзюпери: „Значимостта на един творец може би се корени преди всичко в това, че той е обединител на хората. Има едно истинско богатство и то е отношението между твореца и останалите, които се срещат по-често по кръстопътищата на духа, отколкото на бойните полета”.

Сподели:
Тайната на Тацит: Древен ръкопис разкрива нова следа за разпъването на Иисус

Тайната на Тацит: Древен ръкопис разкрива нова следа за разпъването на Иисус

Докато сведения за живота и смъртта на Исус са познати от трудовете на Йосиф Флавий, текстовете в "Аналите" дават допълнителни и независими детайли, които потвърждават историчността на библейските събития

Откриха мистериозна пирамида на наследници на Александър Македонски при Мъртво море

Откриха мистериозна пирамида на наследници на Александър Македонски при Мъртво море

Намерени са с изключителни артефакти. Този паметник е от времето на Птолемеевата династия и Селевкидската империя

Оперната прима Соня Йончева очарова Виена, сега подготвя галаспектакли и световни конкурси у нас

Оперната прима Соня Йончева очарова Виена, сега подготвя галаспектакли и световни конкурси у нас

„Една приказва принцеса няма как да е по-красива, отколкото тази в изпълнението на Соня Йончева"