27 Ноември, 2024

На Берлинале се разлаяха кучетата...

На Берлинале се разлаяха кучетата...

Снимки: авторите

Световната премиера на „Червено, твърде червено“ (Je vois rouge) на Божина Панайотов взриви публиката в Берлин

Доротея Радева и Милен Радев, специално за Faktor.bg, Берлин

68-то Берлинале набра скорост и то не само с прожекциите на по три филма от конкурсната програма всекидневно, но и с многобройните продукции от съпровождащите секции – Панорама, Форум, Генерация (за детски и тийнейджърски филми), Кулинарно кино (за всичко, свързано с яденето), Перспективи на германското кино и пр. и пр. 

Не напразно между големите световни форуми на киното Берлинале се кичи със славата на най-популярен сред публиката фестивал. За десет дни освен  професионалните акредитирани участници и критици над 500 000 зрители изчакват с часове от нощите по дълги опашки за билети (при това съвсем не евтини – по 15 € за филмите от конкурса и 12 за останалите секции) за да видят някой от общо 385-те филма, повечето от които най-вероятно няма никога да влязат в комерсиалните кинотеатри.

Както през 2013 г. Берлинале отново стартира с филм на вечното дете-чудо на киното, уникалния, с никого не съпоставим Уес Андерсън. Но докато тогава той показа „The Grand Budapest Hotel“ и спечели с него голямата награда на журито, сега Берлинале бе открито за пръв път в историята си с анимационен филм – „Острова на кучетата“ (Isle Of Dogs). Андерсън използва така наречената техника stop motion в комбинация с кукли, рисувана и 3D анимация и постига поразителни визуални и звукови ефекти.

Приказната история със силни актуални политически елементи (корупция, свобода на словото, манипулация на гражданите от авторитарни политици и пр.) е поставена във фиктивния японски град Мегасаки. Кметът-мафиот Кобаяши решава да се избави от всички кучета в града (тъй като е любител на котките) и принудително ги интернира на пустинен остров-сметище в океана. Кучешките стопани се примиряват пред държавната пропаганда и насилието. Разбира се кучетата постепенно се организират и разбунтуват след множество зрелищни конфликти, преследвания и драматично-трогателни сцени.

За участие във филм на Уес Андерсън звездите на световното кино се редят на опашка, пък дори и филмът да е „само“ анимационен. Така кучетата в „Острова на кучетата“ са озвучени от цяло съзвездие на актьори: Бил Мъри, Скарлет Йохансон, Харви Кайтел, Ед Нортън, Джеф Голдблум... Чак самата Йоко Оно озвучава елегантната и сексапилна кучка Йоко.

С голямо лично вълнение пишещите тези редове споделят впечатленията си от единствения руски филм в програмата – „Довлатов“ на Алексей Герман - младши. Сергей Довлатов е за нас почти митична фигура. Неговите остроумни, саркастични, печални и безумно смешни радиоесета, неговият ироничен баритон ни съпровождаха в течение на десетилетия по вълните на Радио Свобода от нюйоркската редакция. Слушахме го през воя на заглушителите чак до смъртта му през 1990 г. в Ню Йорк, когато той си отиде внезапно и остана вечен емигрант с нито една издадена книга в родината.

Междувременно Сергей Довлатов е всепризнат любимец на интелигентната руска публика, книгите му се издават в милионни тиражи и ето че Алексей Герман - мл. е заснел един незабравим филм за живота на писателя през 70-те години на миналия век в тогавашния Ленинград преди той да емигрира през 1978 г.

Сивият, мрачен, мразовит, враждебен Ленинград. Мъгливият, потискащ, тоталитарен Ленинград, където се смачкват талантливи хора, обричат се на депресия и алкохолизъм, пречупват се съдби. Комунистическият Ленинград, родният град на Сергей Довлатов (и на Владимир Путин - съгражданин и пълен антипод на покойния писател!). Но и град на безкрайни бохемски седенки из кухните на интелигенцията, където младият Бродски, току що излязъл от лагера рецитира стиховете си и талантливи, забранени художници се превръщат в контрабандисти на чорапогащи за да оцелеят.
От години не ни се беше случвало да се почувстваме така всецяло потопени от силата на кинематографичното умение в онова далечно, но незабравено време. Да се смразим от почти материалното усещане за реалния социализъм и с облекчение да съзнаваме, че на излизане от киното няма да ни захлупи отново Царството на несвободата.

На фона на този майсторски показан и изигран образ на нечовешката съветска действителност пресконференцията на авторския екип на „Довлатов“ истински на разстрои. Тъжна гледка бе да се наблюдава как режисьорът Герман върти и суче, как прави и струва за да докаже лоялността си към управляващата Кремълска клика. Още във финалните титри ни стресна подчертано изказаната благодарност към Никита Михалков (главният путински лакей в руското кино – бел.авт.)за реализацията на филма. На самата пресконференция режисьорът усърдно се зае да убеждава събраната международна журналистика, че в Русия вече няма цензура, че никой не бива да си мисли, че Русия е нещо като Северна Корея, че днес тя била съвсем различна от стария Съветски съюз и пр. Признаваме, че когато Алексей Герман започна да хвали и благодари на Министерството на културата (с министър всеизвестният душител на руската култура, полуграмотният самозванец Медински – бел.авт.) затова, че помогнало на филма, нервите не ни издържаха и припнахме на чист въздух. 

Тъжен, вероятно неминуем в днешна Русия, конформизъм, пълна противоположност на свободата на духа на героя на филма „Довлатов“.
Още в първия репортаж от тазгодишното Берлинале разказахме за това, че за пръв път от 29 години България е представена тук в официалната конкурсна програма с игралния филм „Àга“ на Милко Лазаров. Той ще има световна премиера на последния ден на Берлинале, на гала-прожекцията, с която ще се закрие фестивалът.

Но освен „Àга“ програмата на фестивала предложи тази година още един филм с българска тема и на български автор, макар и официално филмът да е посочен като френски. Във втората по значение секция на Берлинале – Панорама премина с голям успех в зала, препълнена с онемяла и след това бурно аплодираща публика световната премиера на „Червено, твърде червено“ (Je vois rouge) на Божина Панайотова. 

Филмът е пръв по рода си лично изстрадан опит за документално проникване и на семейно, и на обществено ниво в епохата на комунистическата проказа в България. Младата авторка, напуснала след 1990 с родителите си като осемгодишно дете България, се връща от Франция двайсет години по-късно и е озадачена от съзнанието, че нищо не знае за онова време, което в семейството й е идеализирано или удобно премълчавано.

Метафорично тъкмо инструкторът й по кормуване е първият, който докато й дава наставления накъде да завие и на коя скорост да превключи, й обяснява, че дядо, който е карал мерцедес през годините на социализма и е обикалял като търговец Близкия Изток и Америка, няма как да не е бил от номенклатурата и да не е бил свързан с Държавна сигурност.

Тя започва да се пита за миналото на майка си (преводачка) и баща си (художник), които, видимо от стари видеокадри, така бързо и благополучно се устройват във Франция и както тя едва сега разбира, са били от привилегированите кадри на системата.

Божина превръща себе си в основната героиня на филма като работи при своите интервюта със система от два свързани смартфона и комбинира мониторните образи на драматичните Скайп-разговори с родителите си във Франция. Спонтанно и много автентично тя прави от хрониката на своето спускане из дълбините и потайностите на семейното минало в напрегнат и вълнуващ филм.

Един мъчителен разказ, но и обнадеждаващ с това, че млади хора като Божина не се задоволяват с удобната и манипулативна „истината“ на старите, а настойчиво и дори с цената на лична болка питат и търсят отговори.

Не може да си живял през онова време и да не се почувстваш дълбоко разтърсен от „Червено, твърде червено“, филма, на който, както научаваме, на три пъти му е отказано кофинансиране в днешна България, така че на Божина Панайотова й се налага да го е реализира със свои и с френски средства. И това едва ли може да учуди някого...

Сподели:
В Италия  откриха раннохристиянска базилика

В Италия откриха раннохристиянска базилика

Археолозите твърдят, че това откритие вероятно демонстрира по-мащабна византийска строителна програма

С академично тържество СУ „Св. Климент Охридски“ ще отбележи патронния си празник

С академично тържество СУ „Св. Климент Охридски“ ще отбележи патронния си празник

В 11.00 часа Академичният съвет на Софийския университет начело с ректора проф. Георги Вълчев ще поднесе венец пред паметника на св. Климент Охридски

Почина бащата на българския експериментален театър Николай Георгиев

Почина бащата на българския експериментален театър Николай Георгиев

"Изследователят на непознатото, мисионерът, Човекът, Будителят в истинския смисъл на думата"